Mijn vriendin en ik huren op dit moment nog, maar we staan op punt een huis te kopen. We staan dicht bij een overeenkomst met de eigenaars van een huis, maar er rest nog een probleem. Omdat ze het huis eigenlijk 'onder' de prijs wegdoen, stellen ze als voorwaarde dat ze er mogen blijven wonen tot 1 december, zonder huur te betalen.
Het feit dat we er pas op 1 december zouden kunnen intrekken is voor ons niet zozeer een probleem, zolang we dan ook nog niet aan onze afbetaling moeten beginnen... Nu is het blijkbaar zo dat het verlijden van de akte maximum 4 maanden na het tekenen van het 'compromis' (verkoopsovereenkomst) moet gebeuren. Dan is het half juli, terwijl de eigenaars pas 1 december vertrekken.
De eigenaars eisen ook niet dat we binnen de 4 maanden zouden betalen, voor hun gemak willen ze tot 1 december blijven zitten, en het is in orde als ze dan het geld pas zien. Maar is dit wettelijk? Is het gebruikelijk dat er een 'belofte tot tekenen van een verkoopsovereenkomst' wordt opgesteld? Als we op 1 augustus een verkoopsovereenkomst zouden tekenen zou de verkoop op 1 december rond zijn.
Mijn vraag is dus: kunnen we nu iets op papier zetten, waardoor we nog geen verkoopsovereenkomst tekenen, maar waardoor we er wel zeker van zijn dat de eigenaars het huis niet binnen een maand gaan verkopen als er toevallig toch nog een hoger bod opduikt?
Mvg,
Thomas