Even een korte situatieschets:
Mijn grootouders hebben 2 kinderen: mijn tante en mijn moeder.
Mijn grootouders hebben steeds goed geboerd. Mijn tante daarentegen heeft haar hele leven lang de ene stommiteit na de andere gedaan. Ze kocht een hoeve waarvan de renovatie meer dan tien jaar duurde, maar die nooit afgeraakte. In tussentijd nam ze ook enkele winkels over en kocht ze erop los, het aantal auto's dat ze op een 20-tal jaren totall loss gereden heeft is ook niet te tellen. Uiteraard had ze daar geen geld voor, dus ging ze het geld telkens lenen bij mijn grootouders.
Mijn grootvader is inmiddels overleden, maar voor hij overleed vertelde hij me dat hij met het geld dat hij aan mijn tante gegeven heeft gemakkelijk een appartement in Knokke had kunnen kopen, de bedragen waarvan sprake is, zijn dus aanzienlijk.
Mijn moeder daarentegen heeft nooit geld geevraagd en dus ook niets gekregen.
Na het overlijden van mijn grootvader werd er al een kleine verdeling van wat geld gedaan. Elk kleinkind kreeg 5000 euro, mijn moeder en mijn tante kregen ieders 40 000.
Nu pas kreeg mijn moeder een brief van de fiscus waarin stond dat er geen geld meer van mijn grootmoeder mocht overgeschreven worden naar familieleden zonder dit eerst te melden. Wat bleek? Mijn tante was erin geslaagd om al het spaargeld van mijn grootmoeder af te luizen, 175 000 euro in totaal, het mens is nu blut en kan zelfs geen cadeau meer kopen voor haar achterkleinkind dat zo meteen verjaart. Voor dit bedrag zijn wel papieren getekend naar het schijnt, allesinds dat hoop ik toch.
Al dat geld is verdwenen in een enorme schuldenput, die trouwens nog eens niet gedempt is. Het geld kreeg ze door mijn grootmoeder onder druk te zetten, als ze geen geld zou geven zou heel haar boedel in beslag genomen worden.
Aangezien de Fiscus nog steeds geld van mijn tante tegoed heeft, wil hij nu dus ook beslag leggen op 'haar erfdeel'.
Voor de bedragen die mijn tante in het verleden (de laatste 30 jaar) gekregen heeft bestaan er volgens mij geen papieren meer, of in ieder geval niet van alles. Ook hier spreken we dus over een bedrag met 5 nullen.
Wanneer mijn grootmoeder komt te overlijden (ik hoop niet te snel), is er sprake van een verdeling waarbij elk kind 1/3 krijgt en het overige derde onder de 10 kleinkinderen verdeeld wordt. Op zich een leuke regeling, ware het niet dat mijn tante 6 kinderen heeft, mijn moeder 4.
De waarde van mijn grootmoeders bezit schat ik ruwweg op 400 a 500 000 euro, het gaat hier vooral om haar kleine villa in een niet onaardige wijk, geld heeft ze zoals eerder aangegeven dus niet meer.
Nu vraag ik me toch af wat er bij de erfenis gaat gebeuren?
Worden de gelden die mijn tante gekregen heeft afgetrokken van haar deel?
Kunnen we het geld dat ze de afgelopen 25-30 jaar gekregen heeft nog recupperen (eventueel door bij de bank rekeninguitreksels op te vragen?)
Wat als het deel dat ze reeds ontvangen heeft haar erfdeel overstijgt, kan men dan vragen om het van het geld voor haar eigen kinderen te laten aftrekken?
Btw, ik ben echt geen geldwolf die zijn neven, nichten en tante wil kapotmaken, maar ik vind het toch ook echt niet kunnen dat men zomaar even een 82-jarig oud mens al haar geld aftroggelt, en alle andere erfgenamen in de kou laat staan.