Ex wil woning met opzet openbaar laten verkopen.

Noemi
Topic Starter

Ex wil woning met opzet openbaar laten verkopen.

#1 , 31 jan 2010 12:03

Mijn vriend is bijna anderhalf jaar verwikkeld in een heel moeizame en pijnlijke echtscheiding. Het is begonnen met EOT en geëindigd in een vechtscheiding. De scheiding is nu uitgesproken maar e.e.a. dient nog geregeld te worden (financieel en materieel).
Mevrouw wenst in de woning te blijven wonen maar wimpelt elk aanvaardbaar bod i.v.m. de opleg af. Volgens haar dient de waarde van de woning deze te zijn die 6 jaar geleden betaald werd voor de woning.
Mijn vriend wil graag de woning laten schatten maar daar gaat mevrouw niet mee akkoord. Ze wil "het gerecht zijn werk laten doen tot op het einde". M.a.w. ze wil een openbare verkoop. Eén van haar familieleden zit er warmpjes in en we vermoeden dan ook dat bij dergelijke verkoop het huis door hen opgekocht zal worden.
Naar onze mening wordt mijn vriend hierdoor ernstig benadeeld op financieel vlak.
Kan iemand ons raad geven wat we in dit geval kunnen doen ? Wat zijn de rechten van mijn vriend i.v.m. een schatting, een gedwongen verkoop, ...
Alvast bedankt voor jullie feed-back !

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 31 jan 2010 12:13

Mijn vriend is bijna anderhalf jaar verwikkeld in een heel moeizame en pijnlijke echtscheiding. Het is begonnen met EOT en geëindigd in een vechtscheiding. De scheiding is nu uitgesproken maar e.e.a. dient nog geregeld te worden (financieel en materieel).
Mevrouw wenst in de woning te blijven wonen maar wimpelt elk aanvaardbaar bod i.v.m. de opleg af. Volgens haar dient de waarde van de woning deze te zijn die 6 jaar geleden betaald werd voor de woning.
Mijn vriend wil graag de woning laten schatten maar daar gaat mevrouw niet mee akkoord. Ze wil "het gerecht zijn werk laten doen tot op het einde". M.a.w. ze wil een openbare verkoop. Eén van haar familieleden zit er warmpjes in en we vermoeden dan ook dat bij dergelijke verkoop het huis door hen opgekocht zal worden.
Naar onze mening wordt mijn vriend hierdoor ernstig benadeeld op financieel vlak.
Kan iemand ons raad geven wat we in dit geval kunnen doen ? Wat zijn de rechten van mijn vriend i.v.m. een schatting, een gedwongen verkoop, ...
Alvast bedankt voor jullie feed-back !
Indien één van de partijen uit onverdeeldheid wil treden maar de andere partij weigert (bijv. wegens verdeeldheid over verkoopwaarde) dan kan de partij die de verkoop wenst zich richten tot de Rechtbank van Eerste Aanleg. Die zal een notaris aanstellen die een openbare verkoop zal organiseren.

Indien er met de ex geen overeenkomst onderling kan worden bereikt kan ze dus een openbare verkoop eisen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

3399AAaa

#3 , 31 jan 2010 12:14

Mevrouw oordeelt niet over de waarde van het huis. De waarde van het huis is diegene op "het moment van de verdeling". Dat wil zeggen: als het nog drie jaar duurt eer dat verdeeld wordt, zal dat de waarde binnen drie jaar zijn.

Heeft hij nog geen schatting door een gerechtsdeskundige aangevraagd bij de rechtbank?

Heeft uw vriend er ook aan gedacht aan mevrouw een bezettingsvergoeding te vragen? (deze is gelijk aan de helft van de huurprijs van het huis als het huis 50/50 in onverdeeldheid is)
Plus est en vous

Reclame

Noemi
Topic Starter

#4 , 31 jan 2010 12:21

Mijn vriend heeft inderdaad een bezettingsvergoeding gevraagd maar in het vonnis heeft de rechter zich daar niet over uitgesproken.

Probleem is dat een gerechterlijke schatting 1000 € kost en gezien de scheiding nu al handenvol geld gekost heeft en dit mijn vriend in een lastige financiële positie heeft gebracht is elke € van tel.

Noemi
Topic Starter

#5 , 31 jan 2010 12:25

Bijkomende vraag : kan mijn vriend ook bieden op zijn eigen woning bij een openbare verkoop ?

roharro

#6 , 31 jan 2010 12:32

Bijkomende vraag : kan mijn vriend ook bieden op zijn eigen woning bij een openbare verkoop ?
Uiteraard.

Maureen

#7 , 04 feb 2010 15:20

Uiteraard, maar voor zover ik weet hebben de onverdeelde eigenaars een soort voorkooprecht; helaas voor u kan de huidige bewoonster vragen of zij het goed preferentieel wordt toegewezen bij de verdeling.

3399AAaa

#8 , 04 feb 2010 17:54

Uiteraard, maar voor zover ik weet hebben de onverdeelde eigenaars een soort voorkooprecht; helaas voor u kan de huidige bewoonster vragen of zij het goed preferentieel wordt toegewezen bij de verdeling.
Op welke rechtsgrond baseert u zich daarvoor?
Als ze het huis aankochten in onverdeeldheid voor het huwelijk, of als ze gehuwd zijn geweest onder scheiding van goederen, bestaat daar geen rechtsgrond voor (zie ook Hof van Beroep Antwerpen 12 mei 2004).
Als ze het huis in huwgemeenschap aankochten kan dat wel, bijvoorbeeld op basis van beroepsredenen, maar dan nog is dat geen zekerheid. Veel zal afhangen van het standpunt dat de notaris inneemt in de staat die hij opmaakt (billijkheid, interpretatie artikel), en hoe de rechtbank daar op reageert. Een verdeling moet de gelijkheid van de mede-eigenaars respecteren, dus zo evident is het niet om dat te vragen en te krijgen.
Plus est en vous

Noemi
Topic Starter

#9 , 08 feb 2010 14:58

Ik kan mij moeilijk inbeelden dat mijn vriend niet het recht zou hebben op de helft van de waarde van de woning.
Indien er zo iets bestaat als preferentieel toewijzen dan veronderstel ik dat ze vroeg of laat zijn deel moet uitbetalen.
Het zou té gemakkelijk zijn om te huwen, samen een huis te kopen, je man buiten te zetten en dan het recht hebben om het huis te houden.
De scheidingen die ik meemaakte zijn anders verlopen. Eerste huis verkocht, tweede keer extra leningen moeten aangaan.
Mijn vriend moet toch ook terug een leven kunnen opbouwen ?
Paniek ! :x :twisted:
Pas op, die notaris (die ik al niet vertrouw, want hij werkt vaak samen met de zus van mevrouw) wist al te zeggen dat wat mevrouw bood voor de woning schappelijk was (loooooool, mijn buren betaalden 25 % meer voor een kleinere woning in een streek waar het goedkoper is). Dat terwijl hij de woning nog niet eens gezien had. Jaja... 't worden leuke tijden... pffff

3399AAaa

#10 , 08 feb 2010 17:34

natuurlijk moet je vriend zijn deel krijgen.

heb ik ook meegemaakt, zo'n notaris: je hebt niet één, maar twee tegenstrevers in dat geval.

Moest ik toen geweten hebben wat ik nu weet, had ik voor de rechtbank een andere notaris gevraagd, want het is een hele harde strijd als je tegen een notaris moet vechten.
Plus est en vous

roharro

#11 , 08 feb 2010 19:19

natuurlijk moet je vriend zijn deel krijgen.

heb ik ook meegemaakt, zo'n notaris: je hebt niet één, maar twee tegenstrevers in dat geval.

Moest ik toen geweten hebben wat ik nu weet, had ik voor de rechtbank een andere notaris gevraagd, want het is een hele harde strijd als je tegen een notaris moet vechten.
Steeds voorafgaand advies vragen aan twee, liefst drie notarissen, zeker als het iets afwijkt van de routine. Ervaring heeft me dat meermaals geleerd. Zoals er metselaars zijn die de muren scheef metselen zijn er ook notarissen die krom advies geven.....

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#12 , 09 feb 2010 19:18

Uw vriend neemt andere notaris.

Wat een vriend van mij is overkomen.
Mevrouw wilde dat hij huis kocht voor bedrag x - in uw geval maak daar van uw vriend wil huis en vraagt hoeveel zij wil voor uitkoop - zorg dat je dat ergens op papier krijgt.
Vriend had geen intresse - wilde gezien herinneringen dat huis verkocht werd- onderhandse schatting zij niet akkoord - veel te laag volgens haar.
x tijd later - vrouw woonde daar nog altijd met haar nieuwe vriend - kinderen uit huis bij haar - woonde nu bij vader terug en zij wilde nu huis kopen aan die lage prijs.
Vriend dan naar rechtbank en daar gewezen om haar eis van hoger bedrag - aangepast aan veranderde markt nog wat meer -
Resultaat vrouw heeft gezien haar eigen eis woning wel 'iets' duurder 'mogen' inkopen dan ze verwacht had.

je kan zo ook de rollen 'wat' omdraaien

Terug naar “Echtscheiding”