Website wijzigd prijs op de website + annulatie bestelling

0blivious
Topic Starter

Website wijzigd prijs op de website + annulatie bestelling

#1 , 05 jan 2010 15:42

Ik heb deze morgen op LASystems.be een aanbieding gezien voor een laptop (gehoord van kennissen die er enthousiast over waren) en meteen de bestelling gedaan, waarna confirmatie via mail. Zoals het hoort heb ik dan ook de overschrijving gedaan.

Nu hoor ik van diezelfde kennissen dat die website zijn prijzen zou aangepast hebben en hun bestelling hebben geannuleerd zonder enige communicatie.

Bij mij was dit dus exact hetzelfde, ik heb geen mail gehad en heb moeten via mijn account op die website bij 'order history' terugvinden dat mijn bestelling geannuleerd werd.

Jullie kunnen begrijpen dat we (ik en mijn kennissen) niet tevreden zijn hiermee en er iets aan willen doen. Iemand heeft al een mail gestuurd:
Met welke praktijken zijn jullie eigenlijk bezig?
goedkoop producten aanbieden ( niet per ongeluk ) meermaals hetzelfde product!
mensen een overschrijving laten uitvoeren , daarna verzendstatus geanuleerd. en jullie houden het geld voor 30 dagen bij? Of zie ik het mis?
Ik heb het tijdig ingezien maar een vriend niet.
Ik laat dit uitspitten door mijn advocaat.
Waarop hun antwoord:
Beste,

De prijs is electronisch verkeerd aangeleverd door het distributie centrum deze nacht.

U kan dit zelf nakijken op deze site waar andere bedrijven hetzelfde probleem hadden:

http://pricecat.be/en/b/HP/VL026EA%2523 ... bit%29.htm

Betalingen worden trouwens bij ons onmiddellijk terug overgeschreven naar de klant.

Mvg,

Eric Wauters

Lasystems - W.E.COM BVBA
Brusselsesteenweg 208
B-1730 Asse
Tel: +32 2 453 13 12
Email: info@lasystems.be
Ik heb hen dan ook een mail gestuurd, voorlopig onbeantwoord:
Beste,

Ik heb net vernomen dat jullie op de website mijn bestelling hebben geannuleerd!
Waarom is dit niet gecommuniceerd geweest via mail?

Jullie kunnen toch niet zomaar mijn bestelling annuleren zonder mijn mede weten? Ik heb toegestemd op jullie "Terms and Conditions" waarin het volgende vermeld staat: "If, for any reason, there is no agreement about an order of a certain article, LASYSTEMS will, in consult with the buyer, try to deliver the cheapest available market of similar goods. The order will be accepted in due form by mutual consent."

Ik heb de "consult with the buyer" en "mutual consent" niet meegemaakt.

Jullie plegen op deze manier contractbreuk en dit kan juridisch aangepakt worden.
Natuurlijk heb ik na dit onraad ruiken mijn overschrijving onmiddellijk laten annuleren. Maar de bestelling blijft, volgens hun Terms & Conditions hebben we 30 dagen tijd om te betalen.

Bestelling annuleren zonder overleg = contractbreuk, niet?

Wat denken jullie hiervan? Wat zijn mijn opties?

Alvast bedankt!!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#3 , 05 jan 2010 16:11

Een prijs van 305,39 euro (excl btw) voor dit product lijkt mij duidelijk een vergissing te zijn.

In een vonnis lees ik
Indien de wilsuiting van één van de partijen ten gevolge van een materiële vergissing niet overeenstemt met haar werkelijk wil, ontstaat er in de regel geen overeenkomst. Toch kan er onder bepaalde omstandigheden een overeenkomst ontstaan, niettegenstaande de afwezigheid van toestemming. Het schoolvoorbeeld hiervan is de verspreking of verschrijving omtrent de prijs door de verkoper. Hoewel de verkoper niet wil verkopen tegen de prijs die hij aan de koper vermeld heeft, komt de overeenkomst toch tot stand indien de koper er rechtmatig kon op vertrouwen dat zijn medecontractant tegen de vermelde prijs wou verkopen. De grondslag hiervoor wordt thans gevonden in de vertrouwensleer (KRUITHOF, R., BOCKEN, H., DE LY, F. en DE TEMMERMAN, B., "Overzicht van rechtspraak. Verbintenissen. (1981-1992)", T.P.R. 1994, 325, nr. 108).
De rechtbank besluit in die zaak (ook verkoop van een computer, vergissing van de prijs in een advertentie) dat het voor de koper duidelijk was dat de vermelde prijs een vergissing was, het nooit de bedoeling geweest is van de verkoper om tegen die prijs te verkopen, de koper dit wist en er dus nooit een verkoopovereenkomst is tot stand gekomen.

In die zaak werd de koper door de rechtbank dus wandelen gestuurd.

Dit alles dus in de hypothese dat de verkoper te goeder trouw is en het wel degelijk een vergissing betreft.

scorpioen

Reclame

0blivious
Topic Starter

#4 , 06 jan 2010 07:44

Bedankt voor de snelle reactie's!

@Vandebos: je moet abonnee zijn blijkbaar.. we hebben gebeld

@scorpioen: op de website stond de prijs 1420 euro doorstreept en in het groot -74% en dan de nieuwe prijs 370 euro.

Men kan toch onmogelijk aannemen dat de koper de intentie van de verkoper zijn (stunt)promotie's kan weten? Ook al zeggen ze hier achteraf dat het om een fout gaat.

Mijn vriendin werkt in een winkel, als zij iets misprijzen zijn ze verplicht het aan die prijs te verkopen, neem dat ze de label 100euro en 10euro verwisseld hebben blijven ze toch verplicht.

Mijn broer zijn vriendin heeft rechten gestudeerd en zegt ook dat ze verplicht zijn, ze zijn verantwoordelijk voor de inhoud van hun website en op die manier proberen ze de mensen af te wimpelen voor hun eigen fout. De consument kan onmogelijk hiervoor opdraaien, niet?

Ze vertelde me ook over een gebeurtenis niet zo lang geleden waar een winkel in zijn promotie krantje een komma (of zoiets, de details zijn niet duidelijk) had verkeerd gezet en er praktisch een stormloop van mensen was. Ze hebben uiteindelijk ook moeten verkopen aan de vermelde prijs. Ik weet niet meer exact hoe die term noemt maar het was iets in de genre van valse reclame, ik ben echt een leek op het vlak :)

Maar sowieso denk ik dat het beste is dat ik naar het justitiehuis in Gent ga om eens te horen hoe sterk we in onze schoenen staan.

We hebben de confirmatie nog in onze mailbox, de afwimpeling van LASystems (ik heb gisteren uiteindelijk exact hetzelfde antwoord gekregen) en een screenshot van de prijs zoals vermeld op hun website.

Trouwens als ze zelf in hun Terms & Conditions zeggen "The prices mentioned on the LASYSTEMS website are actual prices." en wij zijn daarmee akkoord gegaan bij de confirmatie van de bestelling dan hebben ze toch geen poot om op te staan?

Of zie ik het echt verkeerd?

klefroid

#5 , 06 jan 2010 12:22

Aangezien zij zeggen dat de prijs niet correct is klopt dit niet echt.
De prijs is wel correct, zij geven 74 % korting op dit artikel die een gewone prijs vertoont... en dit staat niet in hun voorwaarden.
:shock:

Rebel-with-a-cause

#6 , 06 jan 2010 13:16

Mijn vriendin werkt in een winkel, als zij iets misprijzen zijn ze verplicht het aan die prijs te verkopen, neem dat ze de label 100euro en 10euro verwisseld hebben blijven ze toch verplicht.

Inderdaad, zo heb ik nog maar pas een artikel gekocht dat afgeprijsd was maar toch een duurdere prijs aangaf op de kassa!
Toen ik de kassier daarop attent maakte, antwoordde hij dat hij daar niks kon aan veranderen, "de kassa is de kassa" zei hij.
Ik heb er de manager laten bijhalen die toegaf dat het een 'menselijke fout' betrof (iemand had de 'verkeerde' promotieprijs op het artikel geplakt) maar dat er niks kon gedaan worden.
Aangezien ik niet van mijn standpunt wilde wijken heeft die dan na een telefoontje, het betroffen artikel terug uitgescand, en via een speciale code het artikel aan de 'opgeplakte' prijs verkocht.

Soms moet je op je strepen staan want vele handelaars gaan ervan uit dat dit verschil (het betrof hier 5,00 €) over het hoofd gezien wordt.

bartvdv

#7 , 06 jan 2010 13:34

Is het niet zo dat op elke folder in kleine lettertjes op zetfouten wordt gewezen en een komma verkeerd geen reden is om een artikel aan die lagere prijs te verkopen.

Dat als er redelijkerwijze kan aangenomen worden dat een artikel een abnormaal lage prijs heeft, het aan die prijs niet moet verkocht worden? Was dat niet het geval bij MediaMarkt waar een tv van 3000 euro aan 300 euro werd verkocht tot iemand de fout opmerktte en de bestellingen dus geannuleerd werden.

Vandebos

#8 , 06 jan 2010 14:15

typfouten kan altijd maar dan moet je er wel niet boven plaatsen dat het een korting van maar liefst 74% bedraagt...

Joeri_J

#9 , 06 jan 2010 14:44

me niet uitsprekend over het wel of niet correct zijn...

Ik vermoed dat het hier om een automatisch systeem gaat welke volgende gegevens krijgt:

officiële prijs
verkoopsprijs

en hieruit automatisch het percentage van de korting berekend.

Waarschijnlijk is er een fout getreden in de waarde van de verkoopsprijs en werd de berekening van percentage dus ook verkeerd gedaan.

bedenking:
en een screenshot van de prijs zoals vermeld op hun website.
welke koper maakt er een screenshot van de prijs van elk product dat hij koopt, tenzij hij/zij al vermoed dat er iets niet klopt om hier later gebruik van te maken dat het zo stond?

Vandebos

#10 , 06 jan 2010 15:30

*kuch*

Bij uitzonderlijke promoties via het web waar ik absoluut zeker wil zijn dat er later geen discussie mogelijk is, download ik via freeware zelfs de gehele website...

:mrgreen:

Heb zo in het verleden al uitzonderlijke dingen tegengekomen zoals folders met daarin de verplichte verkooptechnieken op krediet op papier en in pps uitgelegd, Bij één niet nader genoemd bedrijf in het Brusselse zaten er zelfs de scans van 100+ ondertekende werknemers contracten bij..

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#11 , 06 jan 2010 18:05

Ik verwijs naar mijn vorig antwoord en het daar geciteerde vonnis.

Als er sprake is van een vergissing is, althans volgens dat vonnis, de verkoper niet verplicht te verkopen aan de per vergissing aangekondigde prijs.

De thans beschreven situatie (doorgestreepte prijs) maakt dat de verkoper het moeilijk (ik zeg niet onmogelijk) zal hebben te bewijzen dat het om een vergissing gaat. Ik weet niet hoe dergelijke prijsaanduiding technisch gezien geschiedt. Indien dit automatisch gaat kan er wel degelijk sprake zijn van een vergissing.

U kan de verkoper aangetekend in gebreke stellen om tot levering over te gaan. Het feit dat u ondertussen uw overschrijving geannuleerd hebt kan dan wel in uw nadeel spelen als de verkoopsvoorwaarden voorzien dat er onmiddellijk bij bestelling moet betaald worden. Als de verkoper niet levert, wat waarschijnlijk is, zal u een procedure voor de rechtbank moeten beginnen met alle kosten die dit met zich meebrengt en het risico dat u toch verliest ...

scorpioen

0blivious
Topic Starter

#12 , 07 jan 2010 13:58

...

bedenking:
en een screenshot van de prijs zoals vermeld op hun website.
welke koper maakt er een screenshot van de prijs van elk product dat hij koopt, tenzij hij/zij al vermoed dat er iets niet klopt om hier later gebruik van te maken dat het zo stond?
Ben je zeker van dit aannemen? Misschien mijn oorspronkelijke post nog eens herlezen :p

Of was het misschien mijn "enthousiaste kennis" die mij overhaalt had met een screenshot van het product en zijn prijs.. :)

@scorpion: ik dacht gelezen te hebben dat ik 30 dagen heb om te betalen.. het spreekt voor zich dat ik het vertrouwen van die website was verloren als zaken die in mijn belang zijn, zonder enig mede weten gewijzigd worden.

JochenK

#13 , 07 jan 2010 15:06

Ik ben ook op deze bewuste site op dezelfde aanbieding ingegaan.
Via hardware.info, waar de meest actuele prijzen vergeleken worden, stonden meerdere sites, waaronder dus ook LASYSTEM, met deze prijsdaling. En omdat LASYSTEM het meeste aanbevolen was, ben ik bij hun gaan kopen. Want omdat het op meerdere sites van toepassing was, en inderdaad hun website mooi aangaf met een rode ster wat de korting was en de oude prijs, kon ik toch niet weten dat het om een missing ging.

Dus ook ik heb die bestelling via mail ontvangen en betaald, wat trouwens in men account gegevens terug te vinden is "betaling ontvangen" heb ik als status van betaling.
Volgens een juriste op mijn werk tellen schrijffouten en missingen alleen als het om offertes, prijslijsten of reclame folders gaat.
maar niet op een effectieve bestelling tot aankoop. want dan gaan wij als consument akkoord met de voorwaarden die zij aanbieden en is de overeenkomst dus bindend.

wanneer ik dit aan hun informeer, wijzen zij de fout toe aan hun distributie centrum die de websites update (zelfde mail als hierboven). en beweren zij ook nog dat die laptop niet meer in voorraad komt en dus niet kan geleverd worden. Nogthans staat hij op de website wel in voorraad met maar liefst 50 stuks, aan de normale prijs dan wel.
In hun eigen algemene voorwaarden staat thans dat indien om welke reden dan ook een bestelling moet geannuleerd worden, zij zich ertoe leggen om een gelijkaardig produkt te bieden met dezelfde kwaliteiten.
Wat ik ook aan hun te kennen heb gegevene dat ik open sta voor suggesties. alleen laten zij nu niets meer van zich horen.

@ Oblivious: heb jij al verder contact gehad met test aankoop ofzo ?
zoja, wat was hun mening dan ?
want ik ben ook benieuwd of ik er toch kan op staan om deze verkoopsovereenkomst te laten doorgaan.

bartvdv

#14 , 07 jan 2010 15:52

dat er later geen discussie mogelijk is, download ik via freeware zelfs de gehele website...

Heb zo in het verleden al uitzonderlijke dingen tegengekomen zoals folders met daarin de verplichte verkooptechnieken op krediet op papier en in pps uitgelegd, Bij één niet nader genoemd bedrijf in het Brusselse zaten er zelfs de scans van 100+ ondertekende werknemers contracten bij..
Pleeg je dan geen diefstal? Het is tenslotte niet de bedoeling dat je bestanden downloadt waarvan veronderstelt wordt dat je ze niet mag zien. Ook al zijn ze er. En wat is de bewijswaarde van het downloaden, je kan de code makkelijk aanpassen. Dan lijkt een screendump mij beter.

En zo'n systemen met prijskorting van x% zijn inderdaad geautomatiseerd. Alle informatie wordt berekend in en opgehaald uit een database die ergens centraal wordt beheerd.

0blivious
Topic Starter

#15 , 08 jan 2010 12:12

@JochenK: Test-Aankoop doet alleen maar iets voor hun abonnees.. en ik ken niemand die erop geabonneerd is.
Ik moet nog contact nemen het justitiehuis in gent waar (volgens mijn schoonzus) pro-deo advocaten ook telefonisch beschikbaar zijn voor juridische vragen. (09/269 62 20) (http://www.gent.be/eCache/THE/4/216.cmVjPTQ0Njcy.html)

We kunnen als groep dit aanvechten, zoals in de states, "class action".

Terug naar “Consumenten Koop”