aansprakelijkheid rondrit

dreitzig
Topic Starter

aansprakelijkheid rondrit

#1 , 20 mar 2010 09:34

Beste,

Ik ben lid van een auto liefhebber organisatie. Nu ben ik van plan om een rondrit voor enkele oldtimers/youngtimers/recentere wagens te plannen.

Dit betekent dus afspreken op een bepaald punt, roadbook uitdelen aan iedereen, bolletjes pijltjes systeem en iedereen vertrekt en rijdt op eigen tempo. Het is dus geen "caravaan" stoet, iedereen rijdt op zich zelf. Voor de middag pauze wordt dan opnieuw ergens afgesproken, en onderweg ook een fotostop.

Nu maak ik mij alleen zorgen in geval van een ongeval. Natuurlijk wil ik niet aansprakelijk gesteld worden daar voor. Dus denk ik er aan door iedereen een papier te laten tekenen dat ze zich aan de verkeersregels moeten houden, dat ik niet verantwoordelijk ben etc. Zodat zoiets niet door een rechter aanzien wordt als een "street race". Het wordt gewoon een rustige site seeing route door de vlaamse ardennen, dus zeker geen street race gedoe, maar een ongeval kan altijd gebeuren. Of iemand die zich niet aan de regels houdt etc.

Maar ik weet niet hoe daar aan te beginnen om zoiets op te stellen. Of moeten er ook nog andere maatregelen getroffen worden? We denken een 40 tal wagens toe te laten.

Met vriendelijke groeten,

Dreitzig

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
dreitzig
Topic Starter

#2 , 22 mar 2010 18:59

Niemand een idee hiervoor?

bedankt alvast

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 mar 2010 17:38

Bij mij al lang geleden ...
Als je iets organiseert zou ik er zeker voor zorgen om goed verzekerd te zijn - ook goed navragen en nakijken de kleine lettertjes in een contract.
Steek uw licht eens op bij organisaties die zoiets regelmatig doen.(VAB)
Ik zie de problemen al komen ... twee deelnemers rijden van een parking en boem.
Of een aantal deelnemers rijden achter elkaar probeer als laatste eens bij te blijven - komt een auto of zo tussen of een fietser wat dringen en ....
en plots met gekwetsten en dan wijzen alle vingers naar kwatta.

Ook met veel wagens achter elkaar rijden - in een bebouwde kom kan soms tot heisa leiden.

In sommige gemeenten heeft men een toelating burgemeester nodig voor 'manifestaties' op de openbare weg dus best eens navragen.

Reclame

dreitzig
Topic Starter

#4 , 31 mar 2010 23:49

Bij mij al lang geleden ...
Als je iets organiseert zou ik er zeker voor zorgen om goed verzekerd te zijn - ook goed navragen en nakijken de kleine lettertjes in een contract.
Steek uw licht eens op bij organisaties die zoiets regelmatig doen.(VAB)
Ik zie de problemen al komen ... twee deelnemers rijden van een parking en boem.
Of een aantal deelnemers rijden achter elkaar probeer als laatste eens bij te blijven - komt een auto of zo tussen of een fietser wat dringen en ....
en plots met gekwetsten en dan wijzen alle vingers naar kwatta.

Ook met veel wagens achter elkaar rijden - in een bebouwde kom kan soms tot heisa leiden.

In sommige gemeenten heeft men een toelating burgemeester nodig voor 'manifestaties' op de openbare weg dus best eens navragen.
Ik heb geen groepsverzekering, het is niet echt een club. Ik organiseer dit eerder voor een internet forum van bmw liefhebbers.

Maar iedereen is toch voor zichzelf verzekerd (als het goed is), en als je dus aan de regels houdt dekt je eigen verzekering je toch? Of heb ik het hier mis?

Normaal zullen er nooit veel auto's achter elkaar rijden, het is geen collonne waar we in zullen rijden. Ieder volgt de uitgestippelde route, op zijn eigen tempo, we rijden niet in 1 stoet ofzo :wink:

Bedankt alvast!

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 01 apr 2010 18:56

Zoals reeds gezegd - als er iets misloopt wijzen ze allemaal naar 'kwatta'
en u bent kwatta zodoende

Terug naar “Verkeersongevallen”