Wat zijn onze rechten en plichten ?

mariodd
Topic Starter

Wat zijn onze rechten en plichten ?

#1 , 22 feb 2010 18:40

Wij zijn thuis met 4 kinderen (Ik zelf en 2 broers zijn uit huis en 1 broer van ons woont nog thuis .
Mijn moeder is een jaar geleden gestorven, mijn vader woont momenteel nog in ons ouderlijk huis samen met mijn jongste broer. Het huis waarin ze wonen is afkomstig van moeders kant dus neem ik aan dat vader enkel het vruchtgebruik heeft en wij de kinderen de naakte eigendom hebben van de woning (of ben ik verkeerd ???)
Nu wil vader het huis met al de gronden verkopen aan een bouwpromotor om er appartementen te laten op zetten, hij zou er eentje mogen houden om er zelf in te gaan wonen . Nu is mijn vraag of wij de kinderen daarmee akkoord moeten gaan ! Wat zijn onze rechten en plichten ? Kunnen wij dat tegen houden ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 22 feb 2010 19:11

Als hij enkel vruchtgebruiker is, kan hij onmogelijk die goederen verkopen.
U moet niets doen en hij kan niets doen.

Maar als ze getrouwd waren met een huwelijkscontract dat een gemeenschap bevat, kan het zijn dat moeder dat goed ingebracht heeft in de gemeenschap en dat hij dat dan helemaal heeft toebedeeld gekregen bij haar overlijden door een dergelijke "formule" in dat contract ("verblijvingsbeding").
Dat is dan wel (indien het zo gegaan is) in strijd met uw rechten, want dat wordt dan als een schenking aanzien (zodat de kinderen een benadeling kunnen inroepen).

De boodschap is dus: snor de erfenisaangifte op van uw moeder en dan weet U wie eigenaar is van wat. Die aangifte is nog geen jaar oud, dus moeilijk kan dat niet zijn.

mariodd
Topic Starter

#3 , 22 feb 2010 21:06

De erfenisaangifte heeft vader en mijn inwonende broer allemaal zelf geregeld, mijn andere broers en ik zelf hebben het bedrag voor de successierechten gestort op de rekening van vader, hij zou alles inorde brengen, we hebben daar persoonlijk geen papieren van gekregen dus van de erfenisaangifte heb ik niets in mijn handen. Waar kan ik dan hiervoor terecht ?
Neem nu dat de helft van de kinderen wel akkoord is om alles te verkopen aan een bouwpromotor , wat dan ?

Reclame

Creatief

#4 , 22 feb 2010 22:16

De erfenisaangifte heeft vader en mijn inwonende broer allemaal zelf geregeld, mijn andere broers en ik zelf hebben het bedrag voor de successierechten gestort op de rekening van vader, hij zou alles inorde brengen, we hebben daar persoonlijk geen papieren van gekregen dus van de erfenisaangifte heb ik niets in mijn handen. Waar kan ik dan hiervoor terecht ?
Met je identiteitskaart in de hand kan je een kopietje vragen van de aangifte van successierechten. Deze vraag je op in het registratiekantoor waar je moeder is overleden.

Een kopietje kost maar enkele centen. Ik heb die zelf ook nog eens opnieuw opgevraagd om één of andere reden. Hun kantbemerkingen knippen ze er wel zorgvuldig van af, toch tenminste als de bediende van het registratiekantoor het werk nauwkeurig uitvoert.

Ben je niet akkoord met de vorige aangifte, dan kan je nog steeds een verbeterde versie indienen.

Voor wat betreft je 2de vraag: niemand kan gedwongen worden om in onverdeeldheid te blijven. Elke erfgenaam kan altijd de verdeling aanvragen.

wanton

#5 , 22 feb 2010 23:22

niemand kan gedwongen worden om in onverdeeldheid te blijven. Elke erfgenaam kan altijd de verdeling aanvragen.
Opletten : alleen de langstlevende ouder kan vragen om uit onverdeeldheid te gaan als het de gezinswoning betreft. Kinderen-erfgenamen kunnen dat niet , wel voor andere goederen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

mariodd
Topic Starter

#6 , 23 feb 2010 07:46

Kan iemand mij vertellen wat juist bedoeld word bij het uit onverdeeldheid gaan ?

Dank u !

3399AAaa

#7 , 23 feb 2010 08:47

Kan iemand mij vertellen wat juist bedoeld word bij het uit onverdeeldheid gaan ?

Dank u !
een onverdeeldheid is een rechtssituatie waarbij eenzelfde recht is verspreid over meerdere titularissen, bijvoorbeeld : een eigendomsrecht dat voor 50% aan u toebehoort, en voor 50% aan uw moeder.

uit onverdeeldheid gaan betekent dus dat iemand aan die situatie een einde maakt, door ofwel het goed volledig zelf over te kopen, ofwel zijn deel volledig aan iemand anders te verkopen, enz (nog andere opties).....
Plus est en vous

Creatief

#8 , 23 feb 2010 10:19

Opletten : alleen de langstlevende ouder kan vragen om uit onverdeeldheid te gaan als het de gezinswoning betreft. Kinderen-erfgenamen kunnen dat niet , wel voor andere goederen.[/quote]

Sorry, over het hoofd gezien! Enekel de gezinswoning is beschermd daar vader levenslang het VG van heeft.

mariodd
Topic Starter

#9 , 23 feb 2010 15:05

Als ik het dus goed begrijp kan ik of één van mijn andere broers de verkoop aan die bouwpromotor tegen houden als we niet akkoord gaan.
Het huis zal dus moeten bewaard worden in de staat zoals het zich nu bevind .

Wat als er kosten aan het huis komen zoals vervanging van een nieuw dak, eventueel het laten aanleggen van centrale verwarming, enz ... Wie moet er dan opdraaien voor die kosten ? (mijn vader en mijn broer blijven dus gewoon wonen in het huis) kan vader eisen dat de kinderen voor die kosten opdraaien ?

wanton

#10 , 23 feb 2010 17:52

JA.
De kosten die U opnoemt zijn in principe voor de blote eigenaars , hier dus de kinderen.
Een vruchtgebruiker betaalt de 'dagelijkse' kosten , de grote kosten van het gebouw zijn voor de blote eigenaars.
Voorbeeld : een nieuw vensterglas betaalt de vruchtgebruiker , nieuwe ramen steken is voor de blote eigenaars.

U moet dus duidelijk één en ander afwegen in uw beslissingen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

mariodd
Topic Starter

#11 , 23 feb 2010 22:39

Neem nu dat we geen verkoop willen aan die bouwpromotor en vader zegt dan laat ik het volledige huis vernieuwen moeten wij dan toestemmen, zijn wij verplicht om akkoord te gaan met alle wensen van vader ?
Vader wil eventueel een centrale verwarming laten aanleggen maar één van de zonen vind dat de prijsofferte te hoog is, wie zal dan de knoop doorhakken als er onenigheid is ?

mariodd
Topic Starter

#12 , 25 feb 2010 21:04

Neem nu dat we geen verkoop willen aan die bouwpromotor en vader zegt dan laat ik het volledige huis vernieuwen moeten wij dan toestemmen, zijn wij verplicht om akkoord te gaan met alle wensen van vader ?
Vader wil eventueel een centrale verwarming laten aanleggen maar één van de zonen vind dat de prijsofferte te hoog is, wie zal dan de knoop doorhakken als er onenigheid is ?

eylis

#13 , 04 mar 2010 11:26

Ik dacht datr het als volgt in elkaar zat: Een gebroken vensterglas vernieuwen is duidelijk een noodzakelijke kost. (voor de vruchtgebruiker) Nieuwe vensters laten steken omdat er vocht naar binnen komt en de verrotte raamkozijnen afbrokkelen en dreigen in te storten is een noodzakelijke kost (voor de naakte eigenaar).

Een centrale verwarming laten aanleggen daar, waar er geen was, daar kan over gediscussieerd worden of de naakte eigenaar dat moet betalen. Ik neem aan dat er een individueel verwarmingssysteem is dat werkt? Als de individuele verwarmingsapparaten aan vernieuwing toe zijn is dat voor de vruchtgebruiker: want geen "structurele verbouwingen". (maken geen deel uit van de woning) Wil hij dit systeem vervangen door een centraal verwarmingssysteem is dat zijn eigen keuze en is de naakte eigenaar niet verplicht dit te bekostigen.

Als er al een centrale verwarming stond en die moet hersteld worden, is dat ook voor de vruchtgebruiker. Moet de "versleten" centrale brander volledig vervangen worden (wegens gevaarlijk en niet meer te herstellen) dan is dit een structurele ingreep en moet de naakte eigenaar het weer betalen.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”