nog eventjes doormijmeren over partneralimetnatie
Ja die wettekst mbt partneralimentatie wordt in Belgie nog ingeroepen. Vooral door ambitieuze advocaten die de client (die op dat moment nog volop in woede/rouwverwerking zit) in de slachtofferrrol tracht te plaatsen tov de andere partner. Maar ik denk dat het heel verstandig is die mogelijkheid om partneralimentatie te vragen te toetsen aan de reele uitspraken die tegenwoordig gedaan worden.
Zeker op dit forum, denk ik dat we aandacht en ruimte moeten geven aan de huidige concrete toepassing van bepaalde wetteksten. Ik stel vaak vast dat advocaten zelden hun client durven confronteren met de mogelijke concrete uitslag van bepaalde eisen en dat kost uiteindelijk de client veel geld...
Er is enerzijds de wet en er is anderzijds het kader (van een specifieke gezinssituaite) waarbinnen uiteindelijke vonissen worden uitgesproken. En dat is in deze snelle maatschappij aan het evolueren.
Je kan er maar beter van op de hoogte zijn...
Even nog een reflexie: De klassieke werkwijze van advocaten in echstscheidingsprocedures zal stilaan moeten evolueren van een juridsch verdedigende naar een meer bemiddelende.
Nog te vaak adviseren advocaten: Formuleer zoveel mogelijk eisen, zo breed en veel mogelijk (eis meer, dan rijf je zoveel mogelijk binnen: anders zal de ander partij dat wel doen). En nog zo een: probeer de andere partij af te schilderen als de boeman, want anders probeert hij het wel. Herkennen jullie de klassiekers?
Ik wil maar zeggen, de uiteindelijke uitspraak kan helemaal anders uitdraaien en ook dat weet je maar beter goed vooraf.
Daarom mijn bijdrage: rechtspraak is een dynamisch gegeven. Ik denk dat we hier naast wetteksten en artikels ook informatie kunnen geven hoe het vaak in de realiteit toegepast wordt.