Wij wonen in een blok met 5 appartementen, vooraan (op de parking) is er een kleine tuin aangelegd. In ons contract staat dat het onderhoud van deze tuin volledig onder de gemeenschappelijke kosten valt. Dit lijkt me logisch aangezien het de huurders zijn die genot hebben van deze tuin, echt valt dit dus te bekijken als "onderhoud ten laste van de huurder".
Nu komt er een tuinman (die is hier begonnen voor er reeds een appartement verhuurd was, dus aanstelling door verhuurder) de tuin doen. Echter swingen deze kosten de pan uit.
Samen met mijn buren vroeg ik me dus af of wij als huurders (die moeten instaan voor de kosten en het onderhoud) het recht hebben om opzoek te gaan naar een andere tuinman?
Er staat in ons contract echter dat de gemeenschappelijke kost geschat is op €40 per maand, maar dat deze te ruim geschat is waardoor vermindering zou optreden. €40 per maand/ per appartement maakt een budget van €2400 voor de gemeenschappelijke kosten (water, spoelwatermeter, elektriciteit, waterontkalker, tuinonderhoud). Echter kregen wij eind 2019 een afrekening waaruit bleek dat wij nog €258 extra gemeenschappelijke kost moesten betalen.
De grootste "opslorper" van het budget is de tuinman. €1000 per keer (dit zal in 2020 4-5x zijn dus €4000 - €5000). De totaalprijs min het budget = €1600 - €2600
dit komt op een extra kost van €320 - €520 per appartement (enkel tuinonderhoud, andere gemeenschappelijke kost niet in acht genomen). Dat komt dan weer overeen met €26,7 - €43,3 extra per maand (bovenop de reeds betaalde €40 aan gemeenschappelijke kost) waardoor dit dus DUIDELIJK in strijd is met wat vermeld staat in de HUUROVEREENKOMST.
Als huurders willen wij deze kost dus zo veel mogelijk drukken, wij hebben reeds vrijblijvende offertes van tuinmannen die een pak goedkoper zijn.
Met vriendelijke groeten,