N.a.v. een andere posting hoorde ik dat schoondochters/zonen ook het vruchtgebruik van een woning van hun schoonouder kunnen erven bij het overlijden van hun echtgeno(o)t(e).
Ik heb daar nooit rekening mee gehouden.
Situatieschets:
Moeder A en Vader A hebben twee kinderen (zoonA en dochter A) en zijn gescheiden. Moeder A behoudt de woning in volle eigendom, Vader A koopt samen met nieuwe echtgenote (vrouw B) een andere eigendom.
Vader A overlijdt: zoonA en dochterA erven samen 1/2 van vaders woning in blote eigendom, vrouw B heeft vruchtgebruik over die helft, andere helft in volle eigendom.
Zoon A is gehuwd (vrouw C), dochter A is niet gehuwd. Beiden hebben kinderen.
Als vrouw B overlijdt hebben zoonA en dochter A volle eigendom over de helft, die woning zal op dat ogenblik worden verkocht. Vrouw B heeft andere erfgenamen (nichtjes).
Maar wat als ondertussen zoon A is overleden? Dan heeft zijn vrouw (c) weer het vruchtgebruik op zijn kwart van die woning? Kàn die woning dan nog worden verkocht als die vruchtgebruiker (vrouw C) daar geen toestemming voor verleent?
----------------------------------------------------------------------------------
Moeder A woont nog steeds in haar woning.
Indien nu moeder A overlijdt dan komt de woning in volle eigendom naar de kinderen A(zoon A en dochter A).
Bedoeling is om die woning in onverdeeld te houden en te verhuren.
Maar wat dan als zoon A overlijdt?
kan dochter A dan niet meer beschikken over de 50% van de woning (verhuren of verkopen) die ze in blote eigendom heeft omdat vrouw C vruchtgebruik heeft op de helft van haar man - op dat ogenblik blote eigendom van zijn kinderen ?
Of kan de dochter A weldegelijk overgaan tot verkoop van de woning en haar 50% volle eigendom op dat moment innen, terwijl de kinderen van zoon A dan het vruchtgebruik van hun helft aan hun eigen moeder moeten uitbetalen?
Kan dochter A die beslissing (in onverdeeldheid blijven of verkopen) ook nog nemen bij het openvallen van de erfenis van zoon A, zonder dat er toestemming nodig is van zijn erfgenamen?
Het lijkt me namelijk heel raar dat de beschikking over mijn ouderlijke woning eventueel afhangt van de mening van een nieuwe echtgenoot van mijn schoonzuster.... ik zeg zo maar iets.