CO Ouderschap

Helena 2
Topic Starter

CO Ouderschap

#1 , 12 okt 2009 12:15

Geachte,
In het belang van mijn dochter zou ik graag jullie advies,
Mijn ex-man heeft mij 4jaar geleden verlaten en zijn we overeen gekomen dat ik het hoederecht kreeg.
Aangezien hij in ploegen werkt en 60km van haar school is gaan wonen leek ons dat de beste oplossing.
Mijn dochter en ik wonen op 500m van de school en ik werk op 6km van de school, ik werk in een flexibel uurrooster en pas mijn uren aan mijn dochter aan.
Mijn dochter is nu 7jaar en zit in het 2de leerjaar,
Ze moet veel werken voor haar punten te behalen, nu ze weer een stabiel leven heeft, zou hij co ouderschap willen.
Ik heb hem steeds aangemoedigd om met onze dochter tijd door te brengen wanneer hij maar wou maar heeft daar zelden gebruik van gemaakt.
Door zijn uurrooster ben ik altijd flexibel geweest om onze dochter op te vangen.
Nu wil hij co ouderschap omdat hij meer betrokken wil zijn met de opvoeding dat begrijp ik wel, maar zijn uurrooster laat hem niet toe om 100% voor onze dochter te zijn en zou dus rekenent hij op zijn vriendin die een psychologisch verleden heeft.
Tussen zijn vriendin en onze dochter klikt het niet zo goed en de afstand dat het kind elke morgen en avond in de file ga moeten doen is denk ik geen meerwaarde voor het kind. Ze moet dan ook veel vroeger opstaan.
Terwijl ik 500m van de school woon.
Tot nu toe hadden de vader en ik een goede verstandhouding.
Graag zo vlug mogelijk jullie advies!
Mvg
Helena

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roderidder
Contacteer: Website

#2 , 12 okt 2009 14:11

... en de afstand dat het kind elke morgen en avond in de file ga moeten doen is denk ik geen meerwaarde voor het kind. Ze moet dan ook veel vroeger opstaan.
elke morgen en avond in de file (met wie?)

Het is een ballans natuurlijk, maar onderschat het gewicht niet wat ouders die elkaar waarderen en respecteren voor een kind kan betekenen.

Volgens mij zijn er methodes te vinden waar ieder wat water bij de wijn doet (vb. kind = meer bij de vader tijdens vakanties, woensdagnamidagen ed. dan bij de moeder) zodat het niet eens iets "juridisch" in zich heeft maar iets van "we respecteren en waarderen we elkaar waar kan"

Eigenlijk eenduidig advies is op dit moment niet te geven omdat de situatie nog veel te onduidelijk is.
Tot nu toe hadden de vader en ik een goede verstandhouding.
fijn om dat te horen en dat stemt me hoopvol dat jullie beide er ook deze keer gaan uitkomen

60 km in de file lijkt me te lang om een pure week/week regeling toe te passen

RR
Laatst gewijzigd door roderidder op 12 okt 2009 14:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Lex

#3 , 12 okt 2009 14:22

M.i. verwart u co-ouderschap met bi-locatie!

Co-ouderschap wil zeggen dat u SAMEN beslissingen moet nemen ivm. uw dochter maar dat wil nog niet zeggen dat het kind niet bij U kan verblijven...bi-locatie daarentegen houdt dan weer in dat het kind voor X tijd bij beide ouders verblijft.(lees=niet hetzelfde als 'bezoeksrecht')

Reclame

roderidder

#4 , 12 okt 2009 14:40

dank je lex... en hoop dat anderen hier op het JF termen als "hoederecht en bezoekrecht" zo vlug als kan naar de prullemand wijzen.

Het zijn denigrerende termen die al sinds 13 april 1995 niet meer in onze wetboeken voorkomen.

Proffesionals die juiste terminologie hanteren en dus beide ouders in hun waarde laten, bereiken veel meer dan anderen

co-ouderschap is daar een voorbeeld van. Het betekend dat je ouder bent en beslissingsrecht bezit over je kind (je bent er verantwoordelijk voor).
Het heeft niets met de verblijfsregeling te maken. Als voorbeeld: de papa is met de dochter een week op vakantie naar zee. Dan zegt de moeder toch ook niet: "De papa heeft het hoederecht".

Mijn leuze hier in is dat

Code: Selecteer alles

een kind moet kunnen thuiskomen bij zijn ouders.
vroeger hoorde bij een hoederecht een bezoekregeling. Sinds 1995 koos Belgie onder druk van Europa dat het ouderschap na scheiding bij beide ouders dient te blijven liggen!

RR
Laatst gewijzigd door roderidder op 12 okt 2009 14:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Lex

#5 , 12 okt 2009 14:41

60 km in de file lijkt me te lang om een pure week/week regeling toe te passen

RR
Bwoah, ik weet het zo nog niet!

Mijn zoon zit in het Bijzonder Onderwijs en die scholen zijn niet dik gezaaid.

Zijn school ligt in rechte lijn op 16 km van mijn huis maar aangezien hij met de schoolbus gaat is hij anderhalfuur onderweg en is de totale reisweg die de bus aflegt 48 km.

Ok 48 km is nog geen 60 km maar zo je maar dat er toch nog kinderen zijn uren onderweg zijn om op school/thuis te geraken.

roderidder

#6 , 12 okt 2009 14:43

60 km tegen 120 km/h is samen een half uurke in de auto.

S'avonds is dat net niet lang genoeg om samen te weten te komen wat je allebei die dag hebt meegemaakt.

Als je een dochter hebt, moet die toch voldoende ruimte hebben om haar zeg te doen... niet?
Mijn dochter is nu 7jaar en zit in het 2de leerjaar
praat ze graag?

RR

Lex

#7 , 12 okt 2009 14:51

60 km tegen 120 km/h is samen een half uurke in de auto.

S'avonds is dat net niet lang genoeg om samen te weten te komen wat je allebei die dag hebt meegemaakt.

Als je een dochter hebt, moet die toch voldoende ruimte hebben om haar zeg te doen... niet?

RR
Als je aan 120 km/h kunt rijden is de kans nihil dat je in een file zit, niet?

Mijn zoon zijn school begint om 8.55 h, de bus komt hem ophalen om 7.15!
Idem voor s'avonds...school is gedaan om 15.20, de bus komt rond 17.00 u...en met de spits op vrijdag in het Antwerpse is het soms om half zes eer hij thuis is en mijn zoon is dan nog niet de laatste die op de bus zit!

Ik bedoel maar...een uurtje in de auto zitten...er wel meer kinderen die het IEDERE dag moeten doen.

roderidder

#8 , 12 okt 2009 15:02

Ik heb hem steeds aangemoedigd om met onze dochter tijd door te brengen wanneer hij maar wou maar heeft daar zelden gebruik van gemaakt.
ok... laat dat dan een argument zijn om nu juist de vader te steunen wat hij wil. Je kan dan na een vooraf bepaalde bepaalde tijd samen evalueren welke de plus en de min punten zijn

RR

Terug naar “Echtscheiding”