Huurder overleden

ongelukbelaagd
Topic Starter

Huurder overleden

#1 , 13 jan 2010 15:38

Mijn vader is begin januari overleden.
Ik ben geen erfgename daar ik niet officieel zijn dochter ben.

De erfgenamen hebben de verhuurder gezegd dat ze de erfenis verwerpen.
De verhuurder is gaan vragen aan mijn vaders zus om het huurcontract te beëindigen met wederzijdse toestemming. Deze weigerde echter iets te tekenen.
We willen de verhuurder echter wel helpen het huis leeg te maken maar er is geen enkel bewijs op papier dat de verhuurder het huis mag leeghalen.
Welke stappen moet de verhuurder nemen?

Dank u voor uw hulp.

Groetjes

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 13 jan 2010 16:02

De familie van de huurder dient het huurcontract rechtsgeldig te verbreken.

art 1742 BW.
Art. 1742. (Onder voorbehoud van wat bepaald is omtrent de landpacht.) <W>
Het huurcontract wordt niet ontbonden door de dood van de verhuurder, noch door de dood van de huurder.
(Leden 2 tot 7 opgeheven) <W>
De tekst tussen klemmen in de aanhef toegevoegd bij art. II, W. 4 november 1969 (B.S., 25 november 1969).
Hoe het zit met het leegmaken van het pand als elkeen de erfenis heeft verworpen laat ik over aan de erfenis-experts.

roharro

#3 , 13 jan 2010 17:06

De familie van de huurder dient het huurcontract rechtsgeldig te verbreken.

art 1742 BW.
Art. 1742. (Onder voorbehoud van wat bepaald is omtrent de landpacht.) <W>
Het huurcontract wordt niet ontbonden door de dood van de verhuurder, noch door de dood van de huurder.
(Leden 2 tot 7 opgeheven) <W>
De tekst tussen klemmen in de aanhef toegevoegd bij art. II, W. 4 november 1969 (B.S., 25 november 1969).
Hoe het zit met het leegmaken van het pand als elkeen de erfenis heeft verworpen laat ik over aan de erfenis-experts.
Als men de erfenis verwerpt mag men geen enkele daad stellen die doet vermoeden dat men de erfenis aanvaardt. Dus zeker niets wegnemen uit de woning!!! Zoniet kan men niet meer verwerpen.....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Vandebos

#4 , 13 jan 2010 17:27

Pagina 6 van dit artikel helpt je verder.

roharro

#5 , 13 jan 2010 17:46

Nuttig en toont nogmaals aan hoe een verhuurder lijden kan!!
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Vandebos

#6 , 13 jan 2010 17:59

Tja, eerlijkheid gebied me wel te zeggen dat dergelijke situaties weinig voorkomen en dat elke ad rem verhuurder veel sneller naar de vrederechter zal stappen dan naar de rechtbank van eerste aanleg...

De AES stijl van het artikel dient men er bij te nemen...

ongelukbelaagd
Topic Starter

#7 , 13 jan 2010 20:34

Goh,
amai,
hartelijk dank. Ik wist wel dat jullie me konden helpen, maar dit is echt supersnel!
Ik heb de info doorgespeeld naar de verhuurder en die zal morgen naar het vredegerecht gaan.
En ondertussen...weet ik dat ook weeral. :wink:

Groetjes

JohnD

#8 , 15 jan 2010 00:55

Volledig akkoord, maar dat is natuurlijk verwaarloosbaar met wat een huurder lijden kan :roll: . Ik heb ooit eens de, trouwens terechte opmerking, van VDB gehad dat dit soort opmerkingen niet relevant zijn, en "tracht" dergelijke opmerkingen dan ook vanaf dan te vermijden (wat me hierbij dan ook niet gelukt is blijkbaar).

Vooral ook omdat dit een polarisatie vermijd. Ik heb zelf geen enkel bezwaar tegen die opmerking als ik mijn wederwoord hierop ook mag geven. Ieder vogeltje zingt zoals het gebekt is, hoe zeer men zijn best ook doet om neutraal te blijven en ik neem je deze opmerking dan ook geenszins kwalijk.

Misschien kan er eens gezocht worden naar een "huurder" met voldoende kennis om zich bij het Juridisch Team te voegen. Ikzelf zie dat wel niet zitten, en acht me daartoe niet bekwaam genoeg. Misschien een "ex"- verhuurdersbond jurist ? De huidige juristen van huurdersbonden zitten op dit ogenblik overvol met werk. Per avond of dagsessie (2 sessies per week) zijn er steeds zo'n 30 to 40 kandidaten (in een middelgrote stad dan).
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

j.demoor

#9 , 15 jan 2010 10:37

“Art.1742...Het huurcontract wordt niet ontbonden door de dood van de verhuurder, noch door de dood van de huurder.”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

Dit houdt in dat verhuurder het huis niet mag leeghalen en dat hem verder huur verschuldigd is.

Met verwerpende erfgenamen kan de huur niet beëindigd worden met wederzijdse toestemming krachtens art.1134 B.W..

“Art.768.Bij gebreke van erfgerechtigden vervalt de nalatenschap aan de Staat...”(B.W.).

Bij wanbetaling na overlijden kan de verhuurder ontbinding van de huur vorderen tegen de erfgenamen,die alsdan aan de vrederechter dienen aan te tonen dat ze de erfenis verwierpen. Vraag zo nodig aan een notaris wie erfgenaam is.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Huren”