Cv-installatie + onderhoud

NatD
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Cv-installatie + onderhoud

#1 , 16 nov 2020 16:19

Gebouw met 2 appartementen en 2 studentenkamers, één (nieuwe) eigenaar van het volledig gebouw sedert 2017.

Ik woon op het gelijkvloerse en de cv-installatie deel ik met het appartement op het eerste verdieping. Die installatie staat in het appartement van mijn bovenbuur, dus bovenbuur is verantwoordelijk voor de werking ervan. Ikzelf zou wel de helft van het tweejaarlijks onderhoud betalen, vanzelfsprekend.
Beiden wonen we er nu 3 jaar, met een maand verschil, bovenbuur van juli 2017, ik van augustus 2017. De eerste winter waren er al problemen met de installatie, waardoor ikzelf dan telkens diende te wachten tot bovenbuur thuis was om terug verwarming te krijgen. Een technieker heeft dit toen op kosten van de eigenaar opgelost in april 2018, ook heeft hij een volledig onderhoud gedaan.
Er bleven kleine probleempjes, maar kom, de verwarming viel toen misschien slechts 1 keer per maand uit, heel wat minder dan 3 x per week of zo.

Eind vorig jaar (2019) vroeg het immobiliënkantoor dat mijn huurcontract geregeld heeft naar een attest van het onderhoud van de cv-installatie. Ik zei hen dat ikzelf sowieso geen attesten kan voorleggen, aangezien ik zelf geen installatie heb, maar dat het onderhoud gebeurd was in april 2018 met al die problemen die er al sedert winter 2017-18 waren, dus zou het volgend onderhoud in feite pas in 2020 moeten gebeuren
Ook zei ik dat ze de volgende keer wel een attest moeten vragen aan ofwel bovenbuur, ofwel aan het immo-kantoor dat het contract geregeld heeft van bovenbuur. Want da's ook zo'n goeie, hoewel allemaal van dezelfde eigenaar, ben ik de enige bij mijn immo-kantoor, het andere appartement en de studentenkamers zijn bij een ander kantoor (alle drie hetzelfde).

Ik sprak erover tegen mijn bovenbuur en zei haar dat ze dan niet mocht vergeten om iemand te laten komen voor het onderhoud in 2020. Ze zei me toen dat er al iemand geweest was in 2019, iemand die voordien een contract had met vorige bewoners en via haar immo-kantoor. Dat immo-kantoor deed vroeger het beheer van het volledige gebouw, dus voordat het verkocht was aan de huidige eigenaar.
Ze wist me te vertellen dat die personen de schouw geveegd hadden van de kachel in haar living, de schouw van de cv-installatie en ook het onderhoud van de installatie gedaan hadden. Ik zei haar dat ik wel niet de helft van de schouw in haar living zou betalen, aangezien dit enkel in haar living uitkomt, de living ligt boven de garage, ikzelf heb geen kachels, enkel de radiatoren. Dat ze dan maar de factuur moest bekijken, normaal zou dit wel onderverdeeld staan in de verschillende taken die ze verricht hebben. Tenminste, dat denk ik toch. Ik zou enkel de helft van de kosten van de cv-installatie zelf betalen, wat me ook logisch lijkt.
Ik heb er verder niks meer over gehoord, wat mij dan weer doet veronderstellen dat dit enkel schouwvegers moeten geweest zijn, ook omdat de persoon die destijds de cv-installatie helemaal opgekuist had, zei dat de installatie volgens zijn mening al zeker 10 jaar niet meer onderhouden geweest was. Nu, ik weet het niet.

De laatste weken zijn er weer problemen met de installatie en valt mijn verwarming dus weer meerdere keren per week uit, gisteren zelfs 2 keer. Er is een lek, zegt ze, dat zal zo wel zijn, want ze moet constant water bijsteken.

Er zal dus iemand moeten komen, nu is mijn eerste vraag. Kan ik moeten opdraaien voor de helft van de kosten, als dit bijvoorbeeld zou liggen door een gebrek aan onderhoud, als het toch schouwvegers zijn die geweest zijn en geen cv-techniekers? Of kan ik eventueel voorstellen, als ik toch de helft moet betalen, om slechts de helft te betalen van wat de onderhoudskosten zelf zouden zijn?

Bijkomstig : bovenbuur verhuist binnen 2,5 maanden, ze heeft een sociale woning gekregen. Ik heb haar terloops nog eens gezegd dat ze niet mocht vergeten om te kijken voor het onderhoud van de cv-installatie en dat ze een attest zal moeten kunnen voorleggen, ze blijft zeggen dat ze die heeft.
Maar, bovenbuur verhuist dus, waardoor indien ik zonder verwarming zou vallen, en het appartement op het eerste niet snel verhuurd is, lang zou kunnen zonder verwarming zitten. Eigenaar woont niet naast de deur en zit nog regelmatig in het buitenland ook, ook nu in Corona-tijd. Kan ik eventueel eisen/vragen om een sleutel te krijgen van het appartement in tussentijd, zodat ik zelf water kan bijsteken, indien nodig? Buurvrouw heeft me getoond hoe het moet, indien nodig.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur

#2 , 16 nov 2020 16:30

Eigenlijk hebt u niets te maken met de andere bewoners; verwittig uw verhuuder van de problemen, en vraag om een snelle en adequate oplossing. Vermijd contact met de wet van Murphy, immers een panne tussen kerstmis en nieuwjaar herstellen duurt een stuk langer dan tussen nieuwjaar en kerstmis. En u bent degene die riskeert in de kou te zitten.

Vermeld wel wanneer u betaald hebt voor de verschillende onderhoudsbeurten, hoeveel en aan wie.

NatD
Topic Starter

#3 , 16 nov 2020 16:54

Vermeld wel wanneer u betaald hebt voor de verschillende onderhoudsbeurten, hoeveel en aan wie.

Dat is het probleem, ik heb tot nu toe niks betaald, toch niet daarvoor. Als ik vraag om een rekening aan bovenbuur en ik krijg er gene, kan ik het ook niet helpen.

Reclame

mava105

#4 , 16 nov 2020 18:13

Is het wel wettelijke toegestaan dat een huurder of zijn syndicus geen toegang heeft tot de verwarmingsinstallatie?

NatD
Topic Starter

#5 , 16 nov 2020 18:27

Ts Even bijkomend opmerken, u schrijft ''Eind vorig jaar (2019) vroeg het immobiliënkantoor dat mijn huurcontract geregeld heeft naar een attest van het onderhoud van de cv-installatie.''
Natuurlijk kan een verhuurder daarom vragen alhoewel de wet bepaald dat de huurder een copy moet bezorgen aan de verhuurder.
Tevens is het van toepassing dat de verhuurder bij het opmaken van een nieuw contract de 2 laatste erkende attesten van onderhoud voorlegt aan de nieuwe huurder.
Ik vermoed dat uw gebuur geen geldig attest heeft van onderhoud, omdat het onderhoud door een niet erkende persoon is gebeurd.
Ik kan moeilijk kopieën bezorgen die ik niet heb, zeker niet als de cv-installatie niet bij mij staat. Het is in feite mijn werk niet om te controleren of bovenbuur alles doet wat hoort. Ik heb zelf bijv. een kopie bezorgd van het attest legen van de beerput, hoewel ik dat zelf niet moest doen (volgens mijn huurcontract), maar als goeie huurder heb ik ze toch laten legen, ook al omdat ik er last van had. Als er iets is, meld ik het altijd aan de eigenaar via mail, met het immo-kantoor in CC. Over mij als huurder kunnen ze alvast niks zeggen.

Ik wil eigenlijk enkel weten wat mijn rechten zijn in dit specifieke geval dat ik uitgelegd heb in openingspost...

NatD
Topic Starter

#6 , 16 nov 2020 20:37

Is het wel wettelijke toegestaan dat een huurder of zijn syndicus geen toegang heeft tot de verwarmingsinstallatie?
Dat vraag ik mij nu ook af? En wat de eventuele gevolgen daarvan zijn indien dat niet wettelijk zou zijn ...

mava105

#7 , 17 nov 2020 09:53

Ga een informeren bij de bouwdienst van uw gemeente.

mava105

#8 , 17 nov 2020 15:43

De installatie is NIET AFGESLOTEN Ze staat gewoon in een ander appartement, zodat je steeds toegang dient te vragen om erbij te kunnen.

NatD
Topic Starter

#9 , 17 nov 2020 16:02

"De bewoner moet onafhankelijk van de andere woonentiteiten, zijn verwarming eigenhandig kunnen regelen en
de continue werking van de installatie moet gegarandeerd zijn."

Dat staat daar in die technische richtlijnen. Eigenhandig kan ik regelen, ik heb een thermostaat, als de installatie werkt uiteraard. De continue werking ervan kan ik evenwel zelf niet garanderen. Dat kunnen enkel bovenbuur, eigenaar en technieker.
Maar voor dat ene strafpuntje (of 3, of weet ik veel) ga ik zelf niet beginnen procederen.

Ik vermoed dat de woning wel een conformiteitsattest heeft, aangezien ik een maandelijkse huurpremie ontvang. En één van de voorwaarden is dat de woning conform is en minder dan een bepaald aantal strafpunten heeft en een "woningonderzoeker" toe te laten indien nodig. Ik ben alvast niet zinnens om zelf een woningonderzoek aan te vragen, want ik heb die huurpremie nodig.

Agence is ondertussen gecontacteerd, die op hun beurt al bovenbuur en eigenaar hebben gecontacteerd ...

bosprocureur

#10 , 17 nov 2020 16:08

Ik zou toch maar eens nakijken.

Voor een huurpremie hebt u, zover ik meen te weten, wel een conformiteitsattest nodig. En als er bij dat onderzoek een strafpunt of 2 3 uit de bus valt, zal u heus niet in de cel moeten, ook de verhuurder of de immo niet. :)

NatD
Topic Starter

#11 , 17 nov 2020 16:29

Die huurpremie ontvang ik al zo'n 2,5 jaar, daarom dat ik denk dat de woning wel conform is. En bovenbuur ontvangt sinds anderhalf jaar ook een huurpremie. Anders zouden wij die huurpremie toch niet ontvangen?

bosprocureur

#12 , 17 nov 2020 16:48

Als ik iemand heb met een uur premie, wordt er altijd een conformiteitsattest gevraagd.

Laat het dus zo, het heeft geen nut slapende honden wakker te maken.

bosprocureur

#13 , 17 nov 2020 16:50

Huurpremie dus.... :)

NatD
Topic Starter

#14 , 17 nov 2020 17:00

Laat het dus zo, het heeft geen nut slapende honden wakker te maken.
Dat dus :)
Nu maar hopen dat die cv-installatie vlug terug werkt, want het is blijkbaar ondertussen al helemaal lek, naar volgens mijn buurvrouw me liet weten in een sms en water bijsteken zou al niet meer helpen.

En voor de rest nog heel veel geduld tot ik zelf ook die sociale woning krijg (al 6 jaar en 8 maand op de wachtlijst ondertussen)

NatD
Topic Starter

#15 , 18 nov 2020 10:16

Amai, ik schrok me een bult deze morgen! Eigenaar stond samen met een of andere klusjesman op mijn koer deze morgen. Ik heb even van mijn neus gemaakt dat die daar niks te zoeken had, dat hij op mijn privé stond. De noodtrap van de bovenverdiepingen komt uit op mijn koer en er is dan een nooduitgang die in de fietsenberging uitkomt. Meneer was dus langs de fietsenberging binnengekomen. Ze moesten blijkbaar in de keuken zijn, maar de honden blaften een beetje te veel. Blijkbaar was zijn vrouw vergeten om mij te verwittigen dat ze moesten komen deze morgen. Maar kom, da's een andere discussie.

Ik vroeg hem in gebrekkig Frans hoe het nu zat met de verwarming. Hij zei, in al even gebrekkig Frans, dat als ik hem mijn papieren van het onderhoud kon tonen dat het voor hem was en anders voor mij. Verder geraakte ik niet meer want uitleggen in het Frans dat ik moeilijk papieren kan voorleggen als ik geen installatie heb om te onderhouden, dat was al te moeilijk voor mij ...

Ik hoop nu maar dat mijn bovenbuur een attest zal kunnen voorleggen, anders vermoed ik dat dit nog een moeilijke zaak zal worden...

Brrr, 't is hier koud!

Terug naar “Huren”