onderhoudsgeld na beindigen wettelijksamenwonende

paardenbloem
Topic Starter

onderhoudsgeld na beindigen wettelijksamenwonende

#1 , 13 mei 2010 13:18

Hoi, ik heb een vraag voor een vriend.

Hij wil het wettelijk samenwonen verbreken. Moet hij onderhoudsgeld betalen voor kinderen die NIET van hem zijn?
Ik weet eerlijk gezegd niet of hij ze erkend heeft, maar ik neem aan van niet

graag antwoord, daar ik niets over dit kan vinden op dit forum onderwerp daar de kinderen NIET van hemzelf zijn.

vriendin trekt al alimentatie van de echte vader.

mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 18 mei 2010 10:27

Bij verbreking van een wettelijke samenwoning is er nooit alimentatierecht voor de partner mogelijk, wel voor mogelijke gezamelijke kinderen.
Bij scheiding uit een huwelijk is er wel (héél zelden nog ) soms alimentatierecht mogelijk voor de partner, én wel voor de gezamelijke kinderen, maar nooit voor kinderen van de partner.

Dus bij gezamelijke samenwoning is er ook géén alimentatierecht voor de kinderen van de partner.

Rebel-with-a-cause

#3 , 18 mei 2010 14:41

Hoi, ik heb een vraag voor een vriend.

Hij wil het wettelijk samenwonen verbreken. Moet hij onderhoudsgeld betalen voor kinderen die NIET van hem zijn?
Ik weet eerlijk gezegd niet of hij ze erkend heeft, maar ik neem aan van niet

graag antwoord, daar ik niets over dit kan vinden op dit forum onderwerp daar de kinderen NIET van hemzelf zijn.

vriendin trekt al alimentatie van de echte vader.

mvg
Men moet nooit alimentatie betalen voor kinderen die niet van jou zijn.

Reclame

derenard

#4 , 19 mei 2010 11:15

Bij scheiding uit een huwelijk is er wel (héél zelden nog ) soms alimentatierecht mogelijk voor de partner
Dit gebeurt nog wel geregeld hoor. Enige vereiste is dat de levensstandaard die na het huwelijk verstoord moet zijn tussen de ex-echtgenoten; Zie hiertoe ook volgend artikel:

http://www.leerwiki.nl/Alimentatie_vers ... nwoning%3F

eylis

#5 , 19 mei 2010 11:40

@derenard....sorry maar check je bron op authenticiteit:
WIKEPEDIA.NL.... is een Nederlandse internetcommunity om weetjes op te steken. Vaak leuk, maar niet echt met facts &figures gefundeerd....

Bekijk liever de statistieken van de Belgische rechtbanken van:
- aangevatte rechtszaken mbt partneralimentatie
- uitgesproken vonnisen mbt partneralimentatie

je zal merken dat dit verwaarloosbare cijfers zijn, want inderdeed: Enkel als de levensstandaard ernstig verstoord raakt voor een partner kan partneralimentatie gevraagd worden. Vaak ook maar voor beperkte tijdsduur tot bvb. de ex-partner ook weer inkomen door arbeid verwerft.
De generatie vrouwen aan de haard gaat stillaan met pensioen....

In geval van tweeverdieners die samen een riant leven konden leiden, zal een partner (die door de scheiding nu maar 1 keer opv 2 keer per jaar op vakantie kan gaan of in een gewone gezinswoning ipv een riante villa gaat wonen) daar wrschnlk geen partneralimentatie voor kunnen vorderen.

In Belgie blijven de meeste gehuwde vrouwen werken (en inkomen verwerven uit arbeid). In Nederland stoppen heel veel vrouwen met werken als ze huwen en kinderen krijgen. Daar is dus wel een beduidend hoger percentage van toegestane partneralimentatie bij echtscheiding

derenard

#6 , 19 mei 2010 18:48

@eylis ... idem sorry maar die bron is geschreven voor het Belgisch Recht (cfr. de verwijzing in het artikel naar het Ger. W.) en lijkt mij correct en op de juiste principes gebaseerd.

Het is misschien mogelijk dat thans de partneralimentatie volgens de statistieken minder frequent voorkomt.

Ik zie in de praktijk echter nog vaak genoeg dat men poogt om partneralimentatie te verkrijgen en deze toch nog geregeld krijgt.

En gelukkig blijven in België de meeste vrouwen werken na de scheiding zodat er minder nood aan partneralimentatie is.

roharro

#7 , 19 mei 2010 20:34

@eylis ... idem sorry maar die bron is geschreven voor het Belgisch Recht (cfr. de verwijzing in het artikel naar het Ger. W.) en lijkt mij correct en op de juiste principes gebaseerd.

Het is misschien mogelijk dat thans de partneralimentatie volgens de statistieken minder frequent voorkomt.

Ik zie in de praktijk echter nog vaak genoeg dat men poogt om partneralimentatie te verkrijgen en deze toch nog geregeld krijgt.

En gelukkig blijven in België de meeste vrouwen werken na de scheiding zodat er minder nood aan partneralimentatie is.
Enkel als de ex-echtgenote behoeftig is en geen grote fout heeft gemaakt die tot de scheiding aanleiding heeft gegeven kan de rechter een onderhoudsuitkering toekennen voor een beperkte periode welke de duur van het huwelijk niet kan overschrijden.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

derenard

#8 , 19 mei 2010 22:16

@ roharro: Sedert een zeer recente wetswijziging is het foutbegrip wel uit de echtscheiding gelicht. Doch uw opmerking is in praktijk nog wel zeer correct.

roharro

#9 , 19 mei 2010 22:43

@ roharro: Sedert een zeer recente wetswijziging is het foutbegrip wel uit de echtscheiding gelicht. Doch uw opmerking is in praktijk nog wel zeer correct.
Klopt voor wat betreft grond voor echtscheiding. Maar grove fout zoals moordpoging op echtgenoot, extreem grove beledigingen, overspel, enz. kunnen wel aanleiding zijn om geen onderhoudsgeld te moeten betalen of te kunnen krijgen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

derenard

#10 , 20 mei 2010 09:57

@roharro

Overspel is thans geen grove fout meer; de overspelige echtgenoot dien zelfs niet ipso facto door zijn overspel de kosten van het geding te dragen... (cfr. tijdschrift personen- en familierecht van een aantal maanden geleden)

eylis

#11 , 20 mei 2010 10:13

nog eventjes doormijmeren over partneralimetnatie :D
Ja die wettekst mbt partneralimentatie wordt in Belgie nog ingeroepen. Vooral door ambitieuze advocaten die de client (die op dat moment nog volop in woede/rouwverwerking zit) in de slachtofferrrol tracht te plaatsen tov de andere partner. Maar ik denk dat het heel verstandig is die mogelijkheid om partneralimentatie te vragen te toetsen aan de reele uitspraken die tegenwoordig gedaan worden.

Zeker op dit forum, denk ik dat we aandacht en ruimte moeten geven aan de huidige concrete toepassing van bepaalde wetteksten. Ik stel vaak vast dat advocaten zelden hun client durven confronteren met de mogelijke concrete uitslag van bepaalde eisen en dat kost uiteindelijk de client veel geld...

Er is enerzijds de wet en er is anderzijds het kader (van een specifieke gezinssituaite) waarbinnen uiteindelijke vonissen worden uitgesproken. En dat is in deze snelle maatschappij aan het evolueren.
Je kan er maar beter van op de hoogte zijn...

Even nog een reflexie: De klassieke werkwijze van advocaten in echstscheidingsprocedures zal stilaan moeten evolueren van een juridsch verdedigende naar een meer bemiddelende.

Nog te vaak adviseren advocaten: Formuleer zoveel mogelijk eisen, zo breed en veel mogelijk (eis meer, dan rijf je zoveel mogelijk binnen: anders zal de ander partij dat wel doen). En nog zo een: probeer de andere partij af te schilderen als de boeman, want anders probeert hij het wel. Herkennen jullie de klassiekers? :)
Ik wil maar zeggen, de uiteindelijke uitspraak kan helemaal anders uitdraaien en ook dat weet je maar beter goed vooraf.

Daarom mijn bijdrage: rechtspraak is een dynamisch gegeven. Ik denk dat we hier naast wetteksten en artikels ook informatie kunnen geven hoe het vaak in de realiteit toegepast wordt.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”