personen ten laste op werk + 2de kind met nieuwe parter

somabi
Topic Starter

personen ten laste op werk + 2de kind met nieuwe parter

#1 , 25 aug 2010 14:41

Mijn vriend heeft een zoontje met co-ouderschap, bi-locatie met verdeeld fiscaal voordeel.
Ook het kindergeld splitsen ze dus in 2.
Nu ben ik zwanger van mijn 1ste kindje, voor mijn vriend zijn 2de kindje dus. En blijkt dat wij kindergeld zullen trekken voor een 1ste kind omdat zijn zoontje bij de ex gedomicilieerd staat. Om dit te omzeilen hebben we aan zijn ex voorgesteld om hun zoontje zijn adres naar ons de veranderen en haar dan de helft van het voordeel dat wij doen aan kindergeld voor een 2de tegenover een 1ste te schenken.
Dat leek mij een meer dan fair voorstel...
Nu na wat bedenktijd wil zijn ex meer dan de helft van het voordeel. Met andere woorden ze wil dus meer kindergeld dan ons terwijl wij 2 kinderen moeten opvoeden en zij slecht 1.
Ze beweert dat wanneer het adres naar ons komt dat ze dan geen personen meer te laste heeft op haar werk en dat ze dan minder gaat verdienen.
Nu neem ik de loonbrieven van mijn vriend erbij en zie dat hij ook zijn zoontje ten laste heeft op zijn werk...
Kan dit wel of probeert ze ons wat wijs te maken en er extra winst uit te halen?

Zijn er mensen die raad weten met zulk een situatie of er zelf ervaring mee hebben?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
hendrik1

#2 , 25 aug 2010 17:45

verdeeld fiscaal voordeel
Ze beweert dat wanneer het adres naar ons komt dat ze dan geen personen meer te laste heeft op haar werk en dat ze dan minder gaat verdienen.
Nu neem ik de loonbrieven van mijn vriend erbij en zie dat hij ook zijn zoontje ten laste heeft op zijn werk...
hoi Somabi,

waar het over gaat, is dat wanneer je een kind ten laste hebt, je minder bedrijfsvoorheffing moet betalen (voor 1 kind is dat misschien 25 eur per maand...het exacte cijfer ken ik niet, maar véél is dat niet).
Je schrijft ook dat het fiscaal voordeel verdeeld is, dan maakt het niet uit of je je kind als wel/niet tenlaste aangeeft aan de werkgever.
Op het einde van de rit (lees aangifte van de personenbelasting) wordt de afrekening gemaakt. Wat te weinig werd afgehouden zal moeten bijbetaald worden.
Ik heb zo'n collega gehad die zijn vrouw, alhoewel ze werkte, ook als ten last opgaf om maandelijks een hoger nettoloon over te houden. Wat is die geschrokken van zijn afrekening van de personenbelasting :D :D :D :D kwestie van jezelf te bedotten hé :wink:

succes!

hendrik1

#3 , 25 aug 2010 17:48

probeert ze ons wat wijs te maken en er extra winst uit te halen
ja dus!
Kzou zelfs durven stellen: met jullie voorstel zou ze blij mogen zijn!

succes

Reclame

somabi
Topic Starter

#4 , 25 aug 2010 20:27

Kzou zelfs durven stellen: met jullie voorstel zou ze blij mogen zijn!
Dat vind ik dus ook...
Ik weet niet meer wat ik nog moet doen om haar duidelijk te maken dat ze al blij mag zijn met het voordeel te delen.
Wanneer ze niet akkoord zou gaan vraag ik me af of we geen andere stappen kunnen ondernemen zoals de heer in het volgende verhaal:
http://www.kapitalevragen.be/node/1226" onclick="window.open(this.href);return false;

somabi
Topic Starter

#5 , 25 aug 2010 20:38

Op het einde van de rit (lees aangifte van de personenbelasting) wordt de afrekening gemaakt. Wat te weinig werd afgehouden zal moeten bijbetaald worden.
Dat hebben we haar ook al proberen uit te leggen maar ze wil ons niet geloven. Waar kan ik dat ergens op papier vinden zodat we het haar zelf kunnen laten lezen?
Het is natuurlijk een delicate zaak en we moeten het voorzichtig aanpakken want anders zijn we weer verder van huis hé...

Terug naar “Echtscheiding”