in het zak gezet?

themanwithaplan
Topic Starter

in het zak gezet?

#1 , 10 sep 2010 18:00

Even een korte situatieschets:

Mijn grootouders hebben 2 kinderen: mijn tante en mijn moeder.

Mijn grootouders hebben steeds goed geboerd. Mijn tante daarentegen heeft haar hele leven lang de ene stommiteit na de andere gedaan. Ze kocht een hoeve waarvan de renovatie meer dan tien jaar duurde, maar die nooit afgeraakte. In tussentijd nam ze ook enkele winkels over en kocht ze erop los, het aantal auto's dat ze op een 20-tal jaren totall loss gereden heeft is ook niet te tellen. Uiteraard had ze daar geen geld voor, dus ging ze het geld telkens lenen bij mijn grootouders.

Mijn grootvader is inmiddels overleden, maar voor hij overleed vertelde hij me dat hij met het geld dat hij aan mijn tante gegeven heeft gemakkelijk een appartement in Knokke had kunnen kopen, de bedragen waarvan sprake is, zijn dus aanzienlijk.

Mijn moeder daarentegen heeft nooit geld geevraagd en dus ook niets gekregen.

Na het overlijden van mijn grootvader werd er al een kleine verdeling van wat geld gedaan. Elk kleinkind kreeg 5000 euro, mijn moeder en mijn tante kregen ieders 40 000.

Nu pas kreeg mijn moeder een brief van de fiscus waarin stond dat er geen geld meer van mijn grootmoeder mocht overgeschreven worden naar familieleden zonder dit eerst te melden. Wat bleek? Mijn tante was erin geslaagd om al het spaargeld van mijn grootmoeder af te luizen, 175 000 euro in totaal, het mens is nu blut en kan zelfs geen cadeau meer kopen voor haar achterkleinkind dat zo meteen verjaart. Voor dit bedrag zijn wel papieren getekend naar het schijnt, allesinds dat hoop ik toch.

Al dat geld is verdwenen in een enorme schuldenput, die trouwens nog eens niet gedempt is. Het geld kreeg ze door mijn grootmoeder onder druk te zetten, als ze geen geld zou geven zou heel haar boedel in beslag genomen worden.
Aangezien de Fiscus nog steeds geld van mijn tante tegoed heeft, wil hij nu dus ook beslag leggen op 'haar erfdeel'.

Voor de bedragen die mijn tante in het verleden (de laatste 30 jaar) gekregen heeft bestaan er volgens mij geen papieren meer, of in ieder geval niet van alles. Ook hier spreken we dus over een bedrag met 5 nullen.

Wanneer mijn grootmoeder komt te overlijden (ik hoop niet te snel), is er sprake van een verdeling waarbij elk kind 1/3 krijgt en het overige derde onder de 10 kleinkinderen verdeeld wordt. Op zich een leuke regeling, ware het niet dat mijn tante 6 kinderen heeft, mijn moeder 4.

De waarde van mijn grootmoeders bezit schat ik ruwweg op 400 a 500 000 euro, het gaat hier vooral om haar kleine villa in een niet onaardige wijk, geld heeft ze zoals eerder aangegeven dus niet meer.

Nu vraag ik me toch af wat er bij de erfenis gaat gebeuren?

Worden de gelden die mijn tante gekregen heeft afgetrokken van haar deel?
Kunnen we het geld dat ze de afgelopen 25-30 jaar gekregen heeft nog recupperen (eventueel door bij de bank rekeninguitreksels op te vragen?)
Wat als het deel dat ze reeds ontvangen heeft haar erfdeel overstijgt, kan men dan vragen om het van het geld voor haar eigen kinderen te laten aftrekken?

Btw, ik ben echt geen geldwolf die zijn neven, nichten en tante wil kapotmaken, maar ik vind het toch ook echt niet kunnen dat men zomaar even een 82-jarig oud mens al haar geld aftroggelt, en alle andere erfgenamen in de kou laat staan.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 10 sep 2010 18:34

Ik doe een poging om uw vragen wat te herstructureren en enkele aanwijzigingen te geven van wat er waarschijnlijk is gebeurd en nog verder kan gebeuren:

"Mijn grootvader is inmiddels overleden" In de veronderstelling dat er geen testament was en dat de bezitingen gemeenschappelijk van uw grootvader en grootmoeder waren hebben uw moeder en tante bij het overlijden van grootvader zijn helft van de gemeenschjappelijke bezittingen in blote eigendom geerfd. Uw grootmoeder erfde daarvan het vruchtgebruik.

"Na het overlijden van mijn grootvader werd er al een kleine verdeling van wat geld gedaan. Elk kleinkind kreeg 5000 euro, mijn moeder en mijn tante kregen ieders 40 000" Ik vermoed dat het hier eigenlijk om schenkingen gaat vanwege uw grootmoeder.

"Nu pas kreeg mijn moeder een brief van de fiscus waarin stond dat er geen geld meer van mijn grootmoeder mocht overgeschreven worden naar familieleden zonder dit eerst te melden. " Niemand kan uw grootmoeder beletten haar eigen gelden te geven aan wie ze wil, ook de fiscus niet. Bijgevolg veronderstel ik dat het hier gaat om sommen die reeds in blote eigendom aan uw tante toebehoren en die de fiscus wil veilig stellen met het oog op betaling van haar belastingsschulden.

"Wat bleek? Mijn tante was erin geslaagd om al het spaargeld van mijn grootmoeder af te luizen, 175 000 euro in totaal, het mens is nu blut en kan zelfs geen cadeau meer kopen voor haar achterkleinkind dat zo meteen verjaart. Voor dit bedrag zijn wel papieren getekend naar het schijnt, allesinds dat hoop ik toch." Indien duidelijk op papier staat dat dit een lening of een schenking is dan kan dit geld later teruggevorderd worden hetzij door de lening terug op te eisen, hetzij door inbreng van de schenking in de erfenis te eisen alvorens tot verdeling over te gaan.

"Voor de bedragen die mijn tante in het verleden (de laatste 30 jaar) gekregen heeft bestaan er volgens mij geen papieren meer, of in ieder geval niet van alles. Ook hier spreken we dus over een bedrag met 5 nullen." Indien dit kan worden aangtoond moet dit als schenking ook terug ingebracht worden bij verdeling van de erfenis.

"Wanneer mijn grootmoeder komt te overlijden (ik hoop niet te snel), is er sprake van een verdeling waarbij elk kind 1/3 krijgt en het overige derde onder de 10 kleinkinderen verdeeld wordt. Op zich een leuke regeling, ware het niet dat mijn tante 6 kinderen heeft, mijn moeder 4." Daarvoor moet er wel een testament in die zin bestaan. Aangezien uw grootmoeder twee kinderen heeft kan ze evenwel slechts over één derde van haar nalatenschap vrij beslissen aan wie ze het wil geven. Dus ja dat kan.

"Worden de gelden die mijn tante gekregen heeft afgetrokken van haar deel?" Ja die moeten in princiepe eerst terug ingebracht worden (die schenkingen moeten wel aantoonbaar zijn)

"Wat als het deel dat ze reeds ontvangen heeft haar erfdeel overstijgt, kan men dan vragen om het van het geld voor haar eigen kinderen te laten aftrekken?" Indien het deel dat naar de kleinkinderen gaat niet het vrij beschikbare deel van de erfenis overstijgt kan dat niet worden ingekort. Aangezien het één derde is kan het niet worden ingekort.
Indien haar erfdeel niet volstaat om de schenkingen te compenseren zal ze uit eigen middelen de andere erfgenamen (inclusief haar eigen kinderen in dit geval) moeten vergoeden. Indien ze niets bezit zal dat een eeuwigdurende schuld blijven......
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

themanwithaplan
Topic Starter

#3 , 11 sep 2010 01:20

bedankt voor het antwoord, ik heb het eens nagechecked, de erfenis van mijn grootvader is inderdaad reeds verdeeld, maar dat geld dat mijn tante 'geleend' heeft, zit daar dus ook mee in.

Ze heeft nog duizenden euro's schulden bij de belastingen, en nog honderdduizenden schulden openstaan bij de bank. Mocht zij wel zomaar geld lenen dat in feite toebehoort aan de hele familie, of moest ze toestemming krijgen van alle erfgenamen hiervoor? Want ik zie haar dit bedrag niet meteen terugbetalen..

Reclame

roharro

#4 , 11 sep 2010 11:26

bedankt voor het antwoord, ik heb het eens nagechecked, de erfenis van mijn grootvader is inderdaad reeds verdeeld, maar dat geld dat mijn tante 'geleend' heeft, zit daar dus ook mee in.

Ze heeft nog duizenden euro's schulden bij de belastingen, en nog honderdduizenden schulden openstaan bij de bank. Mocht zij wel zomaar geld lenen dat in feite toebehoort aan de hele familie, of moest ze toestemming krijgen van alle erfgenamen hiervoor? Want ik zie haar dit bedrag niet meteen terugbetalen..
Als ik het goed begrijp heeft grootmoeder een deel van wat reeds geerfd werd door de kinderen (erfenis van hun vader) zonder toestemming van die kinderen aan één kind, zijnde uw tante geleend?
Dat had ze uiteraard niet zomaar mogen doen zonder toestemming. Maar indien mijn veronderstelling klopt betekent dit tevens dat na het overlijden van uw grootvader de kinderen erfgenamen niet de nodige voorzorgen hebben genomen om het geld dat ze in blote eigendom hebben geerfd op een geblokkeerde rekening te zetten....
Bij gebrek daaraan zijn die geldsommen stilzwijgend in het vermogen van de langstlevende echtgenoot terechtgekomen (wat dus ook de reden is waarom ze het geld heeft kunnen "lenen" aan uw tante).....

Maar de slotsom blijft dat de tante gezien de verkregen schenkingen/leningen een schuld blijft hebben tov de andere erfgenamen, schuld welk ze ingevolge haar precaire financiële toestand vermoedelijk nooit zal kunnen terugbetalen....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

themanwithaplan
Topic Starter

#5 , 14 sep 2010 00:45

dankuwel voor het slechte nieuws :) Ik ga alvast mijn voorzorgen nemen om te zorgen dat er geen verdere schade toegebracht wordt. Soms denk ik dat een mens echt wel keihard moet zijn. voor mijn part zou het geen probleem geweest zijn indien mijn grootmoeder haar geld zelf had opgedaan, verbrast, kleedjes mee gekocht of gewoon aan feestjes en dure juwelen of weet ik wat had opgedaan. Het is dan ook niet bij ons opgekomen om het geld te blokkeren. Ik beschouwde haar geld ook echt nog niet als mijn eigendom, ook al was het al verdeeld, het was in de eerste plaats haar geld vond ik. Dat ze het zou laten afluizen door een tante die in feite een oplichtster is (heeft bij verschillende gemeenschappelijke kennissen, en zelfs bij haar eigen kinderen geld geleend en nooit terugbetaaald), had ik echt niet zomaar verwacht.

We hebben nu langs onze kant van de familie een rekening geopend waar we allemaal geld op gaan zetten, zodat moest er haar iets overkomen (bejaardentehuis, begrafenis, onverwachte kosten,..) we haar onmiddelijk kunnen helpen. Ik zou het echt doodzonde vinden moest mijn grootmoeder, die het altijd goed heeft gehad, nu plots in een zielig kamertje terecht komen of een zielige begrafenis krijgen.

Wat mijn tante betreft: die wist toch dat ze niets ging krijgen bij de verdeling van de erfenis, ze heeft schulden bij de belastingen en die zijn eerste in rang. Ze laat nu ook niets meer van zich horen, het geld is toch op,...

Welke voorzorgen kunnen we nu nog nemen om erger te voorkomen?

Of zouden we kunnen zorgen dat alles wat overschiet naar mijn moeder gaat op de ene of de andere manier?
Ik dacht namelijk dat als we onze grootmoeder kunnen overtuigen dat ze aan de kleinkinderen niets moet geven, en kunnen bewijzen dat mijn tante de helft van de erfenis gekregen heeft, de andere helft naar mijn moeder zou kunnen gaan, namelijk wat nu nog overschiet. Die erfenis is uiteraard al verdeeld, maar kunnen we er nog iets aan wijzigen?

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”