dna test vaderschap bewijzen

patrick77
Topic Starter

dna test vaderschap bewijzen

#1 , 06 aug 2010 23:32

Hallo, ik ben nieuw hier
mijn vraag: ik heb een door mij niet-erkend kind
wegens 'omstandigheden'
het kind draagt de naam van de vorige partner (ex) van de moeder
ik wens mijn kind te erkennen
aangezien de moeder mij het contact met het kind recentelijk ontzegt heeft
ik heb geen idee waar te beginnen
(en hoe gevuld mijn buidel dient te zijn om het tot een goed einde te brengen)
dank bij voorbaat

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Juridisch actief: Ja

#2 , 07 aug 2010 08:25

mss handig voor anderen om erop te antwoorden:

was u ooit getrouwd/wettelijk samenwonend/gewoon samenwonend met de moeder? voor, tijdens of na de zwangerschap?

patrick77
Topic Starter

#3 , 07 aug 2010 08:39

neen op alles
niet/nooit getrouwd/samengewoond

bedankt jpv

Reclame

Bartie

#4 , 07 aug 2010 09:18

Quid de ex van de moeder?

Hoe lang heeft hij het kind mee opgevoed? Wordt hij door de maatschappij aanzien als vader? Of is er duidelijkheid dat hij de vader niet is? Hoe behandeld die ex het kind? Heeft hij in zijn onderhoud en opvoeding voorzien? ...

Immers, indien er "bezit van staat" is ten aanzien van de ex, staat u meestal voor een zeer zware opdracht om dit te gaan ontkennen en een procedure te gaan starten...

Uit het Burgerlijk Wetboek:
Art. 323. <W 31-03-1987, art. 38> Wanneer het vaderschap dat vaststaat krachtens artikel 315 of 317 niet bevestigd wordt door het bezit van staat, kan het vaderschap van een andere man dan de echtgenoot bij vonnis worden vastgesteld in de gevallen bepaald in artikel 320.

Art. 324. <W 31-03-1987, art. 38> De afstamming wordt bewezen door het bezit van staat ten aanzien van de vermeende vader.
Bij gebreke van bezit van staat wordt de afstamming van vaderszijde door alle wettelijke middelen bewezen.
Behalve wanneer er twijfel over bestaat, wordt het vaderschap vermoed wanneer is komen vast te staan dat de verweerder gedurende het wettelijk tijdperk van de verwekking gemeenschap heeft gehad met de moeder.
Art. 318. <W 2006-07-01/75, art. 7, 030; Inwerkingtreding : 01-07-2007> § 1. Tenzij het kind bezit van staat heeft ten aanzien van de echtgenoot, kan het vermoeden van vaderschap worden betwist door de moeder, het kind, de man ten aanzien van wie de afstamming vaststaat en de persoon die het vaderschap van het kind opeist.
(...)
De vordering van (...) de man die het vaderschap van het kind opeist moet worden ingesteld binnen het jaar na de ontdekking van het feit dat hij de vader van het kind is (...)
§ 5. De vordering tot betwisting die wordt ingesteld door de persoon die beweert de biologische vader van het kind te zijn, is maar gegrond als diens vaderschap is komen vast te staan. De beslissing welke die vordering tot betwisting inwilligt, brengt van rechtswege de vaststelling van de afstammingsband van de verzoeker met zich. De rechtbank gaat na of aan de voorwaarden van artikel 332quinquies is voldaan. In ontkennend geval wordt de vordering afgewezen.
Art. 332quinquies. <W 2006-07-01/75, art. 20, 030; Inwerkingtreding : 01-07-2007> § 1. De vorderingen tot onderzoek naar het moederschap of het vaderschap zijn onontvankelijk indien het meerderjarige of het ontvoogde minderjarige kind zich daartegen verzet.
§ 2. Indien het verzet uitgaat van een minderjarig kind dat niet ontvoogd is en de volle leeftijd van twaalf jaar heeft bereikt, of van degene van de ouders van het kind ten aanzien van wie de afstamming vaststaat, wijst de rechtbank, zonder afbreuk te doen aan § 3, de vordering slechts af indien ze betrekking heeft op een kind dat minstens één jaar oud is op het ogenblik van de indiening ervan, en de vaststelling van de afstamming kennelijk strijdig is met de belangen van het kind.
Er wordt geen rekening gehouden met het verzet van het kind dat onbekwaam is verklaard, zich in een staat van verlengde minderjarigheid bevindt, of waarvan de rechtbank, op grond van feitelijke elementen vastgesteld in een met reden omkleed proces-verbaal, oordeelt dat het geen onderscheidingsvermogen heeft.
§ 3. De rechtbank wijst de vordering hoe dan ook af indien het bewijs wordt geleverd dat degene wiens afstamming wordt onderzocht niet de biologische vader of moeder van het kind is.
(...)

Reken toch maar dat deze procedure u heel wat geld kan kosten aan een raadsman (indien u niet aan de pro deo voorwaarden voldoet) én aan (het al dan niet voorschieten of definitief dragen van) de vaderschapstest (ong. € 782).
Dit bericht betreft geen officieel juridisch advies. Vaak hangt alles af van feitelijkheden, die pas uit lezing van de officiële gegevens blijken...

patrick77
Topic Starter

#5 , 07 aug 2010 09:29

de ex van de moeder is een man die bij haar al een kind heeft.
ze zijn niet meer samen maar komen goed overeen
dermate zelfs dat zij hem zover heeft gekregen het kind te erkennen
omdat ik er vandoor gegaan ben
om verschillende redenen, hier niet terzake doend maar
waar ik niet fier op ben voor alle duidelijkheid

het kind is 6 maand, de ex wordt aanzien als de vader
heeft mee opgedraaid voor de kosten
ook ik heb mijn bijdrage geleverd sinds de baby 2 à 3 maand was
mevrouw slaagt erin van (minstens) 2 walletjes te eten
en chantage he
het kind alleen mogen zien als ik mevrouw erbij neem

Bartie

#6 , 07 aug 2010 10:25

De ex heeft het kind ERKEND? Of was hij getrouwd met de moeder en werd hij "automatisch" als vader aanzien?
Dit bericht betreft geen officieel juridisch advies. Vaak hangt alles af van feitelijkheden, die pas uit lezing van de officiële gegevens blijken...

patrick77
Topic Starter

#7 , 07 aug 2010 10:39

hij heeft het kind erkend

j.demoor

#8 , 02 sep 2010 18:40

Ik ga ervan uit dat ‘vorige partner ‘ niet gehuwd was met de moeder van het kind.

“Art.315.Het kind dat geboren is tijdens het huwelijk of binnen 300 dagen na de ontbinding of de nietigverklaring van het huwelijk, heeft de echtgenoot tot vader. Art.319.Wanneer het vaderschap NIET vaststaat krachtens de artikelen 315 of 317, kan de vader het kind erkennen onder de bij artikel 329bis bepaalde voorwaarden.”(Burgerlijk Wetboek).

Lees zelf die art.317 en 329bis.

PS : art.323 B.W. is opgeheven bij art.24 Wet 1 juli 2006(Belgisch Staatsblad 29 december 2006).Wetteksten citeren uit andere websites dan http://just.fgov.be/" onclick="window.open(this.href);return false; en uit boeken/tijdschriften houdt steeds het risico in dat die citaten niet meer juist zijn.

Laatst omhoog gehaald door patrick77 op 02 sep 2010 18:40.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Andere”