Ongeval rotonde

Kevin1187
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Ongeval rotonde

#1 , 20 mar 2021 12:37

Dag,

Tijdens het veranderen van rijvak op een dubbele rotonde werd ik gecoupeerd door iemand die de rotonde wou oprijden. Ik raakte hem met de rechterhoek van de auto in zijn linkerachterhoek.

Ik vermoed dat ik in recht ben maar het veranderen van rijvak doet mij twijfelen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
freelance
Berichten: 2615

#2 , 20 mar 2021 20:12

Allemaal goed en wel in theorie . Bewijzen zal iets anders zijn ( tenzij getuigen ) .
Rechterhoek rijdt linkerachterhoek aan . Dus wagen die zogezegd " coupeert " bevindt zich dan al verder dan wagen TS .
Als die dan beweert dat die reeds op de rotonde aanwezig was , wordt het een voorrangsregel .
Die rijdt dan op het buitenvak , en TS mag die niet hinderen door plots van rijvak te veranderen .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Kevin1187
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 mar 2021 21:23

De tegenpartij kruiste aan op het aanrijdingsformulier dat hij de rotonde wilde oprijden, niet dat hij er al op was.

Als iemand een voorrangsweg komt opgereden, en daarna direct wordt aangereden langs achter, zal hij toch ook schuldig bevonden worden, ook al was hij al op de baan.

Reclame

Drone
Berichten: 3128
Locatie: st-niklaas

#4 , 20 mar 2021 23:18

De tegenpartij kruiste aan op het aanrijdingsformulier dat hij de rotonde wilde oprijden, niet dat hij er al op was.

Als iemand een voorrangsweg komt opgereden, en daarna direct wordt aangereden langs achter, zal hij toch ook schuldig bevonden worden, ook al was hij al op de baan.
als de tegenpartij het zelf aanduid op het EAF hoeft u zich niet veel zorgen te maken, immers u bent in uw recht

ik ben ook geen fan van de dubbele rijstrook op rotondes, ik raad iedereen dan ook aan om dashcam in de wagen te hebben, ik heb kort geleden bijna hetzelfde meegemaakt:

https://www.youtube.com/watch?v=OuTq9Ks8PKo

Kevin1187
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 21 mar 2021 07:31

De tegenpartij kruiste aan op het aanrijdingsformulier dat hij de rotonde wilde oprijden, niet dat hij er al op was.

Als iemand een voorrangsweg komt opgereden, en daarna direct wordt aangereden langs achter, zal hij toch ook schuldig bevonden worden, ook al was hij al op de baan.
als de tegenpartij het zelf aanduid op het EAF hoeft u zich niet veel zorgen te maken, immers u bent in uw recht

ik ben ook geen fan van de dubbele rijstrook op rotondes, ik raad iedereen dan ook aan om dashcam in de wagen te hebben, ik heb kort geleden bijna hetzelfde meegemaakt:

https://www.youtube.com/watch?v=OuTq9Ks8PKo
Mijn ongeval gebeurde identiek op dezelfde manier als uw filmpje, alleen kon ik niet meer tijdig remmen en raakte ik hem dus in de linksachter.

Hij mag dan wel al op de rotonde staan op het moment van aanrijding, wil niet zeggen dat hij plots voorrang had denk ik dan.

Kevin1187
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 21 mar 2021 11:01

ik ben ook geen fan van de dubbele rijstrook op rotondes
In Belgische omstandigheden niet.
Ook reden waarom die hier totaal niet werken.

Ik raad iedereen aan rechts te blijven op Belgische rotondes met meerdere rijstroken
ik raad iedereen dan ook aan om dashcam in de wagen te hebben, ik heb kort geleden bijna hetzelfde meegemaakt:
Vroeger naar rechts gaan ...

Ik raad ook iedereen af dergelijke filmpjes op internet te gooien, en helemaal om ze op sociale media etc te delen ...
Bestuurder is duidelijk herkenbaar, nr plaat ook ...

Boetes inbreuk privacy zijn veel hoger dan verkeersinbreuken ...
Bij mij betreft het het rondpunt aan het achterkant station in Brugge. Deze rotonde werkt pas optimaal als men ook de linkerrijstrook gebruikt. De rotonde wordt gebruikt om terug te keren naar stad Brugge, is zo ontwikkeld want anders geraak je er niet. Moest de linkerrijstrook niet gebruikt worden zouden we serieuze opstoppingen creëren.

Drone
Berichten: 3128
Locatie: st-niklaas

#7 , 21 mar 2021 18:23

ik ben ook geen fan van de dubbele rijstrook op rotondes
In Belgische omstandigheden niet.
Ook reden waarom die hier totaal niet werken.

Ik raad iedereen aan rechts te blijven op Belgische rotondes met meerdere rijstroken
ik raad iedereen dan ook aan om dashcam in de wagen te hebben, ik heb kort geleden bijna hetzelfde meegemaakt:
Vroeger naar rechts gaan ...

Ik raad ook iedereen af dergelijke filmpjes op internet te gooien, en helemaal om ze op sociale media etc te delen ...
Bestuurder is duidelijk herkenbaar, nr plaat ook ...

Boetes inbreuk privacy zijn veel hoger dan verkeersinbreuken ...

rotonde is een scheet groot en niet geschikt voor dubbele rijstrook inrichting, vroeger naar rechts gaan ging niet, die donker gekleurde wagen die rechts de rotonde opreed verhinderde dat deels maar liet mij wel van rijstrook veranderen, maar ik kan niet naar rechts kijken en recht voor mij tegelijk :|

https://goo.gl/maps/ZaefYEYUf3CfcacUA

en laat ze maar klacht indienen, als ze klacht indienen wegens schending van de privacy gaan ze van een kale reis terugkomen, hun overtreding weegt zwaarder door dan die paar seconden dat ze in beeld zijn.

lohabra
Berichten: 1030

#8 , 22 mar 2021 23:38

rotonde is een scheet groot en niet geschikt voor dubbele rijstrook inrichting, vroeger naar rechts gaan ging niet, die donker gekleurde wagen die rechts de rotonde opreed verhinderde dat deels maar liet mij wel van rijstrook veranderen, maar ik kan niet naar rechts kijken en recht voor mij tegelijk :|

https://goo.gl/maps/ZaefYEYUf3CfcacUA
De manier waarop je de rotonde verlaat, is alvast niet bijster koosjer.

Je hebt de richtingsverandering naar rechts alvast niet zo kort als mogelijk uitgevoerd
Je komt op de ingeslagen weg niet zo rechts mogelijk uit.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Drone
Berichten: 3128
Locatie: st-niklaas

#9 , 23 mar 2021 10:33

rotonde is een scheet groot en niet geschikt voor dubbele rijstrook inrichting, vroeger naar rechts gaan ging niet, die donker gekleurde wagen die rechts de rotonde opreed verhinderde dat deels maar liet mij wel van rijstrook veranderen, maar ik kan niet naar rechts kijken en recht voor mij tegelijk :|

https://goo.gl/maps/ZaefYEYUf3CfcacUA
De manier waarop je de rotonde verlaat, is alvast niet bijster koosjer.

Je hebt de richtingsverandering naar rechts alvast niet zo kort als mogelijk uitgevoerd
Je komt op de ingeslagen weg niet zo rechts mogelijk uit.
rotonde is dan ook veel en veel te klein om met een dubbele rijstrook systeem te werken, laat staan om dan schoon volgens "de regels" te rijden.

https://goo.gl/maps/yJrErgFpR78in3Tw9

vroeger was daar zelfs geen sprake van 2 rijstroken en dan had men dat probleem niet, maar men kwam dan af met het excuus van "veiligheid" zonder naar de praktische kant er van te kijken.

trouwens, de moment dat ik de rotonde verlaat ziet ge de schaduw van een grote bestelwagen verschijnen, onmiddellijk naar rechts gaan was op die moment geen optie . . .

Sirkii
Berichten: 5805

#10 , 23 mar 2021 11:32

Op de N26 (Mechelen Leuven) zijn in Haacht bij mijn weten de eerste zogenaamde “turborotondes” in gebruik genomen: je moet er voorsorteren ifv de afslag die je wil nemen en je kan niet van vak wisselen.

In Groot Brittanië zijn ALLE meervaksrotondes zo uitgevoerd: uiterst links voor de eerste afslag, middenvak voor de tweede en derde vak voor de derde. Bij tweevaksrotondes typisch links voor 1 en 2 en tweede vak voor 3. Waag het daar niet om via t linkse vak (in wijzerszin ;-)) de 3e afslag te willen nemen want daar ben je wel degelijk in fout. De rotondes aldaar laten dat ook niet toe want je moet een vak “opschuiven” als je ingereden bent op t eerste vak en er niet afwil op de eerste afslag.

Hopelijk komen er in België heel veel dergelijke “turborotondes

Voor België volg ik de redenering van #2

Drone
Berichten: 3128
Locatie: st-niklaas

#11 , 23 mar 2021 20:59

rotonde is dan ook veel en veel te klein om met een dubbele rijstrook systeem te werken, laat staan om dan schoon volgens "de regels" te rijden.
Vandaar: rechts rijden en rechts blijven ...
in de praktijk brengt dat daar helaas niet veel op, men denkt dan vaak dat men terug de eerste 'uitgang' gaat nemen en dan rijd men vanuit de eerste weg toch de rotonde op, met ofwel een aanrijding tot gevolg of een concert van de claxon.

men moet daar dan nog eens de fietsers in het ook houden die frequent de voorrang negeren en afhankelijk van waar men komt (naast de tunnel) amper ziet afkomen.

Sirkii
Berichten: 5805

#12 , 24 mar 2021 17:55

Op de N26 (Mechelen Leuven) zijn in Haacht bij mijn weten de eerste zogenaamde “turborotondes” in gebruik genomen: je moet er voorsorteren ifv de afslag die je wil nemen en je kan niet van vak wisselen.
Kan wettelijk niet met een rotonde in België ...

Eens gaan kijken wat AWV er weer van gemaakt heeft :roll:
In Groot Brittanië zijn ALLE meervaksrotondes zo uitgevoerd: uiterst links voor de eerste afslag, middenvak voor de tweede en derde vak voor de derde.
Nope

Men rijdt er zo wel, maar de meeste rijstroken gaan volledig rond - of ze moesten ze de laatste paar jaren ineens allemaal veranderd hebben
Alle meervaksrotondes in de UK verspringen wel degelijk en dit al decennia lang. Ga nog maar eens kijken rond de grote steden. Ik kom er al tientallen jaren lang meerdere keren per jaar met grote rijafstanden.

Waarom kan dit in België niet wettelijk? Er zijn witte lijnen etc en daar mag je niet over.

lohabra
Berichten: 1030

#13 , 24 mar 2021 20:40

rotonde is dan ook veel en veel te klein om met een dubbele rijstrook systeem te werken, laat staan om dan schoon volgens "de regels" te rijden.

https://goo.gl/maps/yJrErgFpR78in3Tw9

vroeger was daar zelfs geen sprake van 2 rijstroken en dan had men dat probleem niet, maar men kwam dan af met het excuus van "veiligheid" zonder naar de praktische kant er van te kijken.

trouwens, de moment dat ik de rotonde verlaat ziet ge de schaduw van een grote bestelwagen verschijnen, onmiddellijk naar rechts gaan was op die moment geen optie . . .
Doet allemaal niet de minste afbreuk aan de overtreding die u begaan hebt.

Enige oplossing om dit reglementair aan te pakken, is hierboven al door Inazuma aangekaart.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Drone
Berichten: 3128
Locatie: st-niklaas

#14 , 24 mar 2021 21:48

rotonde is dan ook veel en veel te klein om met een dubbele rijstrook systeem te werken, laat staan om dan schoon volgens "de regels" te rijden.

https://goo.gl/maps/yJrErgFpR78in3Tw9

vroeger was daar zelfs geen sprake van 2 rijstroken en dan had men dat probleem niet, maar men kwam dan af met het excuus van "veiligheid" zonder naar de praktische kant er van te kijken.

trouwens, de moment dat ik de rotonde verlaat ziet ge de schaduw van een grote bestelwagen verschijnen, onmiddellijk naar rechts gaan was op die moment geen optie . . .
Doet allemaal niet de minste afbreuk aan de overtreding die u begaan hebt.

Enige oplossing om dit reglementair aan te pakken, is hierboven al door Inazuma aangekaart.
welke overtreding(en) heb ik dan begaan?

zet er dan de betreffende artikels bij.

ik verlaat de binnenste rijstrook zodra ik kan op de manier zoals het moet (gebruik richtingaanwijzer, rechts kijken, andere donkergekleurde wagen laat mij voor) het is dan dat de dame blindelings de rotonde opschiet door haar voorligger te volgen zonder te kijken (ze kijkt pas opzij als ik begin te claxoneren).

de donkerkleurige wagen die mij voorlaat begaat dan ook een overtreding op de voorrang aangezien ik al op de rotonde ben wanneer hij deze oprijd, daarom waarschijnlijk dat hij mij voorlaat.


ik kan als bestuurder er ook niet aandoen dat de wegbeheerder de "fout" maakt om op een veel te kleine rotonde een dubbele rijstrook aan te leggen, het moment om de richtingaanwijzer te gebruiken is kort, maar dat ligt niet aan mij (stuur naar links en dan richtingaanwijzer naar rechts is nogal moeilijk).

bij het verlaten van de rotonde is het dan de bedoeling dat ik de bestuurder van de bestelwagen ga hinderen door er veel te kort voor in te voegen? Zij komen met een hogere snelheid uit die bocht dan dat ik de rotonde verlaat.

Drone
Berichten: 3128
Locatie: st-niklaas

#15 , 25 mar 2021 09:38

met andere woorden;

gebruik ik de rotonde daar zoals het moet, ben ik "overtreding"

gebruik ik de rotonde zoals jullie het omschrijven ben ik in "overtreding"

ik denk dat we kunnen concluderen dat de wegbeheerder zelf in de fout is gegaan door daar dan onnodig een dubbele rijstrook aan te leggen en een gevaarlijke situatie te creëren, immers men kan de rotonde in zijn huidige configuratie niet gebruiken zoals het bedoeld is.

maar dat doet dan geen afbreuk aan het feit dat de dame blindelings de rotonde oprijd en geen voorrang verleent en bijna een aanrijding veroorzaakt.

Terug naar “Verkeersongevallen”