kinderen opgevoed door grootouders

catsy
Topic Starter

kinderen opgevoed door grootouders

#1 , 29 okt 2009 23:20

De ex van mijn vriendin is nadat ze uit elkaar gegaan zijn terug bij zijn ouders gaan wonen ondanks dat hij een eigen woning heeft. Nu worden de kindjes bij zijn ouders opgevoed terwijl hij een papier ondertekent heeft in de dagen dat mijn vriendin niet moet werken (ze werkt maar 19uren) de kinderen bij haar zouden blijven. Nu weigert zijn moeder dus de kindjes met haar mee te geven. Ze hebben co-ouderschap. Het probleem is dat de grootouders de kindjes volledig tegen de moeder opzetten.
Mag dit dat de grootouders de kleinkinderen opvoeden terwijl beide ouders leven en in goede gezondheid zijn. En mag hij een valse verklaring geven dat hij nog steeds in hun huis woont terwijl hij er al maanden niet meer woont. Ook stalkt hij haar steeds via de gsm. De reden dat zij niet in het huis is kunnen blijven wonen is dat hij haar daar ook steeds lastig viel. Dus is ze elders moeten gaan wonen terwijl ze nog steeds lening van het huis afbetaald. Vandaag zou er een kortgeding geweest zijn maar zijn advocaat heeft dit voor een aantal weken kunnen tegenhouden over het hoederecht van de kindjes. Wat kan zij nog doen? Want ze is ten einde raad, ook de verkoop van het huis word door zijn advocaat tegengehouden.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
catsy
Topic Starter

#2 , 30 okt 2009 16:49

Niemand die hier een antwoord op weet???

hendrik1

#3 , 30 okt 2009 18:45

hoi,

vraagje: zijn ze al gescheiden of niet? ttz is er al iets op papier gezet wb de omgangsregeling?
Indien de situatie is zoals je schrijft: dringend naar de jeugdrechter stappen! Die zal zoeiezo een maatschappelijk onderzoek starten (en het beste voor het kind kiezen....)

succes!

Reclame

hendrik1

#4 , 30 okt 2009 18:47

Hoi,

wat betreft de verkoop van dat huis: vrederechter, denk ik!

doei

catsy
Topic Starter

#5 , 30 okt 2009 19:30

Eigenlijk waren ze niet getrouwd maar wel samenwonende met een contract voor het huis. Er was al iets op papier gezet voor de omgangsregeling. De ene week zijn de kindjes bij haar, de andere week normaal bij hem. Behalve wanneer zijn niet moet werken dan mag zij de kindjes ook hebben. Dit staat dus op papier.
Probleem is dat zijn advocaat van de gehaaide soort is die dit soort zaken zolang mogelijk probeert te rekken. Dus ook de verkoop van het huis. Ook voor de kindjes is de rechtszaak weeral 2 weken uitgesteld. Dus zolang zitten ze weer bij zijn ouders waar ze dus alles mogen. Er zijn dus geen regels wat opvoeding betreft. Bovendien zetten ze de kinderen tegen de moeder op. Dit hebben we zelf gehoord toen ze samen aan het spelen waren. Het was echt iets waar een kind van 4 jaar niet kan opkomen.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 30 okt 2009 19:38

Zolang er geen vonnis is ( of een akte bij notaris) hebben beide ouders het recht op hun kinderen.
Geen van beide kan iets afdwingen van de andere.
Echter als de kinderen bij de grootouders thuis zitten -- daar kan de andere partij niets aan doen - ook niet met politie- niet bevoegd om op te treden.
Als de kinderen op de openbare weg zijn dan kan kunnen de kinderen wel overgedragen worden aan de andere ouder gezien beide ouders dezelfde rechten hebben.
Gaan ze naar school zullen ( zonder vonnis) beide ouders de kineren daar kunnen brengen en gaan halen - Hun beslissing gaat boven een aktie van grootouders.
Bij conflict zal politie echter niet op eigen houtje werken maar dadelijk parket inlichten en de beslissing van deze magistraat volgen en overmaken aan ouders.
Papiertjes tussen beide die niet tegenstelbaar zijn aan derden worden niet gevolg de wettelijke regels wel

catsy
Topic Starter

#7 , 30 okt 2009 20:53

Het probleem is dat hij tegen zijn advocaat verklaard heeft dat hij nog in het huis woont, dus liegt over bij zijn ouders wonen. En die brengen de kleinkinderen groot, want hij kijkt er niet naar om. Dus dit kan niet. Er is bij de notaris een papier opgesteld, door beide ondertekend dat wanneer zij niet moet werken dat de kindjes dan bij haar moeten verblijven, maar hij houdt zich daar niet aan. Dat is dus het probleem.

hendrik1

#8 , 31 okt 2009 09:58

Hoi,

wie heeft het hoederecht over de kinderen? Een omgangsregeling met zinnetjes "als de ene niet moet werken dan...." lijkt me zeer ongebruikelijk,onwerkbaar en voor interpretatie vatbaar. Zoiets moet veel duidelijker...
Wat dat grootoudersgedoe betreft: daarvoor zijn het grootouders hé (ik bedoel dat bij elk grootouder de nadruk zal liggen op verwennen en in mindere mate op opvoeden... da's bij mij ook zo).
Het is voor elke ouder dan ook lastig dat wanneer de kinderen bij de andere ouder verblijven dat die dan kan doen met de kinderen wat hij/zij zelf wilt, zonder de toestemming van de andere. Maar daar zal zij zich bij moeten neerleggen, da's nu eenmaal een gevolg van de splitt! Dat moet je van je afzetten.

Franciscus

#9 , 31 okt 2009 10:03

Tegen zijn advocaat gezegd... wat is de relevantie daarvan.
Als hij de kinderen heeft mag hij die onderbrengen bij wie hij wil.
Indien u niet akkoord dient u naar de rechtbank te stappen

Welk akkoord - als u een papiertje hebt waar hij iets zegt en beide tekenen dat geldt dat tussen jullie maar is niet tegenstelbaar aan 3den gezien geen akte bij notaris of vonnis rechtbank.

Zolang er zoiets niet is of uw vordering tot regeling bij de rechtbank doet iedere ouder wat hij wil en dat is nb niet verkeerd.

U kan dat wel vinden - dat kan wel zijn - maar U zal dat dan wel moeten bewijzen dat dat tegen het algemeen kadertje openbare orde en zeden gaat.
Het feit dat de kinderen bij de grootouders zijn zal vermoedelijk niet veel uithalen als argument bij de rechter - in de context dat mag niet

Hetgeen u moet vragen is een regeling voor de kinderen waarin de rechten en plichten van de ouders worden neergeschreven.
Dat tijdens de periode dat de man de kinderen heeft deze bij de grootouders zijn is niet uw zaak.

Dat zou uw zaak kunnen zijn als er inbreuken tegen dat algemeen kadertje zijn. Maar geloof me vrij dan moeten het ook inbreuken zijn en geen verhaaltjes.
Die komen gegarandeerd als een boemerang terug in uw gezicht.

U hebt rechten en plichten maar gebruik ze op de juiste wijze.

==> Het beste is dat u met uw ex overeenkomt om met een bemiddelaar te werken - dat is het beste voor u beiden in het vermijden van ongevraagde en ongepaste spanningen en geeft op termijn de beste resultaten.
Dit compromis laat u bekrachtigen door de rechtbank of in notarisakte.
Dan komt u bij de rechter ook over als 2 volwassen mensen die alles op een correcte wijze willen oplossen IN HET BELANG van de kinderen.

catsy
Topic Starter

#10 , 31 okt 2009 15:30

De ex-vriend weigert wel met een bemiddelaar te werken, ligt dus op alle gebied dwars en dat maakt het net zo moeilijk. Eerst zegt hij ik ga mee om daarna haar vierkant uit te lachen. Toen de rechtszaak over het hoederecht uitgesteld werd, stuurde hij naar haar van: en hoe was het op de rechtbank, terwijl hij goed genoeg wist dat de zaak weer uitgesteld was.

hendrik1

#11 , 31 okt 2009 17:15

Hoi,

als ik dit lees, dan denk ik dat ze nogal onvolwassen bezig zijn.
Dat ze een goede advocaat neemt!
De speeltijd is over!
bye :wink:

roderidder
Contacteer: Website

#12 , 31 okt 2009 18:30

als ik dit lees, dan denk ik dat ze nogal onvolwassen bezig zijn.
= verkeerd gedacht

RR

Franciscus

#13 , 31 okt 2009 18:52

als je al die gegevens hebt van weigeren bemiddelaar - weigeren naar rechtbank - de mailtjes die hij stuurt of de sms -jes
... dan sta je wel iets sterker ter zitting.
Nu als er halstarig contact wordt geweigerd --- uw rechten als moeder gaan wel boven die van grootouders

roderidder
Contacteer: Website

#14 , 01 nov 2009 00:00

en wat zegt de ex van Uw viendin?
Wat zijn zijn argumenten?

Begrijp ik het goed dat de ex van... niet moeilijk doet als het kind evenveel bij de ene ouder als bij de andere verblijft, maar dat het nu toch aan het ontsporen dreigt te raken (ruzie maak je niet alleen !)

Het feit dat er nog andere mensen in huis rondlopen waarmee je vriendin moeilijk mee kan opschieten geeft haar op het eerste zicht niet meer juridische rechten.

Dit is iets dat waar de ouders onderling moeten overeenkomen.
Als men misdrijven pleegt door de geest van het kind te vergiftigen dan is dat een zaak voor de politie. Zelf vrees ik dat deze niet staan te trappelen om tussen te komen en vaststellingen te doen zoals videoverhoor etc.

Wat zal er gebeuren als men de zaak voor de rechter brengen?
Stel een 2 advocaten procedure met argumenten die hier aangebracht worden... Ik mag er niet aan denken hoe de oogappel hier de twistappel zal worden waarbij het kind allicht de dupe zal worden.

Het is nog veel te onduidelijk maar naar mijn mening zal iedere ouder wel zijn argumenten hebben. Beide ouders hebben gelijke rechten en plichten. Als het kind schade wordt toegebracht waardoor zijn ontwikkeling, integriteit, zijn gezondheid of zedelijkheid in gevaar wordt gebracht dan zou politie normaliter de meest logische keuze moeten zijn. Hierdoor zal de procureur des konings verplicht worden de zaak mee op te volgen en in te grijpen indien nodig. Op die manier bouw je een dossier op. Als de zaak blijft escaleren zal het uiteindelijk een rechter worden, maar die zal m.i. geen oplossing brengen

Zeker in dit soort zaken zal bemiddeling veel minder schade toebrengen aan het welzijn van het kind. Je vriendin kan vb. naar een notaris stappen, eentje die een brief stuurt naar beide ouders met doel om de rust tussen beide ouders te bekomen waarbij ook de kwestie van de woning besproken kan worden.
http://www.notaris.be/conflicten-oplossen/

RR
Laatst gewijzigd door roderidder op 01 nov 2009 00:24, 1 keer totaal gewijzigd.

catsy
Topic Starter

#15 , 01 nov 2009 00:23

Dit is allemaal al gebeurt, ze zijn naar de notaris geweest. Daar is papier opgemaakt ivm verkoop huis en kindjes. Totdat zij sms kreeg van hem dat alles nu via zijn advocaat moest geregeld worden. Hij heeft haar het huis uitgejaagd door haar te stalken. Ze waren overeen gekomen dat zij de ene week in het huis zou wonen met de kindjes en hij de andere week. Maar hij koos gewoon de makkelijkste weg, terug bij zijn ouders gaan wonen. En ondertussen kon hij haar lastigvallen. Zij moet nog wel betalen voor een huis waar ze niet in kan wonen. Nu heeft haar advocaat aangeraden om de betalingen van het huis stop te zetten, maar ze is bang dat ze dan loonbeslag gaan doen. Bovendien staan haar meubels er nog en is hij wel in staat om ze vernielen en dan heeft ze niets meer. Hij is gewoon niet voor rede vatbaar. Zij probeert nog rustig en eerlijk te blijven maar hij zit helaas zo vol woede en haat.

Terug naar “Echtscheiding”