Klusjesman komt afspraken niet na

jensvl
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Klusjesman komt afspraken niet na

#1 , 24 mar 2025 11:53

Hoi,

Ik heb nog eens een vraag. Wij hebben een klusjesman ingehuurd om enkele simpele klusjes te doen in een woning die we verhuren. Hij is terplaatse gaan kijken, en opgelijst wat er besteld moet worden. Hij heeft ook onmiddelijk alles besteld. Hij heeft dan laten weten wat alles zou kosten, inclusief plaatsingskosten. De onderdelen leken ons aan de dure kant, maar we maakten er geen probleem van. Wij hebben hem dan gevraagd voor de factuur. Die is nooit gekomen. Hij blijft het werk maar uitstellen. Altijd komt er iets tussen. Hij is zogezegd 2 keer geweest en er was nooit iemand thuis. Onze huurders hebben de 2de keer zelfs een afspraak moeten afzeggen om thuis te kunnen zijn, omdat zij het ook zo snel mogelijk in orde willen krijgen.
Omdat de problemen zijn begonnen na onze vraag over de factuur, denken we dat hij in het zwart werkt, en dus geen factuur kan opstellen. We denken ook dat de producten veel goedkoper waren dan hij beweerde, want een factuur van de toolstation van wat de onderdelen daar gekost hebben, heeft hij ook nog altijd niet gestuurd. Hij blijft wel reageren, dus het is geen complete oplichter, maar wel een gedeeltelijke oplichter.

Nu de vraag, welke stappen zetten we het beste? Zijn wij als personen die hem inhuren verplicht om te weten of hij legaal of in het zwart werkt?
We weten zijn volledige naam en de straat waar hij woont, dus we kunnen zijn woonplaats terugvinden voor het eventueel sturen van een aangetekende ingebrekstelling.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
GB2702

#2 , 24 mar 2025 12:46

heb je via de kruispuntbank van ondernemingen al eens gekeken of er een ondernemingsnummer is? je kan zoeken op adres of op naam.

Zomaar zeggen dat hij een oplichter is, is wel een beetje zwaar.

jensvl
Topic Starter

#3 , 25 mar 2025 04:01

Nee, ik wist niet dat dit kon. Ik zal eens kijken, bedankt voor je antwoord.

Reclame

jensvl
Topic Starter

#4 , 25 mar 2025 04:57

Ik heb net gekeken op de kruispuntbank voor ondernemingen. Hij is daar niet op terug te vinden.

Voor alle duidelijkheid, we denken niet dat hij een oplichter is in de zin van doen alsof hij gaat werken en dan het geld bijhouden. Wij denken dat hij veel meer geld heeft gevraagd voor de onderdelen dan dat ze werkelijk kosten, en dat hij nu dus de factuur niet kan laten zien van de toolstation. Er is geen enkele oplichter zo dom om zijn volledige naam en straatnaam te geven, zich fysiek laat zien aan onze huurders en dan besluit van "ik zal die eens oplichten en niet komen opdagen als ik het geld heb"

Het is gewoon zeer vreemd dat alles super vlot verliep tot we vroegen achter een factuurtje van de toolstation. Sindsdien gebeurt er dus eigenlijk niets meer. Heel af en toe reageert hij nog, wat weer laat zien dat hij geen oplichter is. Maar het lijkt erop dat hij ergens vast gelopen is op een punt dat hij niet eerlijk durft te zeggen.

GB2702

#5 , 25 mar 2025 07:40

Als ondernemer ben je niet verplicht om je aankoopfacturen van goederen te tonen. Dit vraag je toch ook niet in een winkel. Ondernemer kan perfect zeggen dat wanneer hij goederen aankoopt deze met een bepaalde factor verhoogt om dan door te verkopen. Ik heb zelf ervaring met inkoopprijzen en verkoopprijzen van goederen en haal als voorbeeld hobbymateriaal om zelf wenskaarten te maken. Ik koop bijvoorbeeld een snijmal in om een vorm uit papier te snijden, deze mal kost mij 5 euro. Ik daarentegen verkoop deze mal aan 15 euro wat ook als advies verkoopprijs voorgesteld wordt door de groothandel. Klant moet aan mij ook niet vragen wat ik betaald heb voor die mal dat zijn zijn zaken niet.

Dus ik geef de klusjesman gelijk dat hij zijn factuur niet laat zien.

Het is natuurlijk anders als er op papier staat dat hij de goederen aankoopt en dan die prijs gewoon 1 op 1 doorrekend aan u. Dan zou hij dit natuurlijk wel moeten laten zien.

lukasi

#6 , 25 mar 2025 08:07

1 op 1 doorverkopen ?
Mag niet.
men is verplicht om winst te berekenen of je moet een solden of uitverkoop regelen en daar zijn ook weer regels voor.
In verband met aankoopprijzen van materialen?
Dat zijn je zaken niet. Heb je het gevoel dat de prijs te duur is , dan had je je huiswerk op voorhand moeten maken en meerdere offertes moeten aanvragen en vergelijken.

bullgod

#7 , 25 mar 2025 08:57

heeft klusman al werken uitgevoerd/goederen geleverd?
heeft u hem daar al voor betaald?
zo ja, dan is klusman volgens mij verplicht om over dat bedrag een factuur op te maken en uit te reiken.
Prietpraat is des duivels oorkussen.

jensvl
Topic Starter

#8 , 25 mar 2025 10:32

Nee, er zijn nog geen werken uitgevoerd. Het gaat ons er ook niet om of hij wel of niet extra heeft gerekend. Het gaat ons er vooral om dat de communicatie vrijwel stil ligt, hij zogezegd al 2 keer is gegaan om de werken uit te voeren maar er zogezegd niemand thuis was, terwijl dit wel het geval was. Het gaat ons erom dat de werken (het repareren van problemen ivm verwarming wat in dit seizoen best wel heel belangrijk is) maar blijven duren, en onze huurders dus al weken in de koude zitten. Het gaan ons erom dat er vanuit hemzelf als initiatief geen communicatie komt.
Hij heeft trouwens maar 50 euro werkuren gerekend aan 20 euro per uur. Deze zijn ook reeds betaald.

Ik weet niet hoe ik dit duidelijk kan maken, want ik heb het gevoel dat er juist niets wordt begrepen van wat er hier gezegd is.
Ik weet ook eerlijk gezegd niet goed wat de commentaar betekent van dat ik in de winkel geen bewijs krijg van wat zij hebben aangekocht. Ik krijg daar wel een bon van wat ik heb gekocht volgens mij. Hij mag gerust extra rekenen. We willen gewoon IETS van hem zien, factuur, onkostennota, iets van communicatie.

Maar bon, blijkbaar zitten hier amateurs dat het normaal vinden dat een zelfstandige eerst goed vlot werkt en vanaf de moment dat er iets van bewijsje van onkosten of betaling of factuur gevraagd wordt, dat dat niet kan, dat de persoon duidelijk de onderdelen reeds binnen heeft, en al 2 weken geen tijd ziet om 2,5u werk te verrichten terwijl hij heel goed weet dat er veel haast bij is, omdat we al iemand hebben gehad die het wekenlang liet aanslepen en niet eens de onderdelen besteld had voor hij ineens totaal niks meer van zichzelf liet horen.

Ik vermoed dat eens we in België zijn, het het beste is dat ik naar het zituur ga van het vredegerecht om daar te horen wat de opties zijn.
Want hier wordt toch alleen maar gedacht dat ik het op een juridische manier wil aanpakken zonder goede reden.

Het is heel eenvoudig, we hebben betaald voor goederen en een dienst, krijgen daar geen bewijs of factuur van, dienst en goederen worden niet geleverd, communicatie is bijna niet bestaande. Het sleept lang genoeg aan om legale opties te overwegen, wat voor een bedrag dat betaald is, bijna te belachelijk voor woorden is. We willen nu gewoon heel duidelijk maken dat hij op zijn minst de communicatie moet openhouden.
Zijn er bepaalde goederen toch nog niet? Geen probleem, alle begrip voor.
Heeft hij een fout gemaakt in de bestelling? Geen probleem, alle begrip voor.
Heeft hij 20 keer de prijs gevraagd van de onderdelen? Geen probleem, hij kan daar gerust over liegen of eender wat.
Het geld is geen probleem en is al betaald.
Er moet gewoon communicatie komen over hoe lang het nog ongeveer gaat duren. Hij moet zijn afspraken nakomen en niet 2 keer afspreken en dan alsnog niet gaan. En als dat toch moet vanwege een dringende reden, moet hij dat zelf op dat moment laten weten, niet dat we de volgende vragen aan de huurders of het in orde is en dan te horen te krijgen dat er WEER niemand is geweest.
We hebben voor heel veel dingen begrip.
Maar het moet gewoon gebeuren en we moeten op de hoogte gehouden worden.

We hebben gisteren voorgesteld dat als het niet gaat, hij de onderdelen bij ons in de bus mag steken en de 50 euro werkuren dan terugstorten. Ook daar reageert hij niet op.

Het gaat ONS niet over de factuur. Het enige dat ik zeg dat het HEM problemen lijkt op te leveren omdat alles heel soepel verliep tot het moment dat we daarachter vroegen.

Dus nogmaals, welke legale opties hebben we?
En moeten wij bij wet weten dat we op kruispuntbank kunnen opzoeken of iemand echt zelfstandig is?
Of is dat voor ons als betalende klant geen probleem dat we dit niet weten.
Ik bedoel, het is nu duidelijk dat het zwartwerk zou zijn, anders zou hij wel op de kruispuntbank gevonden zijn.

jensvl
Topic Starter

#9 , 25 mar 2025 10:35

Ik heb zelf ervaring met inkoopprijzen en verkoopprijzen van goederen en haal als voorbeeld hobbymateriaal om zelf wenskaarten te maken. Ik koop bijvoorbeeld een snijmal in om een vorm uit papier te snijden, deze mal kost mij 5 euro. Ik daarentegen verkoop deze mal aan 15 euro wat ook als advies verkoopprijs voorgesteld wordt door de groothandel. Klant moet aan mij ook niet vragen wat ik betaald heb voor die mal dat zijn zijn zaken niet.

Maar je klanten krijgen wel hun eigen factuur, toch?
En als iemand dat zou vragen, wat doe je dan? Ze compleet negeren, doen of ze dat nooit gevraagd hebben en de snijmal niet leveren?
Ik denk het niet.
Sorry hoor, ik vraag me gewoon even af of u leest voordat u reageert...

bullgod

#10 , 25 mar 2025 11:15

klusman/zelfstandige die werkt aan 20 euro per uur ??
nog geen werken uitgevoerd, maar wel al betaald ??
nog geen werken uitgevoerd, maar wel "eerst goed vlot werkt" ??

pho450

#11 , 25 mar 2025 11:15

Sorry hoor, maar lees je eigen posts eens na.
Je schrijft letterlijk "we vroegen achter een factuurtje van de toolstation", daar wordt terecht op gereageerd dat u daar geen zaken mee heeft.
U heeft uiteraard wel recht op een factuur van de uitgevoerde werken en stukken, maar ook dat is een beetje onduidelijk. Begrijp ik het goed dat de werken nog niet uitgevoerd zijn, maar dat u wel al alles betaald hebt?
Begin al eens met een aangetekend schrijven te richten aan de klusjesman, waarin u uw eisen duidelijk maakt en een realistische deadline stelt.

GB2702

#12 , 25 mar 2025 12:16

Ik heb zelf ervaring met inkoopprijzen en verkoopprijzen van goederen en haal als voorbeeld hobbymateriaal om zelf wenskaarten te maken. Ik koop bijvoorbeeld een snijmal in om een vorm uit papier te snijden, deze mal kost mij 5 euro. Ik daarentegen verkoop deze mal aan 15 euro wat ook als advies verkoopprijs voorgesteld wordt door de groothandel. Klant moet aan mij ook niet vragen wat ik betaald heb voor die mal dat zijn zijn zaken niet.

Maar je klanten krijgen wel hun eigen factuur, toch?
En als iemand dat zou vragen, wat doe je dan? Ze compleet negeren, doen of ze dat nooit gevraagd hebben en de snijmal niet leveren?
Ik denk het niet.
Ik heb zeker gelezen wat de vraag was.
De klanten kregen van mij ook een factuur als ze dit nodig hadden maar de facturen van mijn leveranciers die kregen ze niet. de de factuur naar mijn klanten staat dan op snijmal 15 euro + btw en dan de totaalprijs er stond nergens vermeld wat mijn aankoopprijs was.

jensvl
Topic Starter

#13 , 25 mar 2025 16:05

Voila, hier heb ik iets aan.
We zullen dan zeker een aangetekend schrijven richten aan hem.

Voor alle duidelijkheid, ik zeg in mijn post behoorlijk duidelijk dat hij nog geen factuur heeft gestuurd. Gewone factuur van hem uit dus.
Iets verderop spreek ik pas van een factuur van de toolstation. Dit is gevraagd omdat het blijkbaar na heel wat dagen nog steeds niet lukte om een normale factuur op te stellen.

Ja, zijn prijs was 20 euro per uur. Zeker laag, maar dat is de prijs waaraan ik ook als zelfstandige ga werken binnenkort. Het grote verschil is dat ik in het buitenland woon en dat mijn werk puur online is.
Via facebook heeft die gereageerd op een bericht in de groep van Merksem met de vraag of iemand een aanbeveling had voor een klusjesman die op korte tijd kon het probleem kon oplossen. Hij was 1 van degenen die erop reageerden.
Eerst vlot gewerkt in de zin van
- Eerste afspraak gemaakt
- Langs geweest om te kijken welke stukken besteld moeten worden.
- Stukken besteld en laten weten wat het kost.
Wij hadden er ook haast bij, dus inderdaad meteen betaald.
Nogmaals, wij denken niet dat het een echte oplichter is. Maar iets klopt er zeker niet aangezien een echte factuur uitblijft.
Nu zeker sinds hij duidelijk geen zelfstandige is.
Nogmaals, ik kan me niet voorstellen dat hij echt een oplichter in de klassieke zin is. We kennen zijn volledige naam, weten de straat waarin hij woont, heeft zijn gezicht aan de huurders laten zien, en zijn nog steeds niet geblokkeerd op messenger.
We hebben wel reeds screenshots en screenvideo genomen, moesten we bewijzen over het gesprek moeten kunnen voorleggen.
Volgende week dinsdagavond zijn we pas terug in België. Ik zal de volgende dag meteen in de straat naar zijn huisnummer zoeken en een aangetekende brief opstellen. Van daaruit zien we dan wel weer.

Maar nu nogmaals mijn vraag. Sinds hij duidelijk in het zwart werkt, heeft dat terugslag op ons in het zeer onwaarschijnlijke geval dat er een rechtszaak nodig zou zijn?

Freec

#14 , 25 mar 2025 16:42

Als je een stielman in dienst neemt, die aan 20 euro per uur werkt, dan weet je dat het in het zwart is.
Je moet al serieus naief zijn, om te geloven dat er dan een factuur komt.

Je kan je hier zelf wel eens aan verbranden.

bullgod

#15 , 25 mar 2025 16:42

u gaat een rechtszaak starten voor 50 euro?
die armtierige 20 euro per uur zie ik als het enige "bewijs" van zwartwerk; vreest u niet veroordeeld te worden als medeplichtig?
u vindt het normaal dat u 2,5 x 20 = 50 euro betaald hebt; waar is de BTW in dit verhaal?
opmerkelijk dat het uurloon laag is en de prijs vd onderdelen hoog.
aangezien er nog geen werk uitgevoerd werd en nog geen onderdelen geleverd werden, zie ik niet in waarom al een factuur zou moeten zijn opgemaakt.
hebt u een kwitantie gekregen voor de 50 euro (voorschot?) die u betaald hebt?

Terug naar “Huren”