#1 , 16 nov 2020 16:19
Gebouw met 2 appartementen en 2 studentenkamers, één (nieuwe) eigenaar van het volledig gebouw sedert 2017.
Ik woon op het gelijkvloerse en de cv-installatie deel ik met het appartement op het eerste verdieping. Die installatie staat in het appartement van mijn bovenbuur, dus bovenbuur is verantwoordelijk voor de werking ervan. Ikzelf zou wel de helft van het tweejaarlijks onderhoud betalen, vanzelfsprekend.
Beiden wonen we er nu 3 jaar, met een maand verschil, bovenbuur van juli 2017, ik van augustus 2017. De eerste winter waren er al problemen met de installatie, waardoor ikzelf dan telkens diende te wachten tot bovenbuur thuis was om terug verwarming te krijgen. Een technieker heeft dit toen op kosten van de eigenaar opgelost in april 2018, ook heeft hij een volledig onderhoud gedaan.
Er bleven kleine probleempjes, maar kom, de verwarming viel toen misschien slechts 1 keer per maand uit, heel wat minder dan 3 x per week of zo.
Eind vorig jaar (2019) vroeg het immobiliënkantoor dat mijn huurcontract geregeld heeft naar een attest van het onderhoud van de cv-installatie. Ik zei hen dat ikzelf sowieso geen attesten kan voorleggen, aangezien ik zelf geen installatie heb, maar dat het onderhoud gebeurd was in april 2018 met al die problemen die er al sedert winter 2017-18 waren, dus zou het volgend onderhoud in feite pas in 2020 moeten gebeuren
Ook zei ik dat ze de volgende keer wel een attest moeten vragen aan ofwel bovenbuur, ofwel aan het immo-kantoor dat het contract geregeld heeft van bovenbuur. Want da's ook zo'n goeie, hoewel allemaal van dezelfde eigenaar, ben ik de enige bij mijn immo-kantoor, het andere appartement en de studentenkamers zijn bij een ander kantoor (alle drie hetzelfde).
Ik sprak erover tegen mijn bovenbuur en zei haar dat ze dan niet mocht vergeten om iemand te laten komen voor het onderhoud in 2020. Ze zei me toen dat er al iemand geweest was in 2019, iemand die voordien een contract had met vorige bewoners en via haar immo-kantoor. Dat immo-kantoor deed vroeger het beheer van het volledige gebouw, dus voordat het verkocht was aan de huidige eigenaar.
Ze wist me te vertellen dat die personen de schouw geveegd hadden van de kachel in haar living, de schouw van de cv-installatie en ook het onderhoud van de installatie gedaan hadden. Ik zei haar dat ik wel niet de helft van de schouw in haar living zou betalen, aangezien dit enkel in haar living uitkomt, de living ligt boven de garage, ikzelf heb geen kachels, enkel de radiatoren. Dat ze dan maar de factuur moest bekijken, normaal zou dit wel onderverdeeld staan in de verschillende taken die ze verricht hebben. Tenminste, dat denk ik toch. Ik zou enkel de helft van de kosten van de cv-installatie zelf betalen, wat me ook logisch lijkt.
Ik heb er verder niks meer over gehoord, wat mij dan weer doet veronderstellen dat dit enkel schouwvegers moeten geweest zijn, ook omdat de persoon die destijds de cv-installatie helemaal opgekuist had, zei dat de installatie volgens zijn mening al zeker 10 jaar niet meer onderhouden geweest was. Nu, ik weet het niet.
De laatste weken zijn er weer problemen met de installatie en valt mijn verwarming dus weer meerdere keren per week uit, gisteren zelfs 2 keer. Er is een lek, zegt ze, dat zal zo wel zijn, want ze moet constant water bijsteken.
Er zal dus iemand moeten komen, nu is mijn eerste vraag. Kan ik moeten opdraaien voor de helft van de kosten, als dit bijvoorbeeld zou liggen door een gebrek aan onderhoud, als het toch schouwvegers zijn die geweest zijn en geen cv-techniekers? Of kan ik eventueel voorstellen, als ik toch de helft moet betalen, om slechts de helft te betalen van wat de onderhoudskosten zelf zouden zijn?
Bijkomstig : bovenbuur verhuist binnen 2,5 maanden, ze heeft een sociale woning gekregen. Ik heb haar terloops nog eens gezegd dat ze niet mocht vergeten om te kijken voor het onderhoud van de cv-installatie en dat ze een attest zal moeten kunnen voorleggen, ze blijft zeggen dat ze die heeft.
Maar, bovenbuur verhuist dus, waardoor indien ik zonder verwarming zou vallen, en het appartement op het eerste niet snel verhuurd is, lang zou kunnen zonder verwarming zitten. Eigenaar woont niet naast de deur en zit nog regelmatig in het buitenland ook, ook nu in Corona-tijd. Kan ik eventueel eisen/vragen om een sleutel te krijgen van het appartement in tussentijd, zodat ik zelf water kan bijsteken, indien nodig? Buurvrouw heeft me getoond hoe het moet, indien nodig.