Verkoopovereenkomst appartement

Ronald_VR
Topic Starter

Verkoopovereenkomst appartement

#1 , 13 jun 2010 13:44

Ik heb mijn appartement te koop gestelt, en er is een verkoopovereenkomst getekend.

Het probleem gaat volgens mij stellen dat de verkoper waarschijnlijk geen lening kan krijgen. Dit is nog niet officieel vastgesteld.
Een bijkomende bijzondere en opschortende voorwaarde:
Deze verkoop word onder opschortende voorwaarde verkocht van verkrijgen van lening, indien de lening voor de koper niet door een finaciële instelling word toegestaan word er een aangetekend verstuurde attest van weigering van de bank gevraagd en dit binnen de 30 dagen vanaf heden (19/03/2010), en bevestigd de kandidaat koper bij deze dat hij afziet van deze verkoop
Deze voorwaarde is ondertussen voorbij en ik veronderstel dat de kandidaat-koper mijn appartement moet kopen? Er is al wel een schatter van een bank geweest die mijn appartement heefd komen schatten wat betreft de lening voor de koper.
De partijen verbinden zich voor notaris te verschijnen voor het ondertekenen der authentieke akte op de datum vastgesteld op voorstel van de instrumenterende notaris en uiterlijk op 03/07/10.
Ik neem aan dat uiterlijk die datum de akte moet ondertekend worden?
Wat indien de koper niet opdaagt?
Ingeval van vertraging in de betaling zal er door de koper een nalatigheidsinterest verschuldigd zijn van 10%.
Ingeval van niet-naleving door één der partijen van de in deze overeenkomst aangegane verbintenissen en na ingebrekestelling door aangetekend schrijven of deurwaarderexploot, zonder gevolg gelaten gedurende een periode van vijftien dagen, zal deze verkoop van rechtswege ontbonden zijn.
In dit geval zal de som gelijk zijn aan één/tiende van de verkoopprijs aan de niet ingebreken gebleven partij toekomen ten titel van schadevergoeding, onder aftrek of na terugbetaling van de eventueel door de koper betaalde voorschotten.
De partijen behouden zich nochtans het recht voor de gedwongen uitvoering van deze overeenkomst te vervolgen.
Betekend dit dat wanneer de koper niet voldoet dat ik recht heb op 10% van de verkoopprijs?
Indien dit het geval is hoe moet ik dan dat bedrag gaan opeisen?
Laatst gewijzigd door Ronald_VR op 14 jun 2010 09:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
float

#2 , 13 jun 2010 14:39

Als er een koop is onder opschortende voorwaarde wil dit zeggen dat de verbintenis niet uitvoerbaar en ook niet eisbaar is. De koper moet wel de verwezenlijking van die voorwaarde bevorderen en dit zoals een normaal voorzichtig en redelijke koper zou doen in dezelfde feitelijke omstandigheden.
Wanneer het zeker is dat de voorwaarde zich niet meer zal/kan verwezenlijken dan vervalt de verbintenis. Het is mij evenwel niet duidelijk op wat die 30 dagen slaat. Is dat op het attest van weigering of slaat dat op het feit dat hij binnen de 30 dagen een lening moet verkrijgen? Kan je eens kijken naar de komma's in het contract?

Ronald_VR
Topic Starter

#3 , 14 jun 2010 09:07

Bedankt voor je antwoord.
Ik heb de tekst letterlijk overgenomen zoals het in de verkoopovereenkomst staat, behalve die datum, dat is wanneer dit is getekend.

Ik ga er ook vanuit dat de 30 dagen al voorbij zijn. Verkoopovereenkomst is getekend op 19/03/2010.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 14 jun 2010 19:23

U had binnen de 30 dagen een attest van weigering moeten krijgen indien geen attest gaat de koop door.
Best eens met uw notaris overleggen - U hebt ook kosten oa ECP attest enz

Ronald_VR
Topic Starter

#5 , 14 jun 2010 19:31

Thanx, dus de kandidaat koper kan er dus niet onderuit.
Wat gebeurt er nu als hij toch niet verschijnt, of het geld niet heeft, dus waarschijnlijk geen lening kan bekomen?

PS de schatter heeft mijn appartement lager geschat dan de eigenlijke verkoopprijs.

float

#6 , 14 jun 2010 19:59

U had binnen de 30 dagen een attest van weigering moeten krijgen indien geen attest gaat de koop door.
Inderdaad, de voorwaarde wordt geacht vervuld te zijn, wanneer de schuldenaar die zich onder die voorwaarde verbonden heeft, zelf de vervulling ervan verhinderd heeft (art. 1178 BW) EN kan worden vastgesteld dat de voorwaarde zich zonder die fout zou hebben voorgedaan dan wordt de voorwaarde geacht vervuld te zijn. U zal wel die fout moeten bewijzen.
Je kan er ook voor kiezen om de koop te ontbinden.

Vergeet niet: de schuldeiser moet dan wel de nakoming van de overeenkomst hebben gevorderd.

Misschien interessant voor u
"Maar het feit alleen dat een koper onder financieringsvoorwaarde geen lening bekomt binnen de afgesproken termijn, is op zich geen fout. De koper die voor de aankoop van een wagen twee banken aanspreekt voor een financiering en afgewezen wordt wegens zijn benarde financiële situatie, heeft geen tekortkoming gepleegd aan zijn inspanningsverbintenis, zeker niet nu de verkoper zelf de professionele bekwaamheid had om de koper te helpen en hem zelf een financiering voor te stellen. Er werd geen tekortkoming vastgesteld in hoofde van een koper die slechts over 30 dagen beschikte om een financiering te vinden bij een erkende bank. Volgens het hof van beroep is het normaal dat hij zich eerst richt tot zijn huisbankier, waarna hij beperkte stappen onderneemt bij een andere bankinstelling. In dezelfde omstandigheden zou een zorgzame huisvader geen grotere inspanningen hebben kunnen leveren." (STIJNS, S., De opschortende voorwaarde in de onroerende koop: de notariële praktijk tegen het licht gehouden van de recente rechtspraak en rechtsleer Not.Fisc.M. 2008, afl. 3, 77-102)

Extra vragen:
Is er een clausule dat de koop vervalt bij het niet-bekomen van een krediet?
Is er een clausule dat de koop wordt geacht te zijn voltrokken bij niet-mededeling van de weigering van een krediet binnen de bepaalde termijn?
Laatst gewijzigd door float op 14 jun 2010 20:13, 2 keer totaal gewijzigd.

float

#7 , 14 jun 2010 20:02

Thanx, dus de kandidaat koper kan er dus niet onderuit.
Wat gebeurt er nu als hij toch niet verschijnt, of het geld niet heeft, dus waarschijnlijk geen lening kan bekomen?
PS de schatter heeft mijn appartement lager geschat dan de eigenlijke verkoopprijs.
Je zal van de rechtbank een vonnis krijgen die je dan kan laten uitvoeren via een gerechtsdeurwaarder.
Het kan misschien beter zijn om gewoon de koop te ontbinden in plaats van de procederen.

Ronald_VR
Topic Starter

#8 , 15 jun 2010 14:50

Extra vragen:
Is er een clausule dat de koop vervalt bij het niet-bekomen van een krediet?
Is er een clausule dat de koop wordt geacht te zijn voltrokken bij niet-mededeling van de weigering van een krediet binnen de bepaalde termijn?
Op beide vragen kan ik nee antwoorden, ik zie geen clausule dat de koop vervalt bij een niet-bekomen van een krediet.

float

#9 , 15 jun 2010 19:53

Dan kan je best een aangetekend schrijven sturen naar de 'koper' en vragen hoe het zit :-)

Ronald_VR
Topic Starter

#10 , 16 jun 2010 09:34

Zo'n verkoopovereenkomst, wanneer vervalt die? M.a.w. als de koper NIET aanwezeig is bij het verlijden der authentieke akte, is de verkoopovereenkomst dan nog geldig?

Terug naar “Kopen”