Hoederecht zoontje wijzigen?

Honeybunny
Topic Starter

Hoederecht zoontje wijzigen?

#1 , 22 sep 2009 16:10

Hoi,
ik ben een vrouw van 25. Ik ben nu bijna een jaar gelukkig getrouwd. Ik heb ook een zoontje uit een vorige relatie. Hij is nu drie jaar.
Toen mijn ex en ik uit elkaar gingen, had ik geen vast inkomen en ook geen woonplaats. Daarom ben ik er toen mee akkoord gegaan om ons zoontje bij hem te laten wonen. We hebben gedeelde voogdij, maar de hoofdverblijfplaats is bij zijn vader. Toen leek me dat de beste regeling, die voor de meeste stabiliteit zou zorgen.
Nu zijn we twee jaar verder. Ik heb een goeie, vaste job, een mooie woning en een heel stabiele relatie met iemand waar mijn zoontje ook gek op is.
Mijn zoontje wordt echter opgevoed door de moeder van mijn ex, en niet door mijn ex zelf. Hij wordt verwend door haar, en is langzaamaan van een braaf kind in een onhandelbaar monstertje aan het veranderen, dat niet meer wil eten, niet meer wil luisteren, noem maar op. Ik heb het hier al verschillende keren over gehad met mijn ex, maar die haalt dan zijn schouders op, en zegt: 'dat zijn grootmoeders, dat is normaal'
Ik zou graag de regeling van de voogdij veranderen, zodat zijn hoofdverblijfplaats bij mij wordt geplaatst. Nu vraag ik mij af, hoe gaan we te werk? Zijn vader zal sowieso niet zomaar akkoord gaan. Wat zijn de vereisten? Wat zijn mijn kansen? Waar kijken ze naar? Ik wil helemaal mijn zoon niet 'afpakken' van zijn vader, dat is de bedoeling niet, maar ik ben ervan overtuigd dat ik mijn zoon een thuis kan geven waar één van zijn ouders toch voor hem kan zorgen, in plaats van zijn grootmoeder, maar ik wil ook niet nutteloos de relatie met mijn ex helemaal verzieken.

Help !!!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Rebel-with-a-cause

#2 , 22 sep 2009 19:04

Daarom ben ik er toen mee akkoord gegaan om ons zoontje bij hem te laten wonen. We hebben gedeelde voogdij, maar de hoofdverblijfplaats is bij zijn vader. Toen leek me dat de beste regeling, die voor de meeste stabiliteit zou zorgen.
Is deze regeling door een rechtbank bekrachtigd?
Zowiezo moet je voor een wijziging naar de jeugdrechter.

Honeybunny
Topic Starter

#3 , 23 sep 2009 16:38

Uiteraard is dat vastgelegd bij de jeugdrechter. Ik ben er mij ook terdege van bewust dat dit alles voor de jeugdrechter moet komen. Mijn vraag is, concreet, waarop letten ze? Maak ik een kans, nu mijn zoontje al twee jaar bij zijn vader woont? Kortom, wat zijn de criteria, als ze het hebben over het 'welzijn van het kind'. Geven ze er de voorkeur aan dat een kind opgevoed door één van zijn ouders, ook al is dat in het verleden anders geweest, of door zijn grootmoeder? Zullen we moeten bewijzen dat hij bij zijn grootmoeder verwend wordt? Komen er dan mensen van 'kinderwelzijn' op bezoek? Wat gebeurt er, als ik dit alles in gang steek?

Reclame

Rebel-with-a-cause

#4 , 23 sep 2009 16:56

Wanneer er geen overeenstemming tussen beide ouders is omtrent eventuele wijzigingen van het recht op bewaring/omgangsrecht, richt men zich tot de Jeugdrechtbank.
De rechtbank zal naar beide partijen luisteren.
Deze rechte rzal ook nagaan of er voldoende reden is om een bestaande regeling te wijzigen.
Men kan dus niet zomaar een wijziging vragen, maar zal dit moeten motiveren.
De rechtbank dient eveneens te oordelen of de wijziging in het belang van het kind is.
Men kan vragen om een onderzoek naar de levensomstandigheden van het kind uit te voeren om zo een beeld te kunnen vormen.

Concreet: als jij denkt dat je voldoende argumenten hebt om jouw vraag te staven, ga ervoor. Hou echter rekening met de mogelijkheid dat jouw verzoek niet ingewilligd wordt.

j.demoor

#5 , 24 sep 2009 11:29

“Art.387bis. In alle gevallen, en onverminderd...kan de jeugdrechtbank in het belang van het kind, op verzoek van beide ouders of van één van hen, dan wel van de procureur des Konings alle beschikkingen met betrekking tot het ouderlijk gezag opleggen of wijzigen...”(Burgerlijk Wetboek).

Dit verzoek aan de jeugdrechter gebeurt bij verzoekschrift op tegenspraak. Kopieer daartoe de tekst van art.1034ter Gerechtelijk Wetboek en gebruik deze als invulformulier,mits omzetting in briefvorm.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Echtscheiding”