@eylis: bedankt voor de antwoorden:
.... En een moeder moet de "zogezegde" zin van het kind "ik wil niet naar papa" niet involgen. Het zou me anders wat worden

...
...het is echt wat geworden, en hoe!
.... Alleen heeft de vader een wettelijke fout gemaakt waardoor de politie niet anders kon dan de vader te vermanen dat dit intrafamiliaal geweld is....
vader is niet echt "binnen" geweest maar maakte duidelijk aanstalte. Hij had op dat moment al meer dan 8 maanden zijn kind niet gezien, ondanks elke keer klachten neerlegging....
....En dus zou hij zijn kind meenemen door eerst die huisvredebreuk te moeten plegen. Trouwens vanuit psychologisch standpunt is dit voor het kind zeer verwarrend. Omgang zou prettig en rustig moeten beginnen......
Het begin is altijd slecht voor een kind die een moeder heeft die het kind wil vervreemden van de vader en z'n familie! Wat is het slechtste? Even een kort incident waarna de situatie normaal en "wettelijk" verloopt. Of dat het kind maandenlang vervreemd wordt en onwettig wordt weggehouden van de vader?
....Daarmee de zaak omgangsregeling terug aanvatten en je staat heel sterk.......
hoezo? sta je als vader sterk? verhaal gaat echt wel veel verder......maar ga het voorlopig bij mijn vragen in eerste post houden
....Immers een rechter weet ook dat men een kind zomaar niet in z'n zinnetjes moet involgen. Dat men een kind positief kan stimuleren en dat de moeder er waarschijnlijk een grote rol in speelt om het kind zo negatief te beinvloeden.
Trouwens een kind wil loyaal zijn aan beide ouders. als het dat niet is, speelt er één van de ouders een negatieve rol hierin....
Mooie theorie en ik ben niet overtuigd dat de rechter dat weet...Stel dat de moeder er in slaagt in haar negatieve rol? ik kom hier beter later nog op terug.
Ik probeer a.h.v. een concreet voorbeeld, enkele vraagstellingen, een constructieve oplossing te zoeken. M.a.w. denk ik dat er weinig aan de wetgeving, procedures e.d. moet veranderen. Als er gewoon prioriteiten en termijnen worden gesteld en dat daar interdisciplinair afspraken worden over gemaakt. De situaties zouden gewoon sneller "opgelost" geraken. En minder "pijnlijke" en schadelijke tijd verloren gaan en zeler niet escaleren.
Het omgangrecht moet in de eerste plaats al als een basis recht van een mens, kind en gezin zijn. Daar MAG gewoon geen andere interpretatie aan gegeven worden en moet er onmiddelijk ingegrepen worden. Al de andere rechten en plichten komen pas daarna. Maar men gaat daar gewoon los over....je moet gewoon klachten neerleggen en dan afwachten.....na maanden worden ze "geseponeerd" of zijn de klachten nog niet eens compleet doorgezonden naar het parket.... (dat is een interne afspraak!) dit is al onaanvaarbaar. Ik maak de volgende vergelijking: Voor een ouder die zijn kind niet kan zien is op dat moment zoals een huis dat in brand staat...niets anders in de wereld is dan belangrijker....wel stel....
Mijnheer de brandweerman...mijn huis staat in brand..."ah, mijnheer...is dat de eerste keer?"
ja .... "wel, we kunnen nu niets betekenen... dan moet u een klacht neerleggen...heeft u een attest bij u?.........na 1,5 jaar en verschillende ongebluste branden......
Mijnheer de brandweerman...mijn huis staat weer in brand " ah mijnheer, blussen kunnen we niet, enkel noteren dat uw huis in brand staat"......
weet u wat mijnheer de brandweerman.... ik zal zelf blussen....
Ik beweer niet dat men het recht in eigen handen moet nemen....maar men gaat wanhopig worden door lijdzaam toe te zien dat men gewoon niets doet. Omgangsrecht is basis! Een persoon of instantie die dat belemmerd is strafbaar. Een ouder die zijn kind niet mag zien op een ogenblik waar hij dat recht op heeft, bevind zich in staat van zelfverdeding. Het beschermen van het kind, zichzelf en z'n gezin. Maar men kan dat simpel oplossen..... elke persoon die het omgangsrecht tss ouder en kind belet kan men al administratief (of effectief) aanhouden...en eventueel voorde tijd van hetomgangsrecht. op die manier kan het kind zonder "heisa" naar de ouder die het eigenlijk mag zien. Regels zijn regels, daar moeten we ons aan houden...dat moeten we onze kinderen leren en is m.i. een belangrijk element van de opvoeding en de toekomst van onze maatschappij.
@RR aan sommige dingen hebben de mensen geen boodschap, en soms is het er misschien wat over....toch...ik herken uw frustratie en als ik tussen de regels lees zitten de intenties op de juiste plaats en denk ik dat de mods daar ook wel rekening mee houden. Vele van uw posts die ik gelezen heb zijn heel zinnig -> respect!
Wat de opmerking van Eylis betreft: Het is zo dat maar heel weinig rechters rekening houden of verblijfsregelinen zijn nagkomen geweest. Het parket geeft aan het niet afgeven van kinderen maar een marginale prioriteit terwijl aan stalken/huisvredebreuk door de andere ouder een veel hogere prioriteit (en straffen) gegeven wordt.
idd prioriteiten... wees gerust... het verkeerd leggen van prioriteit is de ondergang van relaties, bedrijven, maatschappijen, ...... sinds mensenheugenis .... maar gaat men in onze huidige maatschapij wachten tot het kalf verdronken is?
@mods: Mensen willen echt wel weten wat de persoonlijke ervaringen zijn en dan is het logisch dat het "gekleurd" is voor zover het idd relevant is....