-29 maart 2025, datum van het "ongeval"
https://www.nieuwsblad.be/regio/oost-vl ... 04757.html
inkom volledig vernield, brandweer voorziet een provisoire deur "beveiligd" met een hangslot(je) dat door 2 "ogen" gaat
alleen sleutel voorzien voor mijn onderbuurvrouw omdat mijn onderbuurvrouw in een rolstoel zat (operatie) destijds
enige andere inkom is via steile in/uitrit van de ondergrondse parking
- na goede 2 weken begin ik via mijn verhuurder te vragen voor het plaatsen van een gewoon slot zodat er terug het gewone genot is en er betere beveiliging is
syndicus antwoord negatief:
-kost te veel
- geen draagvlak bij sommige mede eigenaars
- het "probleem" is van tijdelijke aard
het feit dat de gemeenschappelijke delen zo goed als niet beveiligd zijn en de in/uitrit niet veilig genoeg is om als inkom te gebruiken lijkt de syndicus niet te deren
dit houd ongeveer een maand aan
mijn verhuurder weet dan niet meer wat hij nog kan doen
ik begin dan de syndicus te contacteren en krijg de zelfde 3 antwoorden die ik eerder aanhaalde
als ik hem er ook op wijs dat er wel degelijk een ernstig gevaar is op inbraak en letsel krijg ik geen concreet antwoord
na een tijdje (en mijn constante vraagstelling naar een deurslot) schiet de syndicus in "actie" en vervangt hij het slotje (met sleutel) door een ordinair cijferslot, dat eveneens slechts langs buiten kan bediend worden
dat is en zou volgens syndicus "voldoende" moeten zijn als "beveiliging"
wanneer ik hem er wederom over aanspreek via mail doet hij toch een "geste" en laat een "klusjesdienst" een uitkeping maken in de deur zodat ik en andere bewoners het cijferslot langs binnen zouden kunnen bedienen
als ik syndicus er op wijs dat dit GEEN oplossing is en nog steeds geen veiligheid garandeerd van de gemeenschappelijke delen haalt hij, spreekwoordelijk, de schouders op
wanneer ik dan een tijdje erna op FB een post maak omtrent het bekomen van meer informatie en de kosten van het plaatsen van een deurslot (+/- 2,5 na datum ongeval)) krijg ik binnen het half uur van de post een dreigmail van de syndicus dat als ik een naam vernoem hij klacht gaat indienen wegens "laster en eerroof"
(wat niet kan want ik zou alleen maar de waarheid vetellen die ik kan staven met bewijzen)
doch miraculeus, 4 dagen later op een maandag is er toch een normaal deurslot bevestigd aan de binnenkant van de provisoire deur die kan bediend worden met de originele sleutel van de uitgereden deur
syndicus heeft dus op zen minst de cylinder gerecupereerd
als ik hem dan in gebreke stel en een vergoeding eis wegens de genotsderving die door hem werd veroorzaakt weigert hij zijn aansprakelijkheid te erkennen en komt hij in grote lijnen terug af met de 3 eerdere aangehaalde uitvluchten en het feit dat ik "maar" huurder ben
als ik een week na het verstrijken van de vooropgestelde verval datum van de betaling een mail stuur blijkt hij in vaderschapsverlof te zijn (zen goed recht) waardoor ik moet wachten tot vandaag op een antwoord van hem
nu probeert hij te laten uitschijnen dat hij alles gedaan heeft wat hij kon en dat hij tijdig en correct gehandeld heeft
echt antwoord geven op mijn laatste mail naar zowel hem als naar de werkgever doet hij niet.
ik vermoed dat de vrederechter bevoegd is aangezien de syndicus niet spontaan zijn fout zal inzien, laat staan spontaan overgaan tot het betalen van een vergoeding wegens de genotsderving
een klacht zou ik dan baseren op: Artikel 6.36 van het Burgerlijk Wetboek
tot hoever zijn er precedenten in zulke gelijkaardige zaken?