onderverhuring

Havik
Topic Starter

onderverhuring

#1 , 05 jan 2010 23:04

Beste,

Ik zit met volgend probleem: ik heb een appartement maar kging voor een tijdje naar het buitenland en nu had ik iemand anders in mijn appartement laten wonen aangezien er toch nog een kamer over was (bedoeling was dus wel dat de ander A niet in mijn gedeelte zou komen. Maar toen ik terug kwam bleek dat A in mijn bed sliep, enz...

Nu wou ik A zo snel mogelijk uit mijn appartement hebben. Maar A is al naar een advocaat gegaan en deze zegt dat er een mondeling huurovereenkomst is.

Misschien belangrijk om te weten: het appartement is niet mijn hoofdverblijfplaats, A betaalde altijd cash op een storting van 300 euro na, kheb de sleutel van mijn appartement laten dubbel maken en al haar kleren liggen er uiteraard ook.

alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 05 jan 2010 23:17

Je bent niet de eigenaar van het appartement maar huurt het zelf?

JohnD

#3 , 06 jan 2010 02:12

Als er in je huurkontrakt staat dat je niet mag onderverhuren kan je al problemen krijgen met je verhuurder/eigenaar.

Verder denk ik dat de advokaat van die dame maar eens eerst moet trachten te bewijzen dat er uberhaupt al zo iets als een mondelinge (huur) overeenkomst was enerzijds en vooral wat dan wel de inhoud van die mondelinge huurovereenkomst zou zijn ?? Onbeperkt in tijd volgens de tegenpartij ??

Vermits die woning niet je domicilieadres was valt dit in elk geval al niet onder de huurwet; dus daar kan de dame of haar advokaat al niets uit putten. Verder gelden enkel de schriftelijke overeenkomsten (of wat kan bewezen worden).
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Reclame

Havik
Topic Starter

#4 , 06 jan 2010 13:33

Als er in je huurkontrakt staat dat je niet mag onderverhuren kan je al problemen krijgen met je verhuurder/eigenaar.

Verder denk ik dat de advokaat van die dame maar eens eerst moet trachten te bewijzen dat er uberhaupt al zo iets als een mondelinge (huur) overeenkomst was enerzijds en vooral wat dan wel de inhoud van die mondelinge huurovereenkomst zou zijn ?? Onbeperkt in tijd volgens de tegenpartij ??

Vermits die woning niet je domicilieadres was valt dit in elk geval al niet onder de huurwet; dus daar kan de dame of haar advokaat al niets uit putten. Verder gelden enkel de schriftelijke overeenkomsten (of wat kan bewezen worden).
Er is eenmalige 300 euro gestort voor de huur, maar wel zonder enige vermelding.

Vandebos

#5 , 06 jan 2010 14:18

Dan zal de tegenpartij dienen te bewijzen dat het hier niet om een verblijven ter bede ging doch wel degelijk om een mondelinge overeenkomst.

Vermijdt in al uw communicatie met de "gast" en haar advocaat dan ook alle mogelijke verwijzingen naar huurcontract, huurgelden, e.d.

JohnD

#6 , 06 jan 2010 17:07

Er is eenmalige 300 euro gestort voor de huur, maar wel zonder enige vermelding.
En de rest van de huur (die er geen was want dat woord mag niet meer gebruikt worden) dus cash ? Begrijp ik wel niet hoe die andere stortingen dan gedaan werden vermits je zegt dat je in het buitenland vertoefde ?
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

artemis

#7 , 06 jan 2010 17:52

En de rest van de huur (die er geen was want dat woord mag niet meer gebruikt worden) dus cash ? Begrijp ik wel niet hoe die andere stortingen dan gedaan werden vermits je zegt dat je in het buitenland vertoefde ?
Goed speurwerk John 8)

Nog een belangrijk element: Heeft jouw "gast" zich daar gedomicilieerd?

j.demoor

#8 , 07 jan 2010 10:36

“Art.1.§ 1. Deze afdeling is van toepassing op huurovereenkomsten betreffende een woning die de huurder, met uitdrukkelijke of stilzwijgende toestemming van de verhuurder, vanaf de ingenottreding tot zijn hoofdverblijfplaats bestemt. Een woning is elk roerend of onroerend goed of een deel ervan dat tot hoofdverblijfplaats van de huurder is bestemd...”(Woninghuurwet 20 februari 1991).

Ik ga ervan uit dat u uw onderhuurder noch uitdrukkelijk noch stilzwijgend toestemming gaf uw appartement tot zijn hoofdverblijfplaats te bestemmen,wat inhoudt dat diens onderhuur onder het gemene huurrecht van art.1713-1762bis Burgerlijk Wetboek valt. Ook uw hoofdhuur valt daaronder vermits niet bestemd tot uw hoofdverblijfplaats.

“Art.1714.Behalve tegenstrijdige wettelijke bepalingen men kan huren bij geschrift of mondeling.Art.1715.De huurder mag onderverhuren en zelfs zijn huur aan anderen overdragen, indien dit recht hem niet is ontzegd(onderzoek daartoe uw overeenkomst).Art.1736.Onverminderd het bepaalde in artikel 1758, wordt de voor onbepaalde duur gesloten huurovereenkomst geacht te zijn aangegaan per maand. De overeenkomst kan slechts worden beëindigd met inachtneming van een opzeggingstermijn van een maand.”(Burgerlijk Wetboek).

Zeg dus de huur van uw onderhuurder op met inachtneming van een opzeggingstermijn van een maand en bevestig daarin dat u noch uitdrukkelijk noch stilzwijgend toestemming gaf uw appartement tot zijn hoofdverblijfplaats te bestemmen
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Havik
Topic Starter

#9 , 07 jan 2010 14:35

Goed speurwerk John 8)

Nog een belangrijk element: Heeft jouw "gast" zich daar gedomicilieerd?
Geld werd aan een vriend van mij gegeven.

Nee niet daar gedomicilieerd.

Terug naar “Huren”