Tuinonderhoud appartement

Lotte Hofman
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Tuinonderhoud appartement

#1 , 13 mei 2020 08:48

Wij wonen in een blok met 5 appartementen, vooraan (op de parking) is er een kleine tuin aangelegd. In ons contract staat dat het onderhoud van deze tuin volledig onder de gemeenschappelijke kosten valt. Dit lijkt me logisch aangezien het de huurders zijn die genot hebben van deze tuin, echt valt dit dus te bekijken als "onderhoud ten laste van de huurder".

Nu komt er een tuinman (die is hier begonnen voor er reeds een appartement verhuurd was, dus aanstelling door verhuurder) de tuin doen. Echter swingen deze kosten de pan uit.

Samen met mijn buren vroeg ik me dus af of wij als huurders (die moeten instaan voor de kosten en het onderhoud) het recht hebben om opzoek te gaan naar een andere tuinman?

Er staat in ons contract echter dat de gemeenschappelijke kost geschat is op €40 per maand, maar dat deze te ruim geschat is waardoor vermindering zou optreden. €40 per maand/ per appartement maakt een budget van €2400 voor de gemeenschappelijke kosten (water, spoelwatermeter, elektriciteit, waterontkalker, tuinonderhoud). Echter kregen wij eind 2019 een afrekening waaruit bleek dat wij nog €258 extra gemeenschappelijke kost moesten betalen.
De grootste "opslorper" van het budget is de tuinman. €1000 per keer (dit zal in 2020 4-5x zijn dus €4000 - €5000). De totaalprijs min het budget = €1600 - €2600
dit komt op een extra kost van €320 - €520 per appartement (enkel tuinonderhoud, andere gemeenschappelijke kost niet in acht genomen). Dat komt dan weer overeen met €26,7 - €43,3 extra per maand (bovenop de reeds betaalde €40 aan gemeenschappelijke kost) waardoor dit dus DUIDELIJK in strijd is met wat vermeld staat in de HUUROVEREENKOMST.

Als huurders willen wij deze kost dus zo veel mogelijk drukken, wij hebben reeds vrijblijvende offertes van tuinmannen die een pak goedkoper zijn.

Met vriendelijke groeten,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LennieK

#2 , 13 mei 2020 09:12

wat zegt uw eigenaar? Immers, in mijn ogen zijn er voor hem twee kanten aan het verhaal;

- als het huidige contract bij de tuinman blijft bestaan dan zal hij zelf met deze kosten geconfronteerd worden op het moment dat er geen huurders zijn om naar door te rekenen
- als er geen huurders zijn en er is geen onderhoudscontract meer dan zou hij potentieel zelf de tuin moeten onderhouden...

(en ben je trouwens zeker dat de tuinman effectief zo veel aanrekent? Misschien moet je hem dat eens vragen)

Lotte Hofman
Topic Starter

#3 , 13 mei 2020 09:33

wat zegt uw eigenaar? Immers, in mijn ogen zijn er voor hem twee kanten aan het verhaal;

- als het huidige contract bij de tuinman blijft bestaan dan zal hij zelf met deze kosten geconfronteerd worden op het moment dat er geen huurders zijn om naar door te rekenen
- als er geen huurders zijn en er is geen onderhoudscontract meer dan zou hij potentieel zelf de tuin moeten onderhouden...

(en ben je trouwens zeker dat de tuinman effectief zo veel aanrekent? Misschien moet je hem dat eens vragen)
De eigenaar schuift het probleem van zich af, ze zegt ons te begrijpen maar wanneer we concreet willen bespreken om een gepaste oplossing te zoeken stelt ze dit constant uit. We krijgen de facturen steeds te zien dus hij rekent effectief zoveel aan.

Reclame

mava105

#4 , 13 mei 2020 10:12

Maar krijg je ook de kredietnota's te zien die de eigenaar/verhuurder van deze tuinaannemer ontvangt? Of is diezelfde tuinaannemer soms ook bezig in de tuin van diezelfde eigenaar/verhuurder? Ik heb lang genoeg in dat wereldje van mede-eigendommen rondgelopen om de knepen van het stiel te kennen (of de truken van de foor) :evil:

bosprocureur

#5 , 13 mei 2020 10:42

:evil: ja, maar dat probleem stelt zich dan ook bij onderhoud en herstellingen, facturatie plaatsbeschrijving,…
De meeste correcte manier van werken zal wel zijn dat er een prijs aanvraag gebeurd, en dat op basis van prijs vergelijking (niet noodzakelijk de goedkoopste, maar toch… ). een keuze gemaakt wordt.

bosprocureur

#6 , 13 mei 2020 10:51

Sorry, Corrector maakte een foutje. Moet “gebeurt “ zijn met een T

Lotte Hofman
Topic Starter

#7 , 13 mei 2020 11:02

De verhuurder heeft deze tuinman aangesteld zonder overleg met de huurders en zonder het voorleggen van een offerte. Toen ik vroeg naar een offerte kreeg ik dus ook gewoon het antwoord dat deze er niet is.

Verder krijgen wij op vraag enkelen een "detail" van de factuur te zien, echter vermeld deze enkel hoeveel uur de tuinman hier gespendeerd heeft. Het is voor ons natuurlijk zeer moeilijk om te controleren of hij wel degelijk dat aantal uur in onze tuin gewerkt heeft en niet in de hare (verhuurder woont immers naast de appartementen)...

jef007

#8 , 13 mei 2020 12:19

bedrog is steeds mogelijk
-vandaag een factuur tussen eigenaar en tuinman, morgen een kredietnota!
-tuinman onderhoudt nog een andere tuin voor dit geld
etcc

bosprocureur

#9 , 13 mei 2020 12:51

Vandaar het voorstel om een andere (neutrale ?) tuinman te kiezen. Succes!

Lotte Hofman
Topic Starter

#10 , 13 mei 2020 15:24

Mijn buurman heeft onze huisbaas intussen aangesproken en heel deze situatie is reeds ontploft in mijn gezicht. Ik zou mensen opstoken en orders geven... ik leg mijn oor te luister bij de juiste instanties, dergelijke onterechte verwijten pik ik ook niet hoor....

Iedereen hier alvast bedankt voor de nodige hulp.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”