Controle bedrijfsauto

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
VerpleegkundigeSTVV
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Controle bedrijfsauto

#1 , 05 dec 2025 19:49

Via een Raw Odometer in mijn bedrijfswagen word ik blijkbaar als thuisverpleegkundige plots geconfronteerd door mijn werkgever. Ik mag de bedrijfsauto enkel gebruiken om verpleegkundige rondes mee te rijden.

Een email van onze dienst Werkmiddelen vraagt mij om in kader van controle door de Belgische overheid een uitleg te voorzien voor bepaalde verplaatsingen met deze wagen.

Mij lijkt die controle van de Belgische overheid eerder een drogreden van mijn werkgever naar mijzelf toe om verhaal te halen.

Ik heb echter nooit toestemming getekend voor een track en trace in de wagen. Dit lijkt mij ook een schending van mijn gdpr.

Ik geef wel eerlijk toe dat ik tijdens het naar huis rijden na mijn shift, en ik rijd langs een winkel, hier durf stoppen voor een snelle boodschap. Alsook voor een carwash. Of voor mijn werk als vakbondsafgevaardigde.

Iemand die mij advies kan geven aub?

Freec

#2 , 05 dec 2025 21:26

Een "raw odometer" is de ruwe, onbewerkte kilometerstand die rechtstreeks van de boordcomputer (ECM) van een voertuig wordt uitgelezen, zonder correcties, factoren of aanpassingen; het is het pure getal dat het systeem zelf rapporteert, en wordt gebruikt als basis voor de uiteindelijke, berekende kilometerstand op het dashboard.
Gaat over de km stand van de wagen, niet over track en trace toch?

VerpleegkundigeSTVV
Topic Starter

#3 , 05 dec 2025 21:45

Volgens mij wel een track en trace, want die odometer geeft datum en uur aan.

Reclame

Asterx

#4 , 06 dec 2025 05:53

Een odometer die elke verplaatsing ook afzonderlijk registreert? Dat bezit elk voertuig standaard.
Registratie van deze gegevens kan perfect. Bij de meeste moderne voertuigen zit standaard ook een track & tracé geïnstalleerd, deze kan je dan activeren op een app mits het betalen van een kleine jaarlijkse bijdrage.

Indien u de bedrijfsauto enkel gebruikt volgens afspraak gemaakt tussen u en uw werkgever zullen de km's/rit niet zoveel afwijken mocht u het eens sporadisch gebruiken om boodschappen te doen. Carwash hoort bij het onderhouden van een voertuig.

U schrijft zelf ook dat u het voertuig ook gebruikt voor uw vakbondsactiviteiten.
Misschien knelt hier het schoentje bij uw werkgever?
Op momenten dat u geen patiënten dient te bezoeken zal men misschien hebben opgemerkt dat de bedrijfswagen op die dagen ook km's registreert die hen vreemd zijn.

Mocht men hier bemerkingen over hebben kan je hiervoor een geste doen dat u uiteraard de kosten voor deze verplaatsingen op uzelf neemt? (Brandstof e.a.)

Stel dat u voor al uw patiëntenbezoeken samen per maand een afstand zou afleggen van 1500 km met de bedrijfswagen, men leest af dat het bedrijfsvoertuig op het einde van de maand een stand op van 2200 km heeft afgelegd, dan gaan ze natuurlijk op zoek waarvan die extra km's komen? Zo is 700 km algauw 70 - 100 euro aan brandstofkosten tenzij het een elektrische auto zou zijn. Als je deze brandstofkosten zou vermenigvuldigen met 12 maanden heb je al een aardig bedrag.

Ik had ook een werkgever waarbij ik telkens de km stand moest ingeven tussen tankbeurten in.
Zo kon mijn toenmalige werkgever opvolgen dat het overeen kwam met de afgelegde km's nodig voor het werk.
Bij afwijkingen hierop (eigen gebruik voertuig) was de afspraak dat ik deze dan op eigen kosten af en toe zelf bijtankte zodat het niet op de kosten kwam van mijn werkgever, maar dan nog was het goedkoper dan mijn eigen wagen te gebruiken.

Hoe dan ook, men heeft als werkgever het recht om na te gaan dat het voertuig dat men ter uwer beschikking stelt, ook daadwerkelijk voor de zaken gebruikt wordt zoals afgesproken.

VerpleegkundigeSTVV
Topic Starter

#5 , 06 dec 2025 06:20

Ik merk vooral op dat de controle van de werkgever ook buiten de werkuren gebeurd, en vol continue. Een gegeven dat disproportioneel is.

puttemanp

#6 , 06 dec 2025 06:59

Een gegeven dat disproportioneel is.
Maar als je de wagen enkel mag gebruiken voor jouw professionele verplaatsingen, en de werkgever heeft door de tankbeurten een vermoeden dat er meer kilometers gereden worden dan verwacht volgens jouw planning van huisbezoeken, dan is het toch niet meer dan normaal dat de werkgever controleert waar de afwijking zit?

P.

Asterx

#7 , 06 dec 2025 07:29

Wat bedoeld u met "controle van de werkgever ook buiten de werkuren gebeurd"

Voertuiggegevens worden gelogd en zijn inderdaad 24/7 raadpleegbaar met een track & trace app.
Men kan hiervoor zelf parameters instellen waaraan men instant meldingen krijgt bij overschrijding hiervan.

Indien de bedrijfswagen zich voortbeweegt op dagen waar er geen professionele activiteiten dienen te worden uitgevoerd, dan zal men inderdaad wel een oogje gaan werpen of die verplaatsingen echt noodzakelijk waren, ik denk zo maar aan onderhoud, carwash, ophalen/leveren van materialen, interventie,...

Over hoeveel km's vraagt uw werkgever u om opheldering te geven?

Geen idee hoe de overheid hier net op controleert. In bv Nederland worden bedrijfsvoertuigen nauwlettend in het oog gehouden.
Bij elk gebruik ervan moet men de gegevens van de klant en de km's loggen. Per jaar krijgt men 200 km marge. Indien men deze overschrijden zou zonder het te kunnen voorleggen van geldige redenen, het voertuig extra belasten als zijnde een particulier ingeschreven voertuig.

Terug naar “Stel een vraag”