Sluikstorten

Drebin
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Sluikstorten

#1 , 12 mar 2020 08:36

Beste,

Ik huur een appartement via het SVK sedert 2013. (3 appartement worden verhuurd door het SVK en 3 appartementen zijn noodwoningen van het ocmw).

In januari ontving ik een brief dat ze iedereen in het gebouw een factuur zullen sturen ivm het sluikstorten op privédomein.

Kunnen zij dit zomaar doen zonder enig bewijs? Ik zie het echt niet zitten om te betalen voor andermans vuiligheid.

Mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
D0gD0g

#2 , 12 mar 2020 08:40

Beste,

Ik huur een appartement via het SVK sedert 2013. (3 appartement worden verhuurd door het SVK en 3 appartementen zijn noodwoningen van het ocmw).

In januari ontving ik een brief dat ze iedereen in het gebouw een factuur zullen sturen ivm het sluikstorten op privédomein.

Kunnen zij dit zomaar doen zonder enig bewijs? Ik zie het echt niet zitten om te betalen voor andermans vuiligheid.

Mvg
NEEN, ze moeten de dader identificeren, er is geen enkel bewijs dat het sluikstort komt van een bewoner van die appartementen.

LennieK

#3 , 12 mar 2020 11:08

Tjah, ik zie niet in waarom niet.

Ze mogen ook aanrekenen voor het poetsen van de gemeenschappelijke gang door een poetsfirma, voor het onderhouden van het gemeenschappelijk groen door een tuinman...

Niemand van jullie heeft blijkbaar de vuiligheid opgeruimd, dus hebben ze het maar laten doen en betalen jullie er nu de prijs voor...

Reclame

LennieK

#4 , 12 mar 2020 11:09

(stel dat je nu eigenaar was van een woning, en er lag sluikstort in jouw voortuin, dan had je daar toch ook kosten aan gehad om dat op te ruimen?)

LeenW

#5 , 12 mar 2020 11:14

Ze mogen ook aanrekenen voor het poetsen van de gemeenschappelijke gang door een poetsfirma, voor het onderhouden van het gemeenschappelijk groen door een tuinman...

Niemand van jullie heeft blijkbaar de vuiligheid opgeruimd, dus hebben ze het maar laten doen en betalen jullie er nu de prijs voor...
Maar dat zijn diensten waarvoor er een akkoord is, ja ken moeilijk verwachten dat mensen mee betalen voor het misdrijf van iemand anders.

LennieK

#6 , 12 mar 2020 11:20

Maar dat zijn diensten waarvoor er een akkoord is, ja ken moeilijk verwachten dat mensen mee betalen voor het misdrijf van iemand anders.
maar wat dan? De sluikstort gewoon laten liggen? Dat is toch ook geen oplossing? Of doorrekenen naar de eigenaar? (een waarom zou het dan mogen naar de eigenaar en niet naar de huurder)
Grote kans dat er trouwens wel iets over staat in huurcontract of begeleidingsovereenkomst van de huurders, gezien het allen svk- of ocmw-huurders zijn, en niemand huurt bij een particuliere eigenaar

LeenW

#7 , 12 mar 2020 11:41

maar wat dan? De sluikstort gewoon laten liggen? Dat is toch ook geen oplossing? Of doorrekenen naar de eigenaar? (een waarom zou het dan mogen naar de eigenaar en niet naar de huurder)
Grote kans dat er trouwens wel iets over staat in huurcontract of begeleidingsovereenkomst van de huurders, gezien het allen svk- of ocmw-huurders zijn, en niemand huurt bij een particuliere eigenaar
Ik snap uw punt wel hoor, iemand moet het doen. Maar ik zou er zelf ook principieel moeilijk over doen.

Is het ergens ook niet de taak van de syndicus om sluikstorten te voorkomen?

Franciscus

#8 , 12 mar 2020 11:53

Eigenaar en/of bewoners van de plaats zijn sowieso aansprakelijk voor het sluikstort op hun grond.

Heb net zo'n zaakje gehad met een kot in Gent ...alle huurders hebben moeten betalen.
Niemand van diegene die ik daar ken heeft de verhuurdienst verwittigd dat er werd sluiks werd gestort dus rekening voor iedereen.

D0gD0g

#9 , 12 mar 2020 11:59

Eigenaar en/of bewoners van de plaats zijn sowieso aansprakelijk voor het sluikstort op hun grond.

Heb net zo'n zaakje gehad met een kot in Gent ...alle huurders hebben moeten betalen.
Niemand van diegene die ik daar ken heeft de verhuurdienst verwittigd dat er werd sluiks werd gestort dus rekening voor iedereen.
Dus met andere woorden, in mijn straat staat een glasbak en daar word om de haverklap wat neergezet of gelegd of gedropt.
Dus ik ben als naaste bewoner verantwoordelijk voor dat sluikstort.
Sluikstorten is een misdrijf en een misdrijf moet vastgesteld worden door een bevoegde persoon. Men kan niet iedereen uit de buurt zo maar verantwoordelijk stellen omdat er in de straat gesluikstort word. Het is de taak van de milieu ambtenaar de dader te identificeren.
Laatst gewijzigd door D0gD0g op 12 mar 2020 12:03, 2 keer totaal gewijzigd.

LeenW

#10 , 12 mar 2020 12:01

En welke van de twee is het dan in geval van TS?

Franciscus

#11 , 12 mar 2020 12:07

@D0gD0g :Lezen wat er staat .... op privédomein... en daar is de eigenaar en of de huurders aansprakelijk.
Daar geldt tussen eigenaar en huurders het contractrecht.
Overheid kan perfect ook optreden op sluikstorten op een privégrond - laten opruimen en kosten en boete aan eigenaar.

Op openbaar domein ligt de zaak anders - vb een aannemer laat materiaal op de openbare weg plaatsen of op privé grond die niet van hem / opdrachtgever is...
Indien op openbare weg zal politie het nodige doen en desnoods BW of andere diensten vorderen om materiaal te verwijderen - op privé grond zal de eigenaar dat best zelf doen want anders krijgt hij de factuur.

D0gD0g

#12 , 12 mar 2020 12:16

@D0gD0g :Lezen wat er staat .... op privédomein... en daar is de eigenaar en of de huurders aansprakelijk.
Daar geldt tussen eigenaar en huurders het contractrecht.
Overheid kan perfect ook optreden op sluikstorten op een privégrond - laten opruimen en kosten en boete aan eigenaar.

Op openbaar domein ligt de zaak anders - vb een aannemer laat materiaal op de openbare weg plaatsen of op privé grond die niet van hem / opdrachtgever is...
Indien op openbare weg zal politie het nodige doen en desnoods BW of andere diensten vorderen om materiaal te verwijderen - op privé grond zal de eigenaar dat best zelf doen want anders krijgt hij de factuur.
Dat kan allemaal zijn en waarschijnlijk is het zo.
Maar welk bewijs is er dat een van die huurders dat gedaan heeft?
En welke wettelijke maatregelen zijn er dan beschikbaar om te verhinderen dat dit niet meer gebeurd.
Misschien als bewoner de dader betrappen niet nuttig gedeelte verwijderd - dit is een Juridisch Forum - uitspraak kan op andere fora maar niet hier - JurecaBE - moderator

Sirkii

#13 , 12 mar 2020 12:31

Spijtig maar helaas. Als de dader (sluikstorter) niet geïdentificeerd kan worden dan betaalt de eigenaar de ruimingskosten. Hier dus de VME. Als je een autoöngeval in je recht hebt met vluchtsmisdrijf en de veroorzaker wordt niet gevonden dan betaal je helaas ook zelf als je geen omnium hebt.

Best frustrerend maar zo is t nu eenmaal.

Evenwel is het wel zo dat schade door overmacht door de verhuurder te betalen is (bv ingebeukte voordeur omdat de huurder bewusteloos is is door de verhuurder te herstellen - casus voorgehad met een oude tante: verhuurder heeft de deur moeten repareren) en is dus de hamvraag of sluikstorten “overmacht” is die de eigenaar moet betalen (verhuurder) of niet. Ben geneigd om t als overmacht te beschouwen....
Laatst gewijzigd door Sirkii op 12 mar 2020 12:34, 2 keer totaal gewijzigd.

Franciscus

#14 , 12 mar 2020 12:32

Jureca is me voor ..wat de bewoner bij betrapping moet doen is de politie bellen - beschrijving geven volgen persoon vasthouden indien mogelijk.

D0gD0g

#15 , 12 mar 2020 12:35

Spijtig maar helaas. Als de dader (sluikstorter) niet geïdentificeerd kan worden dan betaalt de eigenaar de ruimingskosten. Hier dus de VME. Als je een autoöngeval in je recht hebt met vluchtsmisdrijf en de veroorzaker wordt niet gevonden dan betaal je helaas ook zelf als je geen omnium hebt.

Best frustrerend maar zo is t nu eenmaal.
En wat dan met het Belgisch Gemeenschappelijk Waarborgfonds?

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”