Aannemer buren maakt gat in mijn waterleiding. Wie is verantwoordelijk voor reparatie.

Karel Vandermeersch
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Aannemer buren maakt gat in mijn waterleiding. Wie is verantwoordelijk voor reparatie.

#1 , 28 nov 2024 07:51

Beste,

Ik huur een woning. Deze woning maakt deel uit van wat ooit een grotere woning was maar nu is opgesplitst in 2 huizen. Het andere deel is verkocht en de buren zijn aan het verbouwen.

Drie weken geleden was er een aannemer aan het werk(openbreken vloer en puin wegdoen met kleine graafmachine) en plots had ik bruin water als ik de kranen opendraaide maar de dag nadien deed zich dit niet meer voor.

Voorbije maandag stonden de buren hier aan de deur om te komen zeggen dat ik met waterverlies zit omdat er een gat in de leiding zit. De waterleiding van mijn huurhuis loopt door hun keuken/woning. Ik zei hen onmiddellijk dat er problemen waren met het water toen hun aannemer aan het werk was en ze gingen die contacteren.

Omdat er door dat lek water langs hun keldermuur sijpelt ben ik zo vriendelijk geweest wat flessen en een emmer te vullen en de hoofdkraan dicht te draaien opdat de buren die al veel tegenslag hebben gehad bij hun verbouwingen het niet nog moeilijker te maken.

Probleem is nu dat de buren aan mijn eigenaar( die dat andere deel van mijn huurhuis aan hen heeft verkocht) hebben gezegd dat ze een lek hebben ontdekt na het openbreken van de vloer en dat zij vinden dat hij dat maar moet oplossen en betalen. Wat ook zou maken dat mijn keukenvloer moet worden opengebroken.

Ze gaan het nu proberen op te lossen met hun aannemer maar we zijn ondertussen al donderdag en ik zit nog steeds met een hoofdkraan die dicht is en als ik die opendraai en water laat lopen dan zijn de eerste liters bruin water. Het is mij ook niet duidelijk wie er nu voor de kosten moet opdraaien en wiens verantwoordelijkheid de reparatie aan die leiding is.

Mijn vragen:

-mag ik mijn hoofdkraan gewoon openzetten wetende dat er ondertussen water langs hun keldermuur sijpelt of kunnen zij die leiding afsluiten en mij zonder water zetten en zo het probleem bij mijn eigenaar leggen? Want gezien hun aannemer verantwoordelijk is voor dat gat/lek is het toch aan hen om dit zo snel mogelijk op te lossen?

-hoelang mag het eigenlijk duren vooraleer die waterleiding gerepareerd is?

-moet ik al een advocaat onder de arm nemen en kan dit snel voor 1 of andere rechtbank worden afgehandeld want ik zit nu met waterproblemen en heb niets te maken met de oorzaak hiervan.

-gezien de buren nogal sukkelen met hun aannemers, dingen die niet of verkeerd gedaan worden hou ik mijn hart al vast voor de reparatie die zal worden gedaan aan mijn waterleiding. Iets dat ik hier kan aan doen?

Welke stappen raadt men aan die ik nu best onderneem?

bosprocureur

#2 , 28 nov 2024 08:45

Vooreerst, u hebt waterschade, en wellicht ook een brandverzekering, die waterschade dekt.
Idem dito voor de buren.

Doe dus vandaag nog aangifte, zodat de schade niet meer vergroot. Afhankelijk van de polisvoorwaarden (check NU bij uw makelaar) kunnen zij direct de eerste maatregelen nemen; ook zij betalen eventueel de schade bij u, en verhalen die op de veroorzaker (uit uw posting maak ik op dat zijzelf of hun aannemer aan de basis zouden liggen van het lek)

Karel Vandermeersch
Topic Starter

#3 , 28 nov 2024 15:42

Vooreerst, u hebt waterschade, en wellicht ook een brandverzekering, die waterschade dekt.
Idem dito voor de buren.

Doe dus vandaag nog aangifte, zodat de schade niet meer vergroot. Afhankelijk van de polisvoorwaarden (check NU bij uw makelaar) kunnen zij direct de eerste maatregelen nemen; ook zij betalen eventueel de schade bij u, en verhalen die op de veroorzaker (uit uw posting maak ik op dat zijzelf of hun aannemer aan de basis zouden liggen van het lek)
Beste,

Ik heb geen waterschade. Het zijn de buren die waterschade in hun kelder hebben. Mijn ongemak is dat ik mijn hoofdkraan moet dichtdraaien nadat ik flessen en emmers heb gevuld om weer enkele dagen voort te kunnen met koken, toilet doorspoelen, afwas.

Bij de Huurdersbond zei men dat ik er zelf niet veel kan aan doen en dat de buren en mijn huisbaas het moeten oplossen. Ik tref nergens schuld in.

Volgende week dinsdag komen eigenaar en buren kijken wat de beste oplossing is. Dat is dan acht dagen na vaststelling lek en dan duurt het waarschijnlijk nog enkele weken tegen het opgelost is en zit ik hier maar een emmer en flessen te vullen en ik kan er precies gelijk zelf helemaal niets aan doen. Wat me toch bizar lijkt.

Reclame

lukasi

#4 , 28 nov 2024 17:48

vraag vergoeding voor genotsderving huur woning

basejumper

#5 , 28 nov 2024 20:03

Beste

Dit probleem dient door de eigenaar en uw buren uitgevochten. Hun woningverzekeringen zullen wel zien wie waar voor aansprakelijk is. U bent gehouden bewarende maatregelen te treffen om de gevolgschade te beperken. Indien u genot derft dient u de verhuurder in gebreke te stellen die op zijn beurt dat kan verhalen op tegenpartij.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Karel Vandermeersch
Topic Starter

#6 , 28 nov 2024 21:20

Bedankt voor alle reacties.

Karel Vandermeersch
Topic Starter

#7 , 03 dec 2024 20:32

Eigenaar en buur zijn vandaag komen kijken naar lek waterleiding en hoe het op te lossen met de leidingen hier zodat ze gesplitst worden. Ik mag mijn hoofdkraan openzetten en zij zouden een emmer onder het lek zetten.

Ben ik niet beter van getekende verklaring op papier te krijgen van de buur dat ik mijn hoofdkraan mag opendraaien wetende dat zij daardoor water in de kelder hebben en zij mij hier geen proces ofzo gaan voor aandoen?

Want er was al sprake van de reparatie aan de leidingen en zetten van centrale verwarming samen te doen en zou pas in de zomer zijn. En kan me nu ook niet voorstellen dat de buren hun verbouwingen gaan stilleggen tot in de zomer.

KJ86

#8 , 05 dec 2024 18:47

Dat is niet nodig, een simpel mailtje naar de eigenaar met hetgeen is afgesproken tijdens het plaatsbezoek is al voldoende. Als je het email-adres van de buurman hebt, zet je hem in cc.

Karel Vandermeersch
Topic Starter

#9 , 06 dec 2024 16:10

Er is niets afgesproken.

Tijdens bezoek dinsdag zei eigenaar dat de buren een emmer onder het lek gingen zetten.

Tijdens het bezoek woensdag met aannemer om aan leiding te werken werd gezegd dat er ook centrale verwarming geplaatst gaat worden maar die werken samen met werken aan leiing gaan gebeuren.

Toen ik vroeg of ik nu mijn hoofdkraan kon openzetten zei huisbaas dat ik het maar moest bezien met de buren.

Bij mijn weten is centrale verwarming zetten geen dringend werk en moet ik dat niet toestaan en bij mijn weten is het aan de huisbaas om ervoor te zorgen dat ik mijn water hier op een normale manier kan gebruiken.

Ik word lijkt me een beetje voor de gek gehouden op dit moment.

Terug naar “Huren”