Beste,
Ik huur een woning. Deze woning maakt deel uit van wat ooit een grotere woning was maar nu is opgesplitst in 2 huizen. Het andere deel is verkocht en de buren zijn aan het verbouwen.
Drie weken geleden was er een aannemer aan het werk(openbreken vloer en puin wegdoen met kleine graafmachine) en plots had ik bruin water als ik de kranen opendraaide maar de dag nadien deed zich dit niet meer voor.
Voorbije maandag stonden de buren hier aan de deur om te komen zeggen dat ik met waterverlies zit omdat er een gat in de leiding zit. De waterleiding van mijn huurhuis loopt door hun keuken/woning. Ik zei hen onmiddellijk dat er problemen waren met het water toen hun aannemer aan het werk was en ze gingen die contacteren.
Omdat er door dat lek water langs hun keldermuur sijpelt ben ik zo vriendelijk geweest wat flessen en een emmer te vullen en de hoofdkraan dicht te draaien opdat de buren die al veel tegenslag hebben gehad bij hun verbouwingen het niet nog moeilijker te maken.
Probleem is nu dat de buren aan mijn eigenaar( die dat andere deel van mijn huurhuis aan hen heeft verkocht) hebben gezegd dat ze een lek hebben ontdekt na het openbreken van de vloer en dat zij vinden dat hij dat maar moet oplossen en betalen. Wat ook zou maken dat mijn keukenvloer moet worden opengebroken.
Ze gaan het nu proberen op te lossen met hun aannemer maar we zijn ondertussen al donderdag en ik zit nog steeds met een hoofdkraan die dicht is en als ik die opendraai en water laat lopen dan zijn de eerste liters bruin water. Het is mij ook niet duidelijk wie er nu voor de kosten moet opdraaien en wiens verantwoordelijkheid de reparatie aan die leiding is.
Mijn vragen:
-mag ik mijn hoofdkraan gewoon openzetten wetende dat er ondertussen water langs hun keldermuur sijpelt of kunnen zij die leiding afsluiten en mij zonder water zetten en zo het probleem bij mijn eigenaar leggen? Want gezien hun aannemer verantwoordelijk is voor dat gat/lek is het toch aan hen om dit zo snel mogelijk op te lossen?
-hoelang mag het eigenlijk duren vooraleer die waterleiding gerepareerd is?
-moet ik al een advocaat onder de arm nemen en kan dit snel voor 1 of andere rechtbank worden afgehandeld want ik zit nu met waterproblemen en heb niets te maken met de oorzaak hiervan.
-gezien de buren nogal sukkelen met hun aannemers, dingen die niet of verkeerd gedaan worden hou ik mijn hart al vast voor de reparatie die zal worden gedaan aan mijn waterleiding. Iets dat ik hier kan aan doen?
Welke stappen raadt men aan die ik nu best onderneem?