Vruchtgebruik voor schoondochters en schoonzonen.

Mariette
Topic Starter

Vruchtgebruik voor schoondochters en schoonzonen.

#1 , 09 aug 2010 07:18

N.a.v. een andere posting hoorde ik dat schoondochters/zonen ook het vruchtgebruik van een woning van hun schoonouder kunnen erven bij het overlijden van hun echtgeno(o)t(e).
Ik heb daar nooit rekening mee gehouden.

Situatieschets:

Moeder A en Vader A hebben twee kinderen (zoonA en dochter A) en zijn gescheiden. Moeder A behoudt de woning in volle eigendom, Vader A koopt samen met nieuwe echtgenote (vrouw B) een andere eigendom.

Vader A overlijdt: zoonA en dochterA erven samen 1/2 van vaders woning in blote eigendom, vrouw B heeft vruchtgebruik over die helft, andere helft in volle eigendom.
Zoon A is gehuwd (vrouw C), dochter A is niet gehuwd. Beiden hebben kinderen.
Als vrouw B overlijdt hebben zoonA en dochter A volle eigendom over de helft, die woning zal op dat ogenblik worden verkocht. Vrouw B heeft andere erfgenamen (nichtjes).
Maar wat als ondertussen zoon A is overleden? Dan heeft zijn vrouw (c) weer het vruchtgebruik op zijn kwart van die woning? Kàn die woning dan nog worden verkocht als die vruchtgebruiker (vrouw C) daar geen toestemming voor verleent?

----------------------------------------------------------------------------------
Moeder A woont nog steeds in haar woning.

Indien nu moeder A overlijdt dan komt de woning in volle eigendom naar de kinderen A(zoon A en dochter A).
Bedoeling is om die woning in onverdeeld te houden en te verhuren.

Maar wat dan als zoon A overlijdt?
kan dochter A dan niet meer beschikken over de 50% van de woning (verhuren of verkopen) die ze in blote eigendom heeft omdat vrouw C vruchtgebruik heeft op de helft van haar man - op dat ogenblik blote eigendom van zijn kinderen ?

Of kan de dochter A weldegelijk overgaan tot verkoop van de woning en haar 50% volle eigendom op dat moment innen, terwijl de kinderen van zoon A dan het vruchtgebruik van hun helft aan hun eigen moeder moeten uitbetalen?

Kan dochter A die beslissing (in onverdeeldheid blijven of verkopen) ook nog nemen bij het openvallen van de erfenis van zoon A, zonder dat er toestemming nodig is van zijn erfgenamen?

Het lijkt me namelijk heel raar dat de beschikking over mijn ouderlijke woning eventueel afhangt van de mening van een nieuwe echtgenoot van mijn schoonzuster.... ik zeg zo maar iets.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 09 aug 2010 12:30

Als ik de vragen goed heb begrepen is het als volgt:

-Maar wat als ondertussen zoon A is overleden? Dan heeft zijn vrouw (c) weer het vruchtgebruik op zijn kwart van die woning? Kàn die woning dan nog worden verkocht als die vruchtgebruiker (vrouw C) daar geen toestemming voor verleent? Woning kan worden verkocht en vrouw C zal waarde van haar vruchtgebruik uitbetaald krijgen.

----------------------------------------------------------------------------------
Maar wat dan als zoon A overlijdt?
kan dochter A dan niet meer beschikken over de 50% van de woning (verhuren of verkopen) die ze in blote eigendom heeft omdat vrouw C vruchtgebruik heeft op de helft van haar man - op dat ogenblik blote eigendom van zijn kinderen ?
Vrouw C zal weerom tegenwaarde van haar vruchtgebruik uitbetaald krijgen.

Of kan de dochter A weldegelijk overgaan tot verkoop van de woning en haar 50% volle eigendom op dat moment innen, terwijl de kinderen van zoon A dan het vruchtgebruik van hun helft aan hun eigen moeder moeten uitbetalen?
Ja dus.

Kan dochter A die beslissing (in onverdeeldheid blijven of verkopen) ook nog nemen bij het openvallen van de erfenis van zoon A, zonder dat er toestemming nodig is van zijn erfgenamen? Aangezien niemand verplicht kan worden om in on-verdeeldheid te blijven heeft ze die macht niet.

Het lijkt me namelijk heel raar dat de beschikking over mijn ouderlijke woning eventueel afhangt van de mening van een nieuwe echtgenoot van mijn schoonzuster.... Indien u wil dat die woning verkocht wordt kan ze dat niet beletten. Maar als ze een recht op vruchtgebruik heeft zal ze wel moeten worden vergoed.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Mariette
Topic Starter

#3 , 09 aug 2010 16:25

thx.

het belangrijkste is dat dochter A wèl kan verkopen indien ze dat wenst (het vruchtgebruik rust op het andere gedeelte).

Maar in een andere topic werd toch verteld dat de zoon uit het huwelijk waarvan beide ouders waren overleden, die 50% van de woning in volle eigendom had, niét kon verkopen omdat vader ook een vruchtgebruik op de andere helft had nagelaten?
(ik ga er in alle gevallen van uit dat de vruchtgebruiker in cashgeld zal worden vergoed).

Mijn voorbeeld is toch ongeveer gelijkaardig?

Reclame

roharro

#4 , 09 aug 2010 19:14

"...dat de zoon uit het huwelijk waarvan beide ouders waren overleden, die 50% van de woning in volle eigendom had, niét kon verkopen omdat vader ook een vruchtgebruik op de andere helft had nagelaten?"

In geval het om een gezinswoning gaat geldt dat de "erfgenamen blote eigenaars " de vruchtgebruiker niet kunnen uitkopen (tenzij die dat vrijwillig toestaat).

Maar een volle eigenaar kan steeds uit onverdeeldheid treden. Bijgevolg kan de mede-eigenaar in onverdeeldheid het huis desnoods openbaar laten verkopen. Het huis is trouwens geen "gezinswoning" in de volle betekenis van dat woord aangezien de vader de woning in onverdeeldheid bezat met een ander persoon (in dit geval zijn kind maar het kon evenzeer een niet-familielid zijn).
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”