verkoop of schenking van woning tussen echtgenoten

pja
Topic Starter

verkoop of schenking van woning tussen echtgenoten

#1 , 09 okt 2009 16:50

mijn echtgenote en ik hebben een tweede verblijf aan de Belgische kust sinds 15 maanden. Nu willen we dit op naam van mezelf zetten: De vraag is of dit best kan via een verkoop of via een schenking:
indien een verkoop, is dat dit dan de helft die verkocht wordt ? Kunnen we de initieel betaald registratierechten deels terugkrijgen ?
Bij een schenking hoeveel zijn dan de schenkingsrechten en quid bij een eventueel overlijden van één van ons beiden ?
Thanks

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 09 okt 2009 20:05

Echtgenoten kunnen wettelijk niet aan elkaar verkopen (ik neem aan dat U beiden Belg bent).

Ik denk dat een wijziging aan uw huwelijkscontract "normaler" is (onderbrengen in uw eigen vermogen).

j.demoor

#3 , 11 okt 2009 12:19

“Art.1595.Tussen echtgenoten kan geen koopcontract worden aangegaan, dan in de vier volgende gevallen :..”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

Ik ga ervan uit dat uw voorgenomen verkoop niet tot die vier gevallen behoort.

“Art.1091.Echtgenoten mogen bij huwelijkscontract aan elkaar, of een van beiden aan de andere, zodanige schenking doen als zij goedvinden, met inachtneming van de hieronder gestelde beperkingen.”(B.W.).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Kopen”