En over wie denkt u dat ik het heb?Ik begreep dat de woning nog niet verkocht is. Ik heb het dus steeds over de huidige eigenaar / verhuurder.
Ik raad u aan dat onmiddelijk te doen, voor uw eigen bestwil.wat wij aanhalen is het hiaat in de wet dat een nieuwe eigenaar (als die er al komt) NIKS schadevergoeding hoeft te betalen en de oude eigenaar zelfs een akkoordje met de nieuwe kan maken wat betreft de schadevergoeding van 9mnd, want als wij afwachten wat de nieuwe eigenaar gaat beslissen riskeren wij alles kwijt te raken door hier 6 maand langer te blijven, dus daarom nog eens...is het niet beter van een vrederechter in te schakelen?
Als ik alles goed gelezen heb, dan kun je doen wat scorpioen gezegd heeft in #14we weten al dat de verhuurder geen motivatie kan en zal geven dus als we het aanvechten zal die het huis met ons in moeten verkopen...dus begrijp je ons dilemma?
alleen is de opzegperiode voor ons te kort , tweemaal verhuizen in een jaar na al het werk dat we hierin gestoken hebben kunnen we momenteel niet aan plus de huurprijzen zijn ook niet van de poes als we vergelijken met hier..
3. U kan er ook voor kiezen gevolg te geven aan de opzeg en de woning verlaten en ... de schadevergoeding van negen maanden vorderen wegens niet gemotiveerde opzeg tijdens de eerste driejarige periode. De casus van Vredegerecht Wolvertem is gelijkaardig:
De vrederechter veroordeelt de verhuurders tot betaling van een schadevergoeding gelijk aan 9 maanden huur.De partijen sloten een huurovereenkomst voor onbepaalde duur met ingang op 1 januari 1995.
Op 21 februari 1995 stuurden de verhuurders aan de huurders een opzegging zonder motivering, met een opzeggingstermijn van 3 maanden.
Bij brief van 23 maart 1995 van de advocaat van de huurders werden de verhuurders in gebreke gesteld om de schadevergoeding te betalen krachtens artikel 3, §4, Woninghuurwet wegens niet-gemotiveerde opzeg tijdens de eerste driejaarlijkse periode. Deze brief laat ook verstaan dat de huurders het gehuurde goed zullen verlaten in overeenstemming met de opzeg.
Dat is wat TS weet ondertussen...Hij kan vertrekken tegen het einde van de opzegperiode van 6 maand met een schadevergoeding van 9 maanden.Op kantoor hebben wij onlangs een gelijkaardige casus gehad.
Ik sluit me volmondig aan bij het advies gegeven door Scorpioen (#14).
Wat betreft de discussie over de huidige opzegging, de vroeg- of voortijdigheid ervan maakt deze geenszins tot een nietige opzegging! De opzegging is klaarblijkelijk ongemotiveerd. De uitwerking ervan wordt uitgesteld naar de nuttige datum. Zie GOOSSENS, W., ‘Duur, opzegging en verlenging van de huurovereenkomst’ in Handboek Algemeen Huurrecht, Die Keure, 2006, p. 524, nr. 1256.
Als TS niet vertrekt op basis van deze opzegging, de woning verkocht zou worden en de koper zou opzeggen voor eigen bewoning waardoor de huur ten gevolge van deze opzegging zou eindigen, dan kan TS - mijns inziens - geen schadevergoeding meer halen bij de huidige verhuurder-verkoper (want de huur neemt dan geen einde ten gevolge van de door hem gegeven ongemotiveerde opzegging, wel ten gevolge van de opzegging wegens eigen bewoning van de koper).
Je kunt natuurlijk ook altijd in de politiek proberen te gaan en daar de wetten proberen te veranderen of aan te vullen! Dat wetten misschien niet eerlijk zijn, dat zal wel zo zijn. Maar het is nog steeds aan de rechters om wetten te interpreteren en daar rechtspraak over te doen in geval van discussie.Dat is wat TS weet ondertussen...Hij kan vertrekken tegen het einde van de opzegperiode van 6 maand met een schadevergoeding van 9 maanden.
Of hij wacht gewoon tot er een nieuwe eigenaar is en loopt dan het risico als de nieuwe eigenaar wil inwonen van alsnog een opzeg te krijgen van 6 maanden.
Dat weet hij.
Maar ik vind het niet correct, dat jullie de mond vol hebben van recht en wetgeving. Maar dat jullie steeds een mens in de kou laat staan en niet duidelijk uitlegt wat hem te doen staat. Ik dacht dat dit forum daar voor bedoeld was. Eigenlijk zou je moeten doen zoals op een advocaten site daar kan je ook vragen stellen en als je er dan een stelt, dan vragen ze om even langs kantoor te komen.