De erfenisaangifte heeft vader en mijn inwonende broer allemaal zelf geregeld, mijn andere broers en ik zelf hebben het bedrag voor de successierechten gestort op de rekening van vader, hij zou alles inorde brengen, we hebben daar persoonlijk geen papieren van gekregen dus van de erfenisaangifte heb ik niets in mijn handen. Waar kan ik dan hiervoor terecht ?
Met je identiteitskaart in de hand kan je een kopietje vragen van de aangifte van successierechten. Deze vraag je op in het registratiekantoor waar je moeder is overleden.
Een kopietje kost maar enkele centen. Ik heb die zelf ook nog eens opnieuw opgevraagd om één of andere reden. Hun kantbemerkingen knippen ze er wel zorgvuldig van af, toch tenminste als de bediende van het registratiekantoor het werk nauwkeurig uitvoert.
Ben je niet akkoord met de vorige aangifte, dan kan je nog steeds een verbeterde versie indienen.
Voor wat betreft je 2de vraag: niemand kan gedwongen worden om in onverdeeldheid te blijven. Elke erfgenaam kan altijd de verdeling aanvragen.