Indien één van de partijen uit onverdeeldheid wil treden maar de andere partij weigert (bijv. wegens verdeeldheid over verkoopwaarde) dan kan de partij die de verkoop wenst zich richten tot de Rechtbank van Eerste Aanleg. Die zal een notaris aanstellen die een openbare verkoop zal organiseren.Mijn vriend is bijna anderhalf jaar verwikkeld in een heel moeizame en pijnlijke echtscheiding. Het is begonnen met EOT en geëindigd in een vechtscheiding. De scheiding is nu uitgesproken maar e.e.a. dient nog geregeld te worden (financieel en materieel).
Mevrouw wenst in de woning te blijven wonen maar wimpelt elk aanvaardbaar bod i.v.m. de opleg af. Volgens haar dient de waarde van de woning deze te zijn die 6 jaar geleden betaald werd voor de woning.
Mijn vriend wil graag de woning laten schatten maar daar gaat mevrouw niet mee akkoord. Ze wil "het gerecht zijn werk laten doen tot op het einde". M.a.w. ze wil een openbare verkoop. Eén van haar familieleden zit er warmpjes in en we vermoeden dan ook dat bij dergelijke verkoop het huis door hen opgekocht zal worden.
Naar onze mening wordt mijn vriend hierdoor ernstig benadeeld op financieel vlak.
Kan iemand ons raad geven wat we in dit geval kunnen doen ? Wat zijn de rechten van mijn vriend i.v.m. een schatting, een gedwongen verkoop, ...
Alvast bedankt voor jullie feed-back !
Uiteraard, maar voor zover ik weet hebben de onverdeelde eigenaars een soort voorkooprecht; helaas voor u kan de huidige bewoonster vragen of zij het goed preferentieel wordt toegewezen bij de verdeling.Bijkomende vraag : kan mijn vriend ook bieden op zijn eigen woning bij een openbare verkoop ?
Op welke rechtsgrond baseert u zich daarvoor?Uiteraard, maar voor zover ik weet hebben de onverdeelde eigenaars een soort voorkooprecht; helaas voor u kan de huidige bewoonster vragen of zij het goed preferentieel wordt toegewezen bij de verdeling.Bijkomende vraag : kan mijn vriend ook bieden op zijn eigen woning bij een openbare verkoop ?
Steeds voorafgaand advies vragen aan twee, liefst drie notarissen, zeker als het iets afwijkt van de routine. Ervaring heeft me dat meermaals geleerd. Zoals er metselaars zijn die de muren scheef metselen zijn er ook notarissen die krom advies geven.....natuurlijk moet je vriend zijn deel krijgen.
heb ik ook meegemaakt, zo'n notaris: je hebt niet één, maar twee tegenstrevers in dat geval.
Moest ik toen geweten hebben wat ik nu weet, had ik voor de rechtbank een andere notaris gevraagd, want het is een hele harde strijd als je tegen een notaris moet vechten.