Buur bevestigt poort aan mijn carport

sidewinder1986
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Buur bevestigt poort aan mijn carport

#1 , 08 jun 2025 12:40

Dag allen

Een dubbel opendraaiende afscheidingspoort werd bij de buren door firma X geinstalleerd, waarvan één steunpaal verankerd op zijn grond dmv beton, bijkomend op 4 plaatsen met bouten in mijn carportmuur (gevelsteen/metselwerk), langs de buitenzijde van mijn perceel. Simpele proef op de som: de steunpaal heeft een minieme spatie met mijn muur, behoudens op 4 plaatsen waar geen vel papier tussen te krijgen valt.

Voorafgaand aan deze werken had ik nadrukkelijk vermeld aan de buur dat de carport geen dragende functie heeft voor dergelijke objecten, behoudens op één plaats waar we destijds door de aannemer een gewapende betonnen kolom hebben laten gieten binnenin het metselwerk. Dit dan specifiek voor onze eigen toekomstige afscheidingspoort, op ons perceel, aan de binnenzijdes van onze carport. Met andere woorden, op de plaats waar de steunpaal is bevestigd voor de poort van de buurman, is er geen versteviging aangebracht en is de muur dus puur esthetisch.

Ik heb, uit vertrouwen, de werken na voltooiing niet geïnspecteerd, ze werden dan ook uitgevoerd op het perceel van de buur.

Drie partijen werden na mijn vaststelling gecontacteerd: de buurman, architect (inzake stabiliteit) alsook de uitvoerder van de werken. Tot zover geen noemenswaardige respons met enige uitleg.

Ik maak me zorgen over mogelijke schade bij contact met de poort door bv. impact van voertuig of andere waardoor er stenen meegetrokken worden (en er dus gaten ontstaan waardoor stabiliteit mogelijk in het gedrang komt). Buurman vindt het zo'n vaart niet lopen, "de schade wordt dan wel betaald". Naast de emotionele kopzorgen die zoiets op dat moment meebrengt, vind ik het geen aangename gedacht te moeten rekening houden met dergelijke installatie. Ik heb er namelijk niet om gevraagd.

Ik vermoed dat de steunpaal door firma X op deze manier werd bevestigd omdat ze anders onvoldoende steun zou geven aan de poort.

Wat zou een correcte (juridische) stap zijn om te zetten? En wat zou een mogelijk verloop van dergelijke procedure inhouden?

mava105

#2 , 08 jun 2025 17:39

Begin er al eens mee buur AANGETEKEND te verwittigen, dat je niet akkoord bent metr deze bouwwijze Hij is geen medeeigenaar van uw carport, en moet er dus afblijven.
Dat is zeker een eerste stap. Om in regel te zijn, zou hij de muur van de carport, waar de poort is aan vast gemaakt deels moeten overnemen, zsodfat deze gemeen wordt. Afhankelijk met hoe uw relatie met de buurman is,kan je het daarbij laten, een raadsman inschakelen en / of de vrederechter..

Franciscus

#3 , 08 jun 2025 18:18

Best eerst eens uw eigen architect bevragen en uw verzekeringen in kennis stellen daarna.
Er is sowieso al schade aan uw carport gezien er iets (geboord?) aan bevestigd is.

Reclame

sidewinder1986
Topic Starter

#4 , 09 jun 2025 12:51

Begin er al eens mee buur AANGETEKEND te verwittigen, dat je niet akkoord bent metr deze bouwwijze Hij is geen medeeigenaar van uw carport, en moet er dus afblijven.
Dat is zeker een eerste stap. Om in regel te zijn, zou hij de muur van de carport, waar de poort is aan vast gemaakt deels moeten overnemen, zsodfat deze gemeen wordt. Afhankelijk met hoe uw relatie met de buurman is,kan je het daarbij laten, een raadsman inschakelen en / of de vrederechter..
Klopt, de buurman is geen mede-eigenaar en het is ook niet de bedoeling dat de carportmuur een gemene muur wordt. Mede omdat ze volledig op mijn perceel staat, anderzijds omdat ik geen verder getouwtrek wil. Ik zal een eerste stap, een aangetekende zending, overwegen indien een mondelinge overeenkomst niet mogelijk is.

Best eerst eens uw eigen architect bevragen en uw verzekeringen in kennis stellen daarna.
Er is sowieso al schade aan uw carport gezien er iets (geboord?) aan bevestigd is.
De architect waar we voor onze woning mee samenwerkten, is reeds ingelicht, doch wachten we nog op advies. Aan onze woningverzekering had ik nog niet gedacht, ik zal polsen. Dit wel in de veronderstelling dat de buurman de poort, zoals hij nu geïnstalleerd werd, mag behouden. Dit is niet mijn bedoeling, met andere woorden: de steunpaal ontkoppelen en mijn muur herstellen daar waar gaten werden geboord.

---

Ik wil er nog even bij vermelden dat enkel ik, zoals het er nu voor staat, heb vastgesteld dat de steunpaal werd bevestigd aan mijn muur. Met andere woorden, mijn buur kijkt al enige tijd de kat uit de boom om zelf een vaststelling te doen, zij het door hemzelf, zij het door firma X die de poort installeerde. Ik ben niet genoeg juridisch aangelegd om hiervan de correcte gang van zaken te weten. Moet de situatie bevestigd worden (of ontkracht) door de tegenpartij?

sidewinder1986
Topic Starter

#5 , 10 jun 2025 18:56

Update: buur bevestigt dat firma X de verankeringen aan mijn muur zal verwijderen. Beide partijen deden alsof hun neus bloedde waarom het kon gebeuren...

Wat met de geleden schade door het boren? Voor de buur een moeilijke en dure oplossing aangezien de steunpaal daarvoor dient verplaatst te worden (uit gegoten beton).

Franciscus

#6 , 10 jun 2025 22:17

Die schade aan uw paal dient correct te worden hersteld zodat er geen gevaar is als u de paal nodig hebt voor eigen gebruik.
Zeker uw verzekeringen al verwittigen zodat er een schadebestek kan opgesteld worden.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”