probleem met Dell

Bpat
Topic Starter
Berichten: 8
Locatie: Bredene

probleem met Dell

#1 , 20 aug 2009 02:19

Geachte lezer(s),

Alvorens ik ben nieuw op de site en heb al tal van goede zaken en tips op jullie forum gelezen, in tijden van de wolf en het schaap is dit zeker zeer nuttig om op jullie advies terug te kunnen vallen.
Ik zou zeggen proficiat en ga zo door !

Mijn zaak, die ik zo beknopt en duidelijk zal proberen te beschrijven.

Verleden jaar heb ik een dure notebook van de xps1730 reeks tweedehands aangekocht via iemand op een tweedehandssite.
Het toestel had nog zijn volle 3 jaar waarborg Next businnes day (reparatie aan huis).

De servicetag is overgedregen naar mij dus de overdracht is gebeurd na de aankoop van dit toestel, wat Dell ook bevestigde destijds.
Nu twee maand terug begonnen er hardware problemen de kop op te steken met dit toestel.
Reparaties en levering van 2 nieuwe toestellen brachten geen oplossing, er zou iets verkeerd zijn aan die reeks van de xps lijn die uitendelijk nu zal gestopt worden door de overname van Dell van Alienware.
Wat ik vreemd vond was iedere nieuwe laptop die geleverd werd er een naam bovenaan stond van een bedrijf aangevuld met mijn naam en adres.
Support dienst wist daar ook geen raad mee en was bekommerd om de wantoestanden en reparaties tot ze uiteindelijk hadden beslist de zaak te laten escalleren hogerop en een volledige terugbetaling te laten gebeuren.
Vandaag kreeg ik een telefoontje van die dienst die zegt dat ik daar geen recht op heb en dat ik er als klant enkel winst zou uitslaan doordat die toestellen zeer duur waren destijds en ik die voor minder dan het aankoopbedrag had gekocht tweedehands.
Ik vind nergens in the policy van Dell of de servicetag transfer de rechten voor een tweede of derde eigenaar wat die inhouden op vlak van terugbetaling of refund zoals zij dit noemen.
Maken ze nu geen misbruik tegen de wet in van hun eigen beleid?
De fout van die vlotte overgang van servicetag transfer hebben ze deels zelf toegegeven aan de telefoon met dit gebeurd nog hoor meneer.
Hun voorstel is 1. de servicetag transfer volledig in orde zetten (dit moest al een jaar geleden gebeurd zijn).
2.Terug een technieker langs sturen voor nogmaals een reparatie en of inruil.....
Dit lijkt me een eindeloos spelletje en heb er eerlijk de moed niet meer voor.
Hoe denken jullie over deze toestand en wat kan ik doen als consument aub?
Alvast bedankt voor jullie open eerlijk advies.
mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 20 aug 2009 09:56

Eens contact opnemen met de economische inspectie?

http://mineco.fgov.be/protection_consum ... nl_001.htm

De bedoeling van een terugbetaling is je de mogelijkheid verschaffen een gelijkwaardig alternatief te kunnen aanschaffen. Wat jij voor dat toestel hebt betaald via een derde maakt mi hier weinig bij uit.

Dit is exact de reden waarom wij enige jaren geleden zijn gestopt met het gebruiken van DELL in ons kantoornetwerk. (netwerk van een kleine 1500 clients). Dat en een Next Businees Day onderhoudscontract dat dreigde de boekhouding 6 maanden lang lam te leggen...

Hoef hier niet bij te vermelden dat ik geen grote fan ben van DELL? (trouwens de opgefokte Alienware ALX bij mij thuis waarop nu dit bericht wordt getypt zal ook de laatste zijn nu DELL hen overneemt)

Bpat
Topic Starter
Berichten: 8
Locatie: Bredene

#3 , 20 aug 2009 16:30

Bedankt voor Uw antwoord Vandebos.
Ik heb vandaag dell terug gecontacteerd, de servicetag is eindelijk en dit na één jaar volledig overgedregen naar mij.
Refund was dus afgekeurd mede door de fout van Dell en hun dubbele eigenaar van zowel de maatschappij waar dit toestel stond ingeboekt als mijn gegevens.
Dit op zich is al onaanvaardbaar ik heb het ganse beleid en garantievoorwaarden uitgespit en er staat nergens tussen de regels iets te vinden van 2é eigenaars in geval van terugbetalingen, dit is weer eens een zet van Dell en misbruik maken van hun macht, moest ik doorzetten heb ik de wet aan mijn kant,......dat weet ik nu en heb dit nog als laatste ultieme wapen.
Het probleem is ook indien dit juridisch word bekampt daar ook steeds maanden over gedaan word.
Voorlopige en voor mij hopende de laastste herstelling word nu morgen uitgevoerd door een technieker die zal langskomen om zowel het scherm als de grafische kaart te vervangen met nieuwe onderdelen(geen "refurbished" hadden ze beloofd).
Het laatste beetje hoop en moed heb ik dan toegestemd alvorens de kannonen te laten bulderen.
Terzijds is de Alienware toch ook één van de overhypte duurste toestellen die er bestaan en dan verwacht je toch zeker service en kwaliteit niet?
Maar ik begrijp zeker ook Uw ongenoegen naar Dell toe, mijn ervaring is ook dat er levensgroot verschil is tussen de medewerkers die Uw zaak behandelen, er zitten daar wel enkele zeer goede krachten bij die zich daadwerklijk inzetten voor het probleem maar hun macht is beperkt en ze zijn afhangkelijk van de managers die boven hen de lakens uitdelen.

Reclame

Vandebos
Berichten: 16087

#4 , 20 aug 2009 17:09

Alienware...

Het enige wat ik er effectief over kan zeggen is dat de toestellen in kwestie "af" zijn. Je betaalt dan wel een hogere prijs maar je ziet ook waaraan je die prijs geeft...

Kan je zelf een toestel maken dat even efficiënt is als een Alienware? Jazeker. Maar en dat kan ik tot op heden enkel voor dit merk zeggen, er gaat een zekere uitstraling van die bak uit... tja dat valt in feite niet uit te leggen. Is een beetje zoals een wagenliefhebber veronderstel ik..

Maar ja, nu de deal met Dell rond lijkt wil dit wel zeggen dat ik na 4 allienware pc's mag beginnen uit te kijken naar een ander merk... of weer zelf mag beginnen te knutselen; ik ben een interessant schema tegengekomen voor een freon koeling op cpu, RAM en videokaart... nu nog een mini frigo eraan kunnen koppelen en de verleiding wordt wel erg groot. :P

Bpat
Topic Starter
Berichten: 8
Locatie: Bredene

#5 , 20 aug 2009 23:41

nja, éénmaal gebeten door het computervirus blijf je er levenslang mee zitten, ik hoor ook bij deze categorie :D alhoewel ik het al enige tijd opzoek in het segment van gamingnotebooks die bijna qua prestaties hun gelijke vinden met de desktops cfr (M17x, xps m1730, asus w90...) de duurdere klassen dus, daarmee we er als consument op moeten hameren om ons als tevreden klanten te kunnen behouden.
Nu ik blijf dit forum zeker opvolgen (zit bij de favorieten), ik wil U zeker bedanken voor het goede advies langs mijn kant.
grts

Bpat
Topic Starter
Berichten: 8
Locatie: Bredene

#6 , 25 aug 2009 19:38

Vandaag is er dus nog maar eens een technieker langs gekomen, met als resultaat de het probleem nog steeds bestaande is, alsook dat de technieker hoogst waarschijnlijk het lcd scherm verkeerd heeft aangesloten en/of een defekt scherm is, er stond dus op de doos "refurbished".
Dan heb ik nog maar eens de dell support opgebeld die terug een reparatie voorstelde, die ik afgewezen heb want mijn geduld is nu echt op.
De servicetag die een dell medewerker ging op punt stellen is ook nog steeds niet in orde gezet,.... enz
Het houd dus niet op en ik word van kastje naar muur gestuurd en terug.
Ik heb dus hierboven vermelde site (economische inspectie)aangesproken afdeling west vlaanderen, hopende op bijstand.
Wat ik nog wou vragen: weet iemand het emailadres van hoofdverantwoordelijke bij Dell, zodoende ik deze ook kan inlichten van deze volledig opgezette wanpraktijk?
grts

Vandebos
Berichten: 16087

#7 , 25 aug 2009 20:49

En van waar denk je dat de customer support afdelingen hun instructies krijgen ...

Dit is het hoofdkantoor van Dell in België.

Een kwaad belletje kan misschien wonderen doen... maar na alle ervaringen die ik zelf met hen heb (als bedrijfs client) hou ik mijn adem niet in....

Dell Computers NV
Doornveld 130
1731 Zellik (Asse)

tel: 02 482 86 00
fax: 02 482 86 01
mail: info_be@dell.com

Ga de volgende keer voor een HP of een Siemens zou ik zeggen. Die mannen staan soms al aan je deur voor je de telefoon op de haak kan leggen...

Bpat
Topic Starter
Berichten: 8
Locatie: Bredene

#8 , 25 aug 2009 21:44

Hallo,
Bedankt ik heb net mijn uitgebreide email ook verzonden naar die dienst in de hoop dat die ook bij de juiste persoon terechtkomt.
Hp en Siemens zijn inderdaad wel goed maar niet gespecialiseerd in gamersnotebooks, nu ik moet toch de juridische weg op met Dell ze laten me geen keus.

Vandebos
Berichten: 16087

#9 , 25 aug 2009 22:11

Hou ons verder op de hoogte?

Bpat
Topic Starter
Berichten: 8
Locatie: Bredene

#10 , 26 aug 2009 01:42

Ik hou jullie zeker op de hoogte, bedankt voor het nodige momenteeL
grts

Bpat
Topic Starter
Berichten: 8
Locatie: Bredene

#11 , 26 aug 2009 15:48

Vandaag nog maar eens gebeld naar die tech support want verder en hoger geraak je niet als consument en het laatste wat ze me nu proberen wijs te maken is dat een 2de eigenaar van een dell computer geen recht geeft op een terugbetaling enkel op herstelling en of een vervangtoestel, het probleem is na die twee maand dat dell me geen perfekt werkende xps m1730 kan leveren, er is zowat steeds iets die verkeerd gaat met die rommel van massa geld, en dan techniekers langsturen die er de ballen van kennen.
Ze stelde dan voor om het toestel op te halen voor 14 dagen en te doorlichten in de fabriek, waarop ik antwoorde waarom heb ik dan een next businnes day garantie (reparatie aan huis) en ik niet één dag zonder computer kan, ..als antwoord tja dan kan ik niets meer doen en ga je het moeten juridisch bekampen hé.
Dit is dus letterlijk Hell-Dell, na die case zien ze mij zeker nooit meer terug en plus dat ik hen nooit zal aanbevelen aan niemand integendeel zelf.
wow i'm pissed off .

grts

JohnD
Berichten: 3584

#12 , 10 sep 2009 12:03

Vandaag nog maar eens gebeld naar die tech support want verder en hoger geraak je niet als consument en het laatste wat ze me nu proberen wijs te maken is dat een 2de eigenaar van een dell computer geen recht geeft op een terugbetaling enkel op herstelling en of een vervangtoestel.
Daar zou ik kunnen inkomen want......

Je koopt een toestel 2e hands bvb aan de helft van de prijs. Binnen de 6m. (want dat is slechts de periode waarin je wettellijk recht hebt op terugbetaling) stel je vast dat het toestel niet conform werkt, vergeleken dan met gelijkaardige toestellen, vraag je of eis je terugbetaling. Normaal gesproken indien je dan geen aanspraak maakt op de conventionele garantie heb je recht op terugbetaling. Echter kan ik je verzekeren dat vrijwel elk elektronisch hoogtechnologisch toestel met een beetje zoekwerk een of andere fout bevat die de fabrikanten op dat ogenblik niet kunnen herstellen (waarom zijn er anders soms talrijke software/hardware versies van een en hetzelfde type ?). Stel je krijgt je geld terug kan je jezelf een duurder weliswaar ook 2e hands gelijkaardig toestel aankopen eventueel van een ander merk.

Dit geld enkel voor partikuliere aankopen. Het is dan ook best om enkel een kassabon ter herstelling aan te bieden en niet te zeggen dat je het 2e hands aangekocht hebt, zodat jij in hun ogen de eerste koper bent.

Komt er nog bij dat toestellen gewoonlijk in prijs zakken.

Persoonlijk ben ik ook zo bezig en zal het laten weten of ik mijn 2e hands GSM volledig terugbetaald krijg. Hij is ondertussen in prijs gedaald, kan niet hersteld worden en de fout(en) blijven erin zitten niettegenstaande de hoofdprint vervangen werd.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Bpat
Topic Starter
Berichten: 8
Locatie: Bredene

#13 , 12 sep 2009 22:36

[quote="JohnD

Daarom er bij Dell een servicetag transfer bestaat en dit toestel volledig op de naam van de nieuwe eigenaar komt te staan en deze dan ook dezelfde rechten heeft als de eerste eigenaar.
In hun beleid staat dan ook nergens iets te lezen wat betrefd de rechten voor de tweede eigenaars, mijn inziens dus een zwakke schakel in hun eigen beleid die juridisch bekampt kan worden.
Nu terzake is er eigenlijk nog niets veranderd of opgelost, integendeel zelf hun eigen technische dienst die een analyse kwam uitvoeren op dit toestel werd ook al niet serieus genomen door die technische support dienst,... stel je voor zeg!
Momenteel is alles in handen van de economische inspectie alhoewel ik daar ook nog geen feedback heb van ontvangen en dit na bijna één maand na versturen.
Ik denk dat deze zaak dan ook in handen van mijn advokaat zal gegeven moeten worden, en dit mij nog maar eens veel geld zal kosten, als je weet dat een gemiddelde zaak ongeveer 1500euro kost zonder verdere escallatie's ttz beroepaantekeningen en dergelijke.
Als consument sta je soms toch echt tegen de muur, en word je verplicht om een advokaat eerst zijn portefeuille te laten spijzen vooralleer je recht kan laten zegevieren.

Terug naar “Consumenten Koop”