dit klopt ,bijgevolg af van de goodwill van de kapitein of er een rookvrij lokaal ter beschikking zal worden gesteld.
Het schip moet worden beschouwd als buitenland. Indien men in het buitenland een lokaal ter beschikking krijgt kan men ingevolge het internationale recht niet eisen dat daar, door de overheid van dat land, de regels van België met betrekking tot milieu en gezondheid worden toegepast.dit klopt ,bijgevolg af van de goodwill van de kapitein of er een rookvrij lokaal ter beschikking zal worden gesteld.
maar wanneer men het lokaal ter beschikking stelt aan een belgische firma , alsook zitten we nog altijd tijdens de arbeidsduur . en volgens welke wetgeving zijn wij verplicht een helm te dragen op een zeeschip ? en worden wij gesanctioneert door een emanatie van het minsterie van arbeid als wij die niet dragen op basis van de belgische havencodex .
politie gaat aan elk schip aan boord voor de sigaretten te tellen enzo , wat hebben die te controleren als de belgische wet niet van toepassing is ?
stel dat de bemanning mij gevangen neemt , kapitein trekt zijn gangway omhoog , kan het schip dan gewoon met mij wegvaren en de politie machteloos toezien ?Daartegen zijn er wel controlediensten die een schip WEL kunnen controleren oa qua veiligheid en of het schip voldoet aan de standaard.
Inderdaad. Volgens intenationaal akkoord. Heet "Port State Control".
ben ik het niet helemaal mee eens . er word aan de werkgever een verpozingslokaal ter beschikking gesteld , het is de werkgever verboden om werknemers tijdens de arbeidsduur te laten pauzeren in een lokaal waar gerookt word . en we kunnen dan nog stellen dat stand-by staan eigenlijk behoort tot onze taak dus kunnen we nog stellen dat het verpozingslokaal op dat moment onze werkvloer is .
Ik ben bijgevolg van mening dat de zienswijze van de Dienst preventie van de haven de enige juiste is. De geciteerde Belgische wetgeving is slechts op Belgisch grondgebied van toepassing. Zeeschepen zijn extraterritoriaal.
.
er word aan de werkgever een verpozingslokaal ter beschikking gesteld , het is de werkgever verboden om werknemers tijdens de arbeidsduur te laten pauzeren in een lokaal waar gerookt word . en we kunnen dan nog stellen dat stand-by staan eigenlijk behoort tot onze taak dus kunnen we nog stellen dat het verpozingslokaal op dat moment onze werkvloer is .
Indien er een lokaal ter beschikking wordt gesteld waar gedurende een bepaalde tijdsperiode uitsluitend Belgische werknemers aanwezig zijn, met totale uitsluiting van andere mensen, dan kunnen die Belgen die daar aanwezig zijn uiteraard onderling beslissen om in dat lokaal niet te roken; de kapitein van het schip kan hen ook niet verplichten om daar tegen hun zin te gaan te roken;
Maar in alle andere ruimtes van het schip, waar ook de bemanning rondloopt kan geen rookverbod opgelegd worden via Belgische wetgeving;
stel dat we op een bedrijfsterein een caravan plaatsen , en de werknemers in plaats van in een refter laten pauzeren in die caravan wat kan aanzien worden als woonzone , geld dan het rookverbod of niet ?
Uiteraard geldt het verbod wel, de caravan staat op Belgisch grondgebied en dus kan de Belgische wet toegepast worden.
stel dat er een schip komt uit een land komt waar vrouwen een burka moeten dragen moeten dan belgische havenarbeiders een burka dragen ?
De vraag is niet of de Belgen die aan boord werken iets wordt opgelegd maar het omgekeerde: kan de Belgische wet opgelegd worden aan boord?
Neen. Indien er matrozen in Burka (!) zouden rondlopen en België zou een wetgeving hebben die burka's verbiedt dan kan die wet niet aan boord toegepast worden. Ma.w. aan boord mogen matrozen hun burka dragen maar ze moeten die uitdoen als ze aan wal gaan;
even meedelen dat de werkgever waar de discussie is gestart mij heeft laten weten dat zij een rookverbod invoeren met onmiddelijke ingang voor de tally office's , heb nu aan dienst preventie van de haven gevraagd om samen te komen in het bestendig bureau van het paritaire comité om zo op een vriendelijke manier tot een oplossing te komen vakbonden reageren hier allesinds positief op
Indien er een lokaal ter beschikking wordt gesteld waar uitsluitend Belgische werknemers aanwezig zijn dan kunnen die Belgische werknemers of hun vertegenwoordigers een soort van "gentlemen's agreement" daarover afsluiten volgens mij. Maar als er een rokende matroos (al of niet in burka!) in dat lokaal aanwezig is kan men hem op grond van Belgische wetgeving of een Belgisch "gentlemen's agreement" niet verplichten die te doven. .