Dank je, de eerste juridisch inhoudelijke reactie, naast de enkele zeer ongepaste reacties die ik hier vind.TS heeft mijns inziens voldaan aan art 3.58. Hij mag zelf de fiets bewaren. Hij zou nog extra foto's kunnen overmaken bij de info die hij reeds heeft verstrekt. NA drie maanden mag hij gebruik maken van de fiets. Na vijf jaar is hij eigenaar van de fiets. Als hij de fiets aan de gemeente geeft verliest hij het recht om nadien beroep te doen op art 3.59.
art 3.59§4De vinder die geen eigenaar wordt en aan de op hem rustende verplichtingen heeft voldaan, heeft naar omstandigheden recht op een redelijke beloning vanwege de eigenaar.
Deze vind ik ook behoorlijk interessant.
De fiets is gevonden op de openbare weg, lag in een heg met de sleutel er op. Vervolgens letterlijk alle omwonenden en de buurt app geraadpleegd om te vragen van wie de fiets is, gezocht op de naam die op de fiets staat, aangifte gedaan bij de politie (online) met foto's van framenummer, fiets zelf en het naamplaatje. Mijn doel was de fiets naar zijn rechtmatige eigenaar!
Nooit een reactie gekregen van de politie totdat er zomaar iemand onaangekondigd zonder identificatie voor de deur staat en een fiets komt ophalen. Als dan gevraagd wordt waarom, eigenaar gevonden etc. geen antwoord. Dat ging net even te non-communicatief en zonder enige bewijsvoering. Stel ik geef die fiets zomaar af en er komt later gedonder van heb ik wel aan aangifte van vondst en nooit meer een bewijs van inleveren.
Daarna een ronduit onvriendelijke en dreigende politieagent aan de telefoon. Daarmee was mijn laatste stukje burger plichtsbesef verdwenen en wil ik gewoon mijn rechten als vinder ook behartigen. Vandaar de vraag hoe het juridisch zit. Die fiets kan me (hoe toepasselijk ook) gestolen worden!