Opkomende huurgeschillen

Swatje86
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Opkomende huurgeschillen

#1 , 24 sep 2019 21:05

Beste gebruikers,

Ik wend mij tot u daar wij veel problemen verwachten tijdens onze opzegperiode. Ik zal starten met opsommen van enkele problemen. Hopelijk kan iemand mij hiermee verder helpen. Ik wil mij vooral niet laten doen.

Heden hebben wij onze opzeg gedaan bij onze huidige verhuurder daar wij een eigen woonst gekocht hebben. De periode 3 maanden wordt gerespecteerd. De verhuurder is hiermee duidelijk niet meer opgezet en begint een lichte discussie.

Daar wij eind december onze huur willen opzeggen, komt hij met het idee dat wij hem vroeger moeten toelaten om aan het appartement te werken. Zo zou het plafond geïsoleerd worden. Door de feestdagen zou hij dit pas in januari kunnen laten uitvoeren tenzij wij al op 22 december zouden verhuizen. Hij kan ons toch op geen enkele manier dit verplichten?

Hij wenst de schilderwerken op ons te verhalen, hoewel wij in het pand getrokken zijn zonder dat er voor ons geschilderd werd. Wij hebben 2 kamers zelf geschilderd. Daarbij komt dat wij al enige jaren geleden vochtproblemen hebben gemeld. Deze werden niet onder handen genomen en in onze slaapkamer is de verf gewoon gebarsten aan de buitenmuur. Ik zou het straf vinden indien ik hiervoor zou moeten opdraaien. De verhuurder betwist dat, maar wij kunnen aantonen dat de muren niet geschilderd werden.

De verhuurder rekent ons 178 euro extra aan omdat hij de verwarming 2 uur vroeger zou hebben aangezet. Wij hebben een kindje van 3 jaar. In de winter hebben wij ook graag dat de verwarming al om 6u 's ochtends werkt. Maar blijkbaar moeten wij hiervoor betalen, anders zou deze pas om 7u30 opspringen. Is dit toegestaan?

Graag ontvangen wij enig advies. Ik heb het gevoel dat de verhuurder niet voor rede vatbaar is en enkel op geld uit is.

Edit: Het contract is geregistreerd, in voege sinds 01.01.2015 (3-6-9)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105

#2 , 25 sep 2019 09:03

Is er een ingaande plaatsbeschrijving?
Binnenschilderwerken zijn tlv de verhuurder, tenzij er duidelijke schade of vervuiling is van de muren of zolderingen.
Hoe wordt uw verwarming afgerekend? Inbegrepen in de huur; forfaitair per maand of met caloriemeters op iedere radiator?
Hoe werden die vochtproblemen aan de verhuurder gemeld? Per GSM, per mail of per aangetekende brief?

Swatje86
Topic Starter

#3 , 26 sep 2019 21:06

Er is een plaatsbeschrijving opgemaakt, maar niet precies. Alles staat op 'ok' of in orde.
Er is door ons toedoen geen schade.
De verwarming wordt verrekend door onze huisbaas. Een keer per jaar ontvangen wij een afrekening. Wij staan per maand 100 euro af. Dit jaar moeten wij meer dan 1000 euro bijbetalen. Ook vraagt hij een riante vergoeding voor het vroeger activeren van de ketel omdat wij een kind hebben dat al om 6u opstaat. Het verbruik wordt met caloriemeters gemeten.
De vochtproblemen werden geduid, mondeling aan de huisbaas. Deze heeft beperkte maatregelen genomen, maar meer niet. Hij zegt dat het komt omdat wij thuis onze was drogen. Nu,... we hebben een droogkast. We hebben zelfs een ontvochtiger aangekocht. Je ziet op de muren verkleuringen (dakappartement).

Reclame

mava105

#4 , 27 sep 2019 09:02

Met calorimeters wordt toch het reële verbruik gemeten per radiator, zelfs als die al om 6 uur s'morgens aanslaat. Daarvoor mag verhuurder geen supplement aanrekenen.
Een plaatsbeschrijving dient omstandig te zijn, en de werkelijke toestand te beschrijven. Gewoon maar "in orde" noteren is geen omstandige beschrijving.
Verhuurder dient u jaarlijks de afrekeningen te overhandigen die de caloriemaatschappij heeft opgemaakt , en die te verrekenen met uw maandelijks voorschot van 100 voorschot.
Een vrederechter zal meer dan waarschijnlijk uw verhuurder op de meeste punten in het ongelijk stellen
Als je in december wil verhuizen, moet je toch al uw opzeg gegeven hebben VOOR eind september Hopelijk hebben jullie dat gedaan via aangetekend schrijven.
Binnenschilderwerken zijn volledig ten laste van de verhuurder, en je hoeft hem hiervoor geen toegang tot het appartement te geven. Evenmin voor het uitvoeren van andere werken. Die mag hij pas beginnen NADAT jullie het appartement hebben verlaten

Swatje86
Topic Starter

#5 , 30 sep 2019 22:20

Dank u zeer Mava.
Wij hebben een dossier geopend bij de huurdersbond.
Vandaag is de eigenaar al komen dreigen dat wij de 178 euro dienen te betalen. Niet op ingegaan.

Opzeg is per aangetekende zending verzonden.

Kan ik tijdelijk het slot van onze inkomdeur veranderen? In het contract staat beschreven dat bezichtigingen met potentiële huurders gebeuren zal tussen 14.00 en 17.00. Kan ik alsnog vragen (eisen) dat de bezichtigingen gebeuren terwijl wij aanwezig zijn? Welk effect heeft de slot verandering op de bezichtigingen?

Franciscus

#6 , 30 sep 2019 22:50

Tijdens de laatste drie maanden van uw huurcontract heeft de verhuurder wel het recht om met nieuwe huurders langs te komen.
Stel zelf ofwel drie dagen van twee uur voor waarvan een 's avonds en een zaterdagmorgen.
Of twee dagen van drie uur. Doe dit met een aangetekend schrijven
Indien er een goed contact is kan ook op afspraak.
Huisbaas moet u de caloriemeter gegevens van uw appartement geven en hoe de afrekening tgo het totaal verbruik is van het gebouw.
Gezien nog federale wetgeving hier eens alles lezen.
Vanaf blz 62 ongeveer staan er schema's
http://justitie.belgium.be/sites/defaul ... 013-NL.pdf

mava105

#7 , 01 okt 2019 09:20

Je mag ten allen tijde de sloten in het huurpand veranderen. Bij verlaten van het pand op einde huur, steek je gewoon de oude cilinders terug. Verhuurder dient zicht te houden aan de voorgestelde uren en dagen voor bezichtiging. Jijzelf of een gevolmachtigde mogen hierbij aanwezig zijn (is zelfs aangewezen om privacy te waarborgen (ongevraagd kijken in de kasten, en mogelijke diefstal)
Een dossier openen bij de huurdersbond is weggesmeten geld. Hier zitten meer bekwame juristen en ervaringsdeskundigen dan bij die stagiaires van de bond

Terug naar “Huren”