buitengewone kosten zijn weldegelijk fiscaal aftrekbaar!!

hendrik1
Topic Starter

buitengewone kosten zijn weldegelijk fiscaal aftrekbaar!!

#1 , 23 okt 2009 17:14

Onderstaande mail kreeg ik als antwoord uit Brussel op mijn vraag in hoeverre de extra kosten die een ex aanrekent fiscaal mogen ingebracht worden. Indien dit in een akte staat (dus die extra kosten) dan vormen zij een tweede luik naast de gewone alimentate van de onderhoudsuitkering en zijn ze dus volgens donderstaande voorwaarden fiscaal aftrekbaar. Misschien interessant!

Brussel zegt:

De “buitengewone uitgaven”, waarvan een gedetailleerde opsomming wordt gegeven in de notariële overeenkomst (cfr. overgenomen in het vonnis van de beslagrechter: medische kosten, schoolkosten, kosten kampen, kosten schoolreizen,….) maken blijkbaar wel deel uit van de overeengekomen onderhoudsuitkeringen. Ze zijn dan ook aftrekbaar in de mate dat de andere voorwaarden voldaan zijn, nl.

- de kinderen maken geen deel uit van uw gezin op het ogenblik van de betaling van de onderhoudsuitkeringen

- de betalingen gebeuren regelmatig (dwz herhaaldelijk en uiterlijk binnen de drie maand vanaf de eerste dag van de maand waarop ze betrekking hebben).

- u kan de door u verrichte betalingen bewijzen aan de hand van bewijskrachtige bescheiden.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Peterken

#2 , 28 okt 2009 10:34

Beste,

Heb vandaag ook contact gehad met Brussel, en deze wisten mij inderdaad te bevestigen dat de buitengewone kosten die opgenomen zijn in het EOT tem 80% kunnen ingebracht worden, Bovenop de basis allimentatie. Telkens natuurlijk moet een bewijs van deze kosten worden voorgelegd. Het betreft hier zowel de opgenomen medische kosten als de schoolkosten (vermeld in het EOT). Jammer dat ik dit nog maar juist heb opgevangen, want ik betaal deze al zes jaar en heb de buitengewone kosten nog nooit ingebracht. Blijkbaar krijgen de kinderen dan voor deze ingave ook een belastingsbrief (????) maar dat moet wel aangevraagd worden door de moeder of de ouders die instaat voor de dagelijkse opvoeding.

hendrik1
Topic Starter

#3 , 28 okt 2009 14:31

dag Peterken,

het is bij mij ook zo: had ik dit maar eerder geweten! Komt er bij mij nog bij dat aankoop van kledij (idd dat lees je goed) ook onder de buitengewone kosten valt. Wanneer ik dan vroeg aan de rechter(s) waarvoor mijn basisalimentatie dan dient (alleen voor eten of zo dan?) dan kreeg ik geen antwoord; Enfin, kben blij dat ik tenminste vanaf nu alle extra's die ze mij aanrekent bovenop de basisalimentatie ook kan inbrengen...en eigenlijk vind ik dat maar normaal ook: het is een minpost voor mij en een inkomen voor haar.

Reclame

Noemi

#4 , 09 nov 2009 19:40

Als ik dit echter goed lees kan mijn vriend de kosten die hij nu moet betalen (volgens de beslagrechter) en die mevrouw maar 9 maanden later heeft gevorderd niet aftrekken gezien deze niet binnen de 3 maanden vallen na de datum waarop ze betrekking hebben ?
Dus als mevrouw telkens maanden wacht om de rekening te presenteren kan je dit niet aftrekken ?

murblo

#5 , 10 nov 2009 21:21

misschien domme vraag, hendrik, maar wij dienen ook de helft van de bijzondere kosten betalen, maar wij schieten ze voor (anders gezegd, betalen alles) en proberen het terug te krijgen (wel verschrikkelijk moeilijk zo etc)
kunnen wij die ook inbrengen? onze helft dan en hoe doe je dit?????
thanks

pdr

#6 , 10 nov 2009 23:25

Ik wou graag inpikken op deze vraag.

Tijdens de echtscheiding diende ik onderhoudsgeld te betalen aan mijn ex-man. De buitengewone kosten (school,dokter,hobby in ruime zin) zijn voor
elk de helft ; de kinderbijslag is voor elk de helften.
De kledingskosten (kleding en schoeisel in de ruime zijn) zijn voor de twee kinderen volledig voor mijn rekening.
De kinderen zijn 1 week bij mij en 1 week bij mijn ex-man (co-ouderschap) ; de kinderen zijn gedomicilieerd op mijn adres maar fiscaal zijn zij voor 50 % ten mijne laste en 50 % ten laste van mijn ex.

Wat kan ik nu fiscaal inbrengen.

Graag reactie indien iemand hier meer over weet.

hendrik1
Topic Starter

#7 , 12 nov 2009 11:13

Als ik dit echter goed lees kan mijn vriend de kosten die hij nu moet betalen (volgens de beslagrechter) en die mevrouw maar 9 maanden later heeft gevorderd niet aftrekken gezien deze niet binnen de 3 maanden vallen na de datum waarop ze betrekking hebben ?
Dus als mevrouw telkens maanden wacht om de rekening te presenteren kan je dit niet aftrekken ?
wanneer het gaat om kosten die pas betaald werden na uitspraak rechter, dan beschouwt de fiscus ze als achterstallige alimentatie en bijgevolg niet fiscaal in te brengen.

mvg

hendrik1
Topic Starter

#8 , 12 nov 2009 11:20

Noemie,

eis van haar (véélvuldig schriftelijk vragen!) dat ze de afrekeningen maandelijks doet! (of tweemaandelijks). Ik heb dat probleem ook en mijn houding is nu zo: alle kosten die ze me aanrekent van langer dan 3maanden, betaal ik niet wegens: niet controleerbaar meer, fiscaal niet aftrekbaar.
Ik verwacht dat ze me hiervoor nog wel eens voor de rechter zal dagen, maar dan heb ik een punt en moet de rechtbank maar een (fiscaal) correcte werkwijze opleggen!

mvg

hendrik1
Topic Starter

#9 , 12 nov 2009 11:24

misschien domme vraag, hendrik, maar wij dienen ook de helft van de bijzondere kosten betalen, maar wij schieten ze voor (anders gezegd, betalen alles) en proberen het terug te krijgen (wel verschrikkelijk moeilijk zo etc)
kunnen wij die ook inbrengen? onze helft dan en hoe doe je dit?????
thanks
Hoi,
als de kinderen bij jullie ten laste staan of deel uitmaken van het gezin, dan kan je geen alimentatie inbrengen.(dus ook géén voorschotten die nog terug te eisen zijn, ...)

hendrik1
Topic Starter

#10 , 12 nov 2009 11:27

[quote="pdr"] de kinderen zijn gedomicilieerd op mijn adres maar fiscaal zijn zij voor 50 % ten mijne laste en 50 % ten laste van mijn ex.

Wat kan ik nu fiscaal inbrengen.

Hoi pdr,

ik vrees niks! ze maken immers deel uit van uw gezin!

mvg

SMCHQ

#11 , 09 mei 2010 16:26

Kan ik een "bron" of een referentie krijgen over deze reactie van "Brussel"? Mijn controleur verwerpt de extra kosten die nochtans in de EOT uitdrukkelijk vermeld zijn,zoals meedagige schoolreizen, sportkampen, inschrijvingsgeld hoger onderwijs, abonnement openbaar vervoer. Onze EOT is hier heel duidelijk over en ik draag hier 75% van de kost bovenop de vaste maandelijkse bijdragen.

Jorre

#12 , 12 mei 2010 16:25

@ Peterken,
De kinderen mogen persoonlijk in het belastbare tijdperk geen bestaansmiddelen hebben gehad die meer dan 1.800 EUR netto bedragen. Dat bedrag van 1.800 EUR wordt verhoogd tot 2.600 EUR voor kinderen ten laste van een belastingplichtige die alleen wordt belast en tot 3.300 EUR voor gehandicapte kinderen ten laste van een belastingplichtige die alleen wordt belast (te indexeren bedragen;
bron: http://ccff02.minfin.fgov.be/

@ PDR:
Het fiscaal memento van 2010 stelt:
Indien het hoederecht wordt gedeeld, mogen de vrijgestelde gedeelten voor kinderen ten laste tussen de ouders verdeeld worden. Daarvoor is een “gelijkmatig verdeelde huisvesting“ in de zin van de wet van 18 juli 2006 noodzakelijk. De beslissing die het gedeelde hoederecht vaststelt, moet opgenomen worden in een geregistreerde of door een rechter gehomologeerde overeenkomst, of het gevolg zijn van een rechterlijke beslissing. De formaliteiten zijn sinds 2008 vereenvoudigd: de co-ouders moeten niet meer een jaarlijkse aanvraag indienen, maar moeten alleen het gedeelde hoederecht vermelden in de aangifte en een kopie van de bovenvermelde beslissing ter beschikking van de administratie houden.
De vrijgestelde gedeelten voor kinderen ten laste worden dan tussen de co-ouders verdeeld. De voor het kind (of de kinderen) toegekende vrijstelling wordt bepaald zonder rekening te houden met de andere kinderen van het huishouden, en wordt dan gehalveerd, waarbij één helft wordt gevoegd bij de mogelijk bestaande andere vrijstellingen die de belastingplichtige kan genieten. De bijkomende vrijstelling voor kinderen ten laste jonger dan 3 jaar kan worden toegekend aan de coouder die geen uitgaven voor kinderoppas aftrekt.
De vrijgestelde gedeelten voor kinderen ten laste die niet verrekend kunnen worden wegens onvoldoende inkomsten, geven aanleiding tot een terugbetaalbaar belastingkrediet. De verdubbeling van de vrijstelling wegens handicap en de bijkomende vrijstelling voor kinderen jonger dan 3 jaar worden meegerekend. Het terugbetaalbare belastingkrediet wordt berekend tegen de marginale aanslagvoet en wordt beperkt tot 390 euro per kind ten laste.
Bron: Fiscaal memento 2010 http://docufin.fgov.be/intersalgnl/them ... ctueel.htm

@ anderen:
B. Uitkeringen tot onderhoud
Onderhoudsuitkeringen zijn aftrekbaar van de globale netto-inkomsten als de volgende
voorwaarden vervuld zijn:
- de begunstigde mag geen deel uitmaken van het gezin van de belastingplichtige;
- de uitkering tot onderhoud moet verschuldigd zijn in uitvoering van het burgerlijk of gerechtelijk wetboek, of van de wet op de wettelijke samenwoning;
- de betaling moet regelmatig gebeuren of moet in uitvoering van een gerechtelijke beslissing met terugwerkende kracht gebeurd zijn in een later belastbaar tijdperk dan dat waarvoor de uitkering verschuldigd is.
De aftrek is begrensd tot 80% van de gestorte sommen.
Onderhoudsuitkeringen betaald ingevolge een verplichting van een van de echtgenoten, zijn aftrekbaar van diens inkomen. Als de uitkeringen gebeuren ingevolge verplichtingen van beide echtgenoten zijn ze aftrekbaar in verhouding tot de inkomsten van elk van de echtgenoten.
Overeenkomstig art. 132bis, vijfde lid, WIB 92, is de co-ouderschapsregeling slechts van toepassing indien de overeenkomst is geregistreerd of gehomologeerd of de rechterlijke beslissing is genomen op 1 januari van het aanslagjaar.
Zelf heb ik de buitengewone kosten voor mijn kind kunnen inbrengen; veel hangt af van hoe de lokale controleur de circulaires e.d. interpreteert. Dan zou ik bezwaar indienen, maar zorg dan dat dit gebeurt binnen de bezwaarlimieten.

U kan ook een vraag richten aan FOD financiën "Brussel": http://annu.belbone.be/towv3/index.php4 ... ype_doc=11

Zonnetje111

#13 , 13 mei 2010 14:30

@ Jorre: over het fiscaal memento. Dit vervalt allemaal als er in het uitgesproken vonnis staat dat het niet fiscaal gedeeld mag worden?
Ik heb het gevoel dat het bijna altijd gedeeld mag worden bij co-ouderschap. Het inkomen van mij en mijn ex ligt niet gek ver uit mekaar en toch heeft zij alle kindergeld mogen houden (ongeveer 400euro) en het volledige fiscale voordeel.
Wanneer ik verhalen hoor en hier lees wordt er bij co-ouderschap vooral fiscaal gedeeld en zoals ik het hier letterlijk interpreteer zou ik dit ook mogen doen, toch staat het in mijn vonnis van niet.

Sinds kort moet er geen alimentatie meer betaald worden, geldt het dan nog dat de buitengewone kosten mogen ingebracht worden (ongeacht hoe de controleur het zal interpreteren)? Indien ja, kan iemand mij nog eens heel duidelijk uitleggen hoe ik dit kosten kan inbrengen? De helft van de bedragen en die vul ik in in het vakje waar het onderhoudsgeld moet ingebracht worden? En ik voeg bij mijn aangifte de betalingsbewijzen?

Alvast bedankt!

Zonnetje111

#14 , 27 mei 2010 22:37

Hoi,

Kan iemand mij vertellen of het noodzakelijk is dat er nog alimentatie wordt betaald om de helft van de buitengewone voor de belastingen in te kunnen brengen?

Indien ja, stel je hebt een factuur van consultaties van de maanden jan en feb. Deze factuur is opgemaakt in maart. Vanaf welk moment beginnen de 3 maanden te lopen? Jan of maart?

Bedankt!

simonjo

#15 , 01 jul 2016 10:38

Volgens wat ik altijd begrepen heb, stopt de onderhoudsplicht voor een kind als dat kind begint te werken of een uitkering krijgt. Dus na het stoppen/afronden van de studies.

Dit geldt per maand, dus als het kind vb mid november gaat werken en een inkomen heeft kan je in princiepe de helft van de alimentatie voor november terugeisen en stoppen met betalen vanaf december.

Als de alimentatie stopt, stoppen ook de buitengewone kosten.

Terug naar “Echtscheiding”