belgische wetgeving op een zeeschip

xena
Topic Starter

belgische wetgeving op een zeeschip

#1 , 01 feb 2010 12:41

heb de discussie aangegaan of er in een tally office op een zeeschip niet mag gerookt worden . een tally office is een lokaaktje in het kasteel van een schip dat dienst doet als verpozingslokaal voor havenarbeiders .

volgens het directiehoofd van het ministerie mag er niet gerookt worden en is de belgische wetgeving van toepassing maar volgens de dienst preventie van de haven is de belgische wetgeving niet van toepassing

ik ben van mening dat wanneer men het lokaal ter beschikking stelt als verpozingslokaal aan belgische havenarbeiders de belgische wetgeving van toepassing is .

wie heeft gelijk ?
----------------------------------------------------------
Beste,
in bijlage bezorg ik u de betreffende regelgeving.
mvg,
+++++++++++++++++
geneesheer-directiehoofd
Toezicht op het welzijn op het werk
Regionale Directie Antwerpen
Theaterbuilding
Italiëlei 124 bus 77
2000 Antwerpen
--------------------------------------------------------------------------
Het advies van het directiehoofd klopt. Er is een rookverbod in de lokalen van de werkgever. Blijft wel de discussie of een tally office een lokaal van de werkgever is. De werkgever heeft geen bevoegdheid over een lokaal aan boord. Dit lokaal valt niet onder de Belgische wetgeving. Dit is de verantwoordeljjkheid van de kapitein. Is het rookverbod hier aangegeven door een pictogram of door andere meldingen ?

Controle op de naleving van het rookverbod in de lokalen van de werkgever moet door de hiërarchische lijn gebeuren. Voor de lokalen aan boord moet de bemanning dit doen.

In deze materie moet op het wederzijds respect van iedereen kunnen gerekend worden. Misschien kan je aan boord vragen of er nog een ander (rookvrij) lokaal mag gebruikt worden.

De gemeenschappelijke dienst +++ is uw preventieadviseur. Bij +++ hebben wij een contactpersoon die zorgt voor de coördinatie van de preventie : ++++++++++++

Ik heb +++++ al in kopie gezet.
Met vriendelijke groeten,
Gemeenschappelijke Interne Dienst Preventie en Bescherming

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 01 feb 2010 13:02

Ingevolge het internationale recht bepaalt de vlag van het schip de territorialiteit aan boord van het schip. Zo behoren bijvoorbeeld schepen onder Panamese vlag tot het Panamese grondgebied en de Panamese wetgeving is er van toepassing. De Belgische wetgeving is daar ondergeschikt aan. In de gestelde vraag hangt het bijgevolg af van de goodwill van de kapitein of er een rookvrij lokaal ter beschikking zal worden gesteld.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

xena
Topic Starter

#3 , 01 feb 2010 13:24

bijgevolg af van de goodwill van de kapitein of er een rookvrij lokaal ter beschikking zal worden gesteld.
dit klopt ,
maar wanneer men het lokaal ter beschikking stelt aan een belgische firma , alsook zitten we nog altijd tijdens de arbeidsduur . en volgens welke wetgeving zijn wij verplicht een helm te dragen op een zeeschip ? en worden wij gesanctioneert door een emanatie van het minsterie van arbeid als wij die niet dragen op basis van de belgische havencodex .

politie gaat aan elk schip aan boord voor de sigaretten te tellen enzo , wat hebben die te controleren als de belgische wet niet van toepassing is ?

Reclame

roharro

#4 , 01 feb 2010 14:04

bijgevolg af van de goodwill van de kapitein of er een rookvrij lokaal ter beschikking zal worden gesteld.
dit klopt ,
maar wanneer men het lokaal ter beschikking stelt aan een belgische firma , alsook zitten we nog altijd tijdens de arbeidsduur . en volgens welke wetgeving zijn wij verplicht een helm te dragen op een zeeschip ? en worden wij gesanctioneert door een emanatie van het minsterie van arbeid als wij die niet dragen op basis van de belgische havencodex .

politie gaat aan elk schip aan boord voor de sigaretten te tellen enzo , wat hebben die te controleren als de belgische wet niet van toepassing is ?
Het schip moet worden beschouwd als buitenland. Indien men in het buitenland een lokaal ter beschikking krijgt kan men ingevolge het internationale recht niet eisen dat daar, door de overheid van dat land, de regels van België met betrekking tot milieu en gezondheid worden toegepast.

Maar dat wil omgekeerd niet zeggen dat ik als Belg mij daar alles kan permitteren wat toegestaan is aan de inwoners van dat land. Voorbeeld:
Volgens de Belgische wetgeving mag ik mijn echtgenote niet onderwerpen aan lijfstraffen. Ik ben boos op mijn echtgenote en neem haar mee naar een land waar vrouwen minder rechten hebben en waar zulke straffen wel worden toegestaan. Ik geef mijn vrouw daar in het publiek een flink pak rammel. De politie kijkt toe maar onderneemt niets want ik pas mijn rechten als mannelijke echtgenoot toe. We keren terug naar België en daar wordt ik door mijn echtgenote en enkele getuigen voor het gerecht gedaagd en veroordeeld. Dit extreme voorbeeld illustreert waarom de Belgische overheid kan ingrijpen indien de arbeiders aan boord van het schip hun helm niet dragen.

Het feit dat havenpolitie/douane wel aan boord mag controleren houdt verband met normale grensactiviteiten van douane. Indien het zeeschip vaart onder de vlag van een niet EU Lidstaat dan staat die controle gelijk met een douane controle aan de buitengrenzen van de EU. Ook dit is geregeld via het internationale publiekrecht en EU wetgeving.

xena
Topic Starter

#5 , 01 feb 2010 18:53

dank u wel

hebt u ook een wettelijke basis of rechtspraak die dit bevestigt

heb slechts één kleine opmerking ;
u zegt ,
Het schip moet worden beschouwd als buitenland. Indien men in het buitenland een lokaal ter beschikking krijgt kan men ingevolge het internationale recht niet eisen dat daar, door de overheid van dat land, de regels van België met betrekking tot milieu en gezondheid worden toegepast.
------------------------------------
mijn job is het zeewaardig maken van scheepslading aan boord
ik gebruik meestal enkel materiaal van aan boord , belgische wetgeving verbied de bemanning dit zelf te doen (wet mayor)

dus belgische wetgeving verbied buitenlanders in het buitenland scheepslading vast te zetten .

roharro

#6 , 01 feb 2010 22:49

Het Volkenrecht vormt de juridische basis. Ingevolge daarvan wordt internationaal aanvaard dat de nationale Staten ingevolge het territorialiteitsbeginsel soeverein beslissen over alles wat op hun grondgebied gebeurt. M.a.w. landen hebben het recht om zelf alles op hun grondgebied (of daarmee gelijkgesteld zoals ambassades, zeeschepen,...) te organiseren en te reglementeren. In tegenstelling tot ons Belgisch recht dat hoofdzakelijk is gebaseerd op wetten vindt het Volkenrecht zijn bronnen voornamelijk in het gewoonterecht en internationale verdragen.
Meestal strekken de internationale verdragen ertoe om de soevereiniteit van de landen te beperken. Zo behoort het tot de rechten van een land om te beslissen wie diensten mag aanbieden, wie wat mag invoeren, enz. De internationale verdragen die in de loop der jaren zijn afgesloten hebben bijvoorbeeld de internationale vrijhandel mogelijk gemaakt, vrij kapitaalverkeer en in beperkte mate vrijheid van dienstverlening.

Onder die dienstverlening vallen de havenactiviteiten waarnaar u refereert. Die diensten zijn niet beperkt tot het territorium van het schip alleen, dus grensoverschrijdend. Indien de bemanning van het schip zelf de diverse activiteiten bij het laden en lossen zouden verrichten dan zouden ze diensten verlenen in het buitenland waarvoor eerst een akkoord over liberalisering van die diensten nodig zou zijn met dat land in kwestie. Zeker in België zou dat een probleem creëeren omdat het -in tegenstelling tot de meeste andere landen- zelfs expliciet verboden is door de Wet Major. Het beruchte voorstel van Europese Richtlijn ivm de liberalisering van diensten in Europa (bekend als Bolkestein Richtlijn) zou, indien het in 2003 niet was gekelderd in het Europese Parlement, het internationale kader daartoe gecreëerd hebben. Bij gebrek aan dat internationaal kader van vrije dienstverlening kunnen de Belgische havenarbeiders als enigen, onder Belgische wetgeving de schepen bevrachten.

Maar om terug te komen op de initiële vraag met betrekking tot roken of niet roken aan boord: dit is wegens het reeds genoemde territorialiteitsbeginsel een beslissing van het land onder wiens vlag het schip vaart, net zoals dat land kan beslissen of er in restaurants of cafés op hun grondgebied kan worden gerookt of niet.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 02 feb 2010 17:55

Zo kan vb de politie ook niet tussenkomen op een schip dan met de toelating van de kapitein dit voor strafrechtelijk feiten
Daartegen zijn er wel controlediensten die een schip WEL kunnen controleren oa qua veiligheid en of het schip voldoet aan de standaard.

Leuk is ook welke nationalteit een kind heeft dat geboren wordt op een Amerikaans schip uit een Belgische vader en een Zweedse moeder en gemeerd ligt in London op weg van Hamburg naar Rio De Janeiro.

roharro

#8 , 02 feb 2010 18:06

Daartegen zijn er wel controlediensten die een schip WEL kunnen controleren oa qua veiligheid en of het schip voldoet aan de standaard.

Inderdaad. Volgens intenationaal akkoord. Heet "Port State Control".

xena
Topic Starter

#9 , 02 feb 2010 18:29

Inderdaad. Volgens intenationaal akkoord. Heet "Port State Control".
stel dat de bemanning mij gevangen neemt , kapitein trekt zijn gangway omhoog , kan het schip dan gewoon met mij wegvaren en de politie machteloos toezien ?

in de discussie inzake de tally office blijven alle partijen aan de haven erbij dat men voor het roken in een verpozingslokaal niet gestraft kan worden krijg dus momenteel enkel gelijk van het directiehoofd tww .maar principieel gezien geven ze mij wel gelijk een preventie-adviseur van een grote firma berichte mij per email en gaat hier een punt van maken en bespreken op de volgende vergadering .

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#10 , 02 feb 2010 18:42

Klopt, kapitein kan gewoon wegvaren.
België kan wel een van haar oorlogsbodems voor dat schip leggen voor het weg is of in Antwerpen - de sluis niet openen.
Net zoals een moordernaar ( zoon van ambassadeur in de ambassade binnenvluchte) gevolgd door politie - moesten stoppen aan deur.
Het is voorgekomen ik dacht voor de 2de wereldoorlog - met een afgrendeling van ambassade tot gevolg. Staat ergens in een van mijn cursussen van x jaar geleden.

Als je hebt gevolgd - de piraterij - men moet ook al weet men het zeker de piraten laten gaan gezien geen bevoegdheid.

PS sommige landen claimen wereldwijd bevoegdheid. Zo de USA waarvan FBI agenten wereldwijd arrestatierecht hebben ZONDER zich van de plaatselijke wetten iets aan te trekken. Eens ze binnen zijn in hun ambassade is het telaat.

xena
Topic Starter

#11 , 05 feb 2010 13:38

een volgende antwoord kreeg ik nu van het ministerie , en hier krijg ik ook duidelijk gelijk

-----------------------------------------------------------------------

De SCGP (standaard code van goede praktijk) in dit geval is neergelegd in volgende regelgeving:

1. Het KB van 27 maart 1998 betreffende het beleid inzake het welzijn van de werknemers bij de uitvoering van hun werk

2. KB van 2 december 1993 betreffende de bescherming van de werknemers tegen de risico’s van blootstelling aan [kankerverwekkende en mutagene agentia] op het werk.

3. Wet van 22 december 2009 betreffende een algemene regeling voor rookvrije gesloten plaatsen toegankelijk voor het publiek en ter bescherming van werknemers tegen tabaksrook

(2) verwijst uitdrukkelijk naar de verplichting tot het opstellen van een risicoanalyse volgens (1).

Deze risicoanalyse is eveneens in de regelgeving vastgelegd door de wet (3).

Deze bepaald o.a.:

· Art.2 °5 werkruimte :
a) elke arbeidsplaats, ongeacht of deze zich binnen of buiten een onderneming of inrichting bevindt en ongeacht of deze zich in een gesloten of een open ruimte bevindt, met uitzondering van de ruimte in open lucht;
b) elke open of gesloten ruimte binnenin de onderneming of de inrichting waar de werknemer toegang tot heeft;
6° sociale voorzieningen : de sanitaire voorzieningen, de refter en lokalen bestemd voor rust of eerste hulp;

· Art. 12. Elke werknemer heeft het recht te beschikken over werkruimten en sociale voorzieningen, vrij van tabaksrook.

· Art. 13. De werkgever verbiedt het roken in de werkruimten en de sociale voorzieningen, evenals in het vervoermiddel dat voor gemeenschappelijk vervoer van en naar het werk door hem ter beschikking wordt gesteld van het personeel.
De werkgever neemt de nodige maatregelen teneinde erover te waken dat derden die zich in de onderneming bevinden, geïnformeerd worden omtrent de maatregelen die hij toepast overeenkomstig deze wet.
Elk element dat tot roken kan aanzetten of dat laat geloven dat roken toegestaan is, is verboden in de lokalen als bedoeld in het eerste lid.

Tot slot dient opgemerkt dat een rookverbod aan boord van schepen (tijdelijk of permanent) een courant gegeven is bij bv. los en laadoperaties op tankschepen, waar omwille van de risico’s voor brand en explosie het rookverbod opgelegd wordt door de risicoanalyse. Dit is een praktijk analoog aan een rookverbod omwille van het risico op kanker.

MvG

roharro

#12 , 05 feb 2010 14:33

"Tot slot dient opgemerkt dat een rookverbod aan boord van schepen (tijdelijk of permanent) een courant gegeven is bij bv. los en laadoperaties op tankschepen, waar omwille van de risico’s voor brand en explosie het rookverbod opgelegd wordt door de risicoanalyse"

Een courant gegegeven is niet hetzelfde als een wettelijk afdwingbaar recht.

Het feit dat bij bepaalde ladingen internationale afspraken gelden met het oog op ontploffingsgevaar staat volledig los van de afdwingbaarheid van Belgische wetgeving in een afgesloten ruimte aan boord (zoals het verpozingslokaal in uw vraag). Het is natuurlijk best mogelijk dat er op zeeschepen in dergelijke ruimtes meestal wel een rookverbod geldt (als courante praktijk) maar dat is niet ingevolge de toepassing van de Belgische wetgeving. De meeste veiligheidswetgeving in de zeevaart vloeit voort uit het internationaal zeevaartrecht van de Verenigde Naties, in het geval van de zeescheepvaart van de International Maritime Organization (IMO) te Londen alsook van EU wetgeving.

Ik ben bijgevolg van mening dat de zienswijze van de Dienst preventie van de haven de enige juiste is. De geciteerde Belgische wetgeving is slechts op Belgisch grondgebied van toepassing. Zeeschepen zijn extraterritoriaal.
.

xena
Topic Starter

#13 , 05 feb 2010 18:52

Ik ben bijgevolg van mening dat de zienswijze van de Dienst preventie van de haven de enige juiste is. De geciteerde Belgische wetgeving is slechts op Belgisch grondgebied van toepassing. Zeeschepen zijn extraterritoriaal.
.
ben ik het niet helemaal mee eens . er word aan de werkgever een verpozingslokaal ter beschikking gesteld , het is de werkgever verboden om werknemers tijdens de arbeidsduur te laten pauzeren in een lokaal waar gerookt word . en we kunnen dan nog stellen dat stand-by staan eigenlijk behoort tot onze taak dus kunnen we nog stellen dat het verpozingslokaal op dat moment onze werkvloer is .

even verder afwijken ;
stel dat we op een bedrijfsterein een caravan plaatsen , en de werknemers in plaats van in een refter laten pauzeren in die caravan wat kan aanzien worden als woonzone , geld dan het rookverbod of niet ?

stel dat er een schip komt uit een land komt waar vrouwen een burka moeten dragen moeten dan belgische havenarbeiders een burka dragen ?

even meedelen dat de werkgever waar de discussie is gestart mij heeft laten weten dat zij een rookverbod invoeren met onmiddelijke ingang voor de tally office's , heb nu aan dienst preventie van de haven gevraagd om samen te komen in het bestendig bureau van het paritaire comité om zo op een vriendelijke manier tot een oplossing te komen vakbonden reageren hier allesinds positief op

roharro

#14 , 05 feb 2010 20:33

er word aan de werkgever een verpozingslokaal ter beschikking gesteld , het is de werkgever verboden om werknemers tijdens de arbeidsduur te laten pauzeren in een lokaal waar gerookt word . en we kunnen dan nog stellen dat stand-by staan eigenlijk behoort tot onze taak dus kunnen we nog stellen dat het verpozingslokaal op dat moment onze werkvloer is .
Indien er een lokaal ter beschikking wordt gesteld waar gedurende een bepaalde tijdsperiode uitsluitend Belgische werknemers aanwezig zijn, met totale uitsluiting van andere mensen, dan kunnen die Belgen die daar aanwezig zijn uiteraard onderling beslissen om in dat lokaal niet te roken; de kapitein van het schip kan hen ook niet verplichten om daar tegen hun zin te gaan te roken;
Maar in alle andere ruimtes van het schip, waar ook de bemanning rondloopt kan geen rookverbod opgelegd worden via Belgische wetgeving
;

stel dat we op een bedrijfsterein een caravan plaatsen , en de werknemers in plaats van in een refter laten pauzeren in die caravan wat kan aanzien worden als woonzone , geld dan het rookverbod of niet ?
Uiteraard geldt het verbod wel, de caravan staat op Belgisch grondgebied en dus kan de Belgische wet toegepast worden.

stel dat er een schip komt uit een land komt waar vrouwen een burka moeten dragen moeten dan belgische havenarbeiders een burka dragen ?
De vraag is niet of de Belgen die aan boord werken iets wordt opgelegd maar het omgekeerde: kan de Belgische wet opgelegd worden aan boord?
Neen. Indien er matrozen in Burka (!) zouden rondlopen en België zou een wetgeving hebben die burka's verbiedt dan kan die wet niet aan boord toegepast worden. Ma.w. aan boord mogen matrozen hun burka dragen maar ze moeten die uitdoen als ze aan wal gaan;

even meedelen dat de werkgever waar de discussie is gestart mij heeft laten weten dat zij een rookverbod invoeren met onmiddelijke ingang voor de tally office's , heb nu aan dienst preventie van de haven gevraagd om samen te komen in het bestendig bureau van het paritaire comité om zo op een vriendelijke manier tot een oplossing te komen vakbonden reageren hier allesinds positief op
Indien er een lokaal ter beschikking wordt gesteld waar uitsluitend Belgische werknemers aanwezig zijn dan kunnen die Belgische werknemers of hun vertegenwoordigers een soort van "gentlemen's agreement" daarover afsluiten volgens mij. Maar als er een rokende matroos (al of niet in burka!) in dat lokaal aanwezig is kan men hem op grond van Belgische wetgeving of een Belgisch "gentlemen's agreement" niet verplichten die te doven. .

bartvdv

#15 , 05 feb 2010 22:43

Hangt het niet gewoon af onder welke vlag een schip vaart?

Terug naar “Archief”