laattijdig betaaloverzicht

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen


- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
Rietje Rans
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

laattijdig betaaloverzicht

#1 , 26 sep 2025 22:25

Beste lezers,
op 25/09/2025 ontvang ik van Riverty een betalingsoverzicht met factuurdatum 30/05/2022, van 124,90€. Er staat "Hartelijk dank voor uw aankoop bij TommyTeleshopping.com" (Nergens aanmaning of herinnering op de brief, en ook niet aangetekend verzonden) dan de beschrijving wat er is aangekocht en ik heb tijd tot 03/10/2025 om te betalen. Nergens is er een adres te vinden van Riverty op deze brief. Ik neem telefonisch contact met TommyTeleshopping en daar weet men mij te vertellen om te telefoneren met Riverty, want Riverty is het vroegere Afterpay. Dus ik telefoneer naar het nummer die ik krijg en tot tweemaal toe na 15 minuten aan de telefoon krijg ik geen gehoor. Opnieuw TommyTeleshopping getelefoneerd, en nu krijg ik een ander nummer. TommyTeleshopping kan mij niet vertellen dat de betaling nog open staat of niet, zelfs niet nadat ik hen toch wijs dat zij Riverty op mij afsturen en dit na meer dan drie jaar, zonder voorafgaande herinneringen of aanmaningen. Opnieuw getelefoneerd met Riverty met het nieuwe nummer die ik heb gekregen, en daar zegt men mij dat ze in 2022 Afterpay hebben overgenomen en blablabla. Ik heb tot driemaal toe een postadres gevraagd om deze factuur/brief te protesteren, alsook een e-mailadres, maar dit krijg ik niet. Dus als ik deze factuur niet protesteer of erop schriftelijk reageer, dan komt dit neer dat ik hen gelijk geef dat er nog 124,90€ openstaat. Nu is mijn vraag, hoe kan ik alsnog protesteren als ik geen contactadres of e-mailadres heb? Wat kan ik verder ondernemen? Ik zou mij beroepen op verjaring van 1 jaar, van handelaar naar consument.
Bedankt alvast voor jullie antwoorden.
Rietje

Franciscus
Berichten: 39804
Juridisch actief: Nee

#2 , 26 sep 2025 23:21

Staat er een ondernemingsnummer / BTW Nr op de factuur.
Om te beginnen?

Rietje Rans
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 sep 2025 01:32

Dag Franciscus,
onderaan de brief op de achterzijde staat een btw-nummer in kleine letters namelijk DE815539954. Dus in Duitsland. Als ik dit in Google op zoek, dan kom ik verschillende webwinkels tegen die verwijzen naar het systeem Afterpay/Riverty maar geen concrete adresgegevens.
Verder staat er op de voorkant van de brief, bovenaan een streepjescode en daar net bovenaan in zeer kleine letters afz: Satenrozen 2, 2550 BE-Kontich. Even zoeken op Internet leverde op dat dit het adres is van Acto Print & Mail Services. Daar had ik deze morgen naartoe getelefoneerd en men vertelde mij dat zij de brieven verstuurden voor Riverty, en ze konden of wilden mij enkel maar een telefoonnummer geven van Riverty. Daar naartoe getelefoneerd en dat was het incassobureau van Riverty, maar ik moest niet bij hen zijn vertelden ze mij omdat ik nog niet te laat was met betalen en dus nog geen dossier had bij hen, en dan hebben ze mij het telefoonnummer gegeven die ik al had gekregen van TommyTeleshopping. Mijn vraag om een postadres of e-mailadres bleef onbeantwoord. Als je op de site Riverty.com/nl-be gaat en dan onderaan op impressum klikt, krijg je een adres in Duitsland, maar met een ander btw-nummer, namelijk DE814491108. TommyTeleshopping had mij wel nog verteld dat vroeger Afterpay en nu dus Riverty in Nederland was gevestigd, dus allemaal enorm verwarrend.
Het is precies of men er alles aan doet om maar niet gecontacteerd te worden.
Rietje

Reclame

josciscojos
Berichten: 89
Juridisch actief: Nee

#4 , 27 sep 2025 01:56

Beste,

Scheur die brief stuk, en stop met daar achteraan te lopen .

Je snapt toch zelf ook wel dat ze proberen onterrecht geld uit he zakken te kloppen, if ben jij zo naïef.

Groetjes

Rietje Rans
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#5 , 27 sep 2025 02:15

Beste josciscojos,
sorry maar ik ben totaal niet naïef, jij bent wel heel kort door de bocht met uw oordeel over mij.
Als je even kijkt naar de wetgeving die stelt als je een factuur onterecht ontvangt en daar niet op reageert, dan geef je toe dat je inderdaad nog met een openstaande schuld staat. Het is niet omdat je zoals een struisvogel je kop in het zand steekt dat daarmee het probleem verdwijnt. Ik heb trouwens vandaag contact gehad met mijn bank en gevraagd wat ik hiermee moest en men antwoordde mij dat ik te allen tijde moet reageren op dergelijk schrijven, door de factuur te protesteren.
Mocht ik inderdaad nooit die bestelling geplaatst hebben bij TommyTeleshopping, dan zou ik inderdaad zeggen dat ik naïef ben, maar hier heb ik wel degelijk datgene besteld in 2022 en betaald, maar men komt nu af, meer dan 3 jaar later met deze brief en dus moet ik wel reageren schriftelijk. En mijn vraag hier is, hoe kan ik deze brief protesteren zonder dat ik een adres of e-mail heb, of wie mij eventueel kan uitleggen om aan de adresgegevens te komen
vriendelijke groet
Rietje

loeki
Berichten: 312

#6 , 27 sep 2025 07:12

Als U niet reageert zal waarschijnlijk binnenkort het incassobureau U aanmanen.
U zegt dat U betaald heeft.
Zorg dat U het betaalbewijs bij de hand hebt en als dan de aanmaning komt van het incassobureau, dan hebt U gelijk een adres waar U kunt reageren en bewijzen dat U reeds betaald hebt.
Leg alles daar dan uit en dan zal men verplicht zijn de aanmaning te laten vervallen.

basejumper
Berichten: 5192
Locatie: Diest

#7 , 27 sep 2025 13:30

Beste

Ik kan onderstaande gegevens terugvinden
Riverty Group GmbH
Rheinstr. 99
76532 Baden-Baden
Deutschland
Lijkt me voldoende om aangetekend factuur te protesteren.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Rietje Rans
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#8 , 27 sep 2025 14:52

Dag Loeki,
ik kan verkeerd zijn, maar als ik wacht tot incassobureau mij aanschrijft, heb ik dus niet gereageerd op hun factuur, enfin ik weet het niet zeker. En ten tweede, het incassobureau is eveneens van Riverty, dus hetzelfde, geen specifiek adres om naar toe te schrijven. Alvast bedankt om mee te denken.

En Basejumper,
eveneens bedankt voor uw reactie. Nu is er het volgende, TommyTeleshopping zegt me dat Riverty is gevestigd in Nederland, maar ze geven mij geen adres. Bij Acto printing vertelde men mij ook dat dit in Nederland was, maar ze geven mij ook geen adres. Zowel bij TommyTeleshopping als bij Acto Printing bezorgen ze mij een telefoonnummer van hier in België, begrijp je hoe alles nogal verwarrend overkomt en vooral wat een rompslomp om bij de juiste personen terecht te komen.
Het adres dat jij vermeld, ben ik ook tegengekomen in Baden-Baden, en er is ook nog volgend adres,
Riverty Services GmbH Gütersloher Str. 123 33415 Verl Duitsland. Dus nu de vraag naar wie moet ik sturen om bij de juiste persoon te zijn, en moet dit dan in het Duits? En ook nog, ik kan toch onmogelijk naar alle adressen van Riverty die ik tegenkom een aangetekende protestbrief sturen, dit zou me serieus wat kosten, en geen zekerheid geven dat ik bij de juiste personen ben terechtgekomen om te protesteren.
De telefoonnummers in Baden-Baden en op het andere adres kan ik niet telefoneren daar ik geen Duits of Engels ken.
Vriendelijke groet Rietje

Thomas_AA
Berichten: 303
Juridisch actief: Nee

#9 , 27 sep 2025 15:16

Hoewel de reactie van josciscojos onbeschoft is, zit er wel een grond van waarheid is.

Er is geen enkel bewijs dat u de brief ontvangen heeft. Als zij niet willen gecontacteerd worden, kan u dat ook spelen.

Dat niet reageren gelijk staat met aanvaarden, is een hardnekkig misverstand. Zeker tussen een professionele verkoper en een consument.

Ofwel proberen ze maar wat met een hoop oude vorderingen die ze hebben overgenomen, ofwel zal u in een volgende stap wel aangetekend aangeschreven worden. Dan heeft u een afzender en kan u nog steeds de verjaring inroepen.

lukasi
Berichten: 1477

#10 , 27 sep 2025 15:25

De verplichte elementen van een factuur zijn de volgende:

° identiteitsgegevens van de verkoper: naam, adres van de maatschappelijke zetel, rechtsvorm
° ondernemingsnummer
° de vermelding ‘rechtspersonenregister’ of afgekort ‘RPR’, gevolgd door de vermelding van de zetel van de rechtbank van het rechtsgebied m.b.t je onderneming
° financiële gegevens van de verkoper: IBAN (en BIC) nummer
°identiteitsgegevens van de koper: naam, adres en ondernemingsnummer
° het woord ‘factuur’
° het volgnummer van de factuur
° de factuurdatum
° de leveringsdatum (indien deze niet samenvalt met factuurdatum)
°omschrijving van de geleverde producten of diensten, best met een gedetailleerde prijsberekening
(incl. hoeveelheden; aantal, maateenheden, ...)
°eventuele kortingen
°btw-bedrag per toegepast btw-tarief, in België standaard 6%, 12% of 21%
°eventuele btw-vrijstellingen ( Vanuit buitenland btw verlegd)
°het totale btw-bedrag excl btw
° het totaalbedrag incl. btw
° algemene verkoopsvoorwaarden; geen verplichting, maar wel zo handig in eventuele latere discussies over de factuur

Een aanmaning van een incassoburo MOET nagenoeg de zelfde gegevens vermelden , zowel van hun incassoburo als betreffende de betwiste factuur.

Als de verschillende firma's u enkel een telefoonnummer geven dan zijn ze in overtreding . Ze moeten de gegevens vermelden.

U belt,
U vraagt de naam en achternaam van de correspondent
U zegt dat u het gesprek opneemt.
U vraagt achter het adres om de factuur te betwisten / of aan te tonen met te verzenden documenten dat u deze hebt betaald/reeds geprotesteerd/niet ontvangen
Bij weigering van doorgeven van het adres ( zie verplichting bovenaan) meldt u dat u de de aanmaning en de verschillende telefoons zult melden op de dienst econimische zaken (vermeld ineens het telefoonnummer dan voelen ze dat je er mee bezig zijt)
Meld tevens dat u dit telefoongesprek zult bewaren als bewijs dat u de factuur protesteert en dat u bij volgende aanmaningen zult verwijzen naar dit telefoongesrpek op dd xx xx xxxx .
En u zult niet nalaten om klacht in te dienen voor belaging.

Thomas Morus
Berichten: 6184
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#11 , 27 sep 2025 15:55

Als u die rekening destijds hebt betaald en dat kunt aantonen doet u NIETS.
Het gaat om oplichters of onbekwamen. Waarom zou u daar kosten voor maken...
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Rietje Rans
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#12 , 27 sep 2025 16:21

Thomas_AA,
bedankt voor uw antwoord, dit hou ik zeker in gedachten van alsnog verjaring in te roepen, mocht ik aangetekend schrijven krijgen van een incassobureau.

Lukasi,
van harte bedankt voor uw duidelijke uiteenzetting, daar had ik nog niet aan gedacht van het vermelden dat het gesprek word opgenomen, enz.
Eveneens sterke punten om te gebruiken in de protestbrief van wat er allemaal moet vermeld zijn op een factuur, waarvoor mijn dank naar u. Dit alles neem ik zeker mee in mijn verdediging naar Riverty toe.
Nog even wat info die ik ondertussen heb gevonden. Bij TommyTeleshopping had ik een account met inlognaam en wachtwoord. Welnu dit bestaat niet meer op de website van hen, dus kun je niet meer kijken wat je ooit bestelde en wanneer en wat de status ervan is. En intussen had ik even gezocht op Afterpay adres Nederland en daar kwam ik uit op Postbus 434 8440 AK Heerenveen met telefoonnummer in Nederland 020-7230 270. Daar naartoe getelefoneerd. Het is gesloten in het weekend, maar het beantwoord stemmetje aan de telefoon zei welkom bij Riverty en blablabla. Dus ik denk wel dat dit laatste het adres zal zijn waar ik aangetekend mijn protest zal naartoe sturen, maandagmorgen nog even naar hen telefoneren om misschien zeker te zijn (althans dat hoop ik, lol).

Nog even dit hoe de factuur/brief eruitziet die ik heb ontvangen.

riverty
Betaaloverzicht
Factuurdatum 30.05.2022
Ordernummer XXXXXXXXX
Factuurnummer XXXXXXXXX
Betaalkenmerk XXXXXXXXXXXXXXX

Dan mijn Factuuradres

Hartelijk dank voor uw aankoop bij TommyTeleshopping.com

Beste
Bedankt voor uw aankoop bij TommyTeleshopping.com en uw keuze voor Riverty als betaalmethode. De betaling van deze aankoop loopt via Riverty, zoals is vermeld in de door u aanvaarde algemene betalingsvoorwaarden. Hierbij ontvangt u alle informatie die u nodig hebt om de betaling te voldoen. De uiterste betaaldatum is 03.10.2025
U kan betalen met Bancontact op my.riverty.com/be of via telebankieren met de onderstaande betaalgegevens.

Dan staat er een beschrijving van wat er in 2022 is aangekocht en op de achterzijde van de brief/factuur staat onderaan Betaalgegevens Begunstigde Riverty, IBAN BE86826000546550, Bank Deutsche Bank AG.

Nergens op deze brief/factuur staat er factuur, herinnering, aanmaning, niets, noppes, nada.
Er staat "uw keuze voor Riverty" en wat verder "door u aanvaarde algemene betalingsvoorwaarden"
Nu hoe kan ik kiezen op factuurdatum 30.05.2022 voor Riverty, als Riverty maar pas op 04.10.2022 Afterpay heeft overgenomen.

Wil ik maar aantonen dat er genoeg is om te protesteren naar hen toe.

Alvast bedankt iedereen en ik laat nog wel iets weten hier hoe het verder loopt
Vele groetjes
Rietje

Thomas Morus
Berichten: 6184
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#13 , 27 sep 2025 17:24

"wel degelijk datgene besteld in 2022 en betaald"

Waarom zou u verjaring inroepen als u de rekening hebt betaald? Ze hebben geen poot om op te staan, ze kunnen geen tweede keer betaling eisen.

Strikt genomen kunt u geen verjaring inroepen want een niet bestaande schuld kan niet verjaren.

Of is er meer aan de hand? U doet abnormaal paniekerig.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Stel een vraag”