meerwaarde huis

troubles
Topic Starter

meerwaarde huis

#1 , 17 aug 2009 23:42

Wij hebben 5 jaar geleden een huis gekocht. Omwille van een relatiebreuk wil mijn ex me nu uitkopen: om het uitkoopbedrag te berekenen, wil hij gedane renovatiekosten bij de aankoopprijs tellen, het overgebleven hypotheekbedrag aftrekken en dan delen door 2.
Er werd me echter verteld dat een huis 2 % meerwaarde krijgt per jaar zonder werken uit te voeren, 10 % na 5 jaar. Klopt dit? Ik zou dan de berekening van mijn ex willen volgen maar er wel 10 % bijtellen alvorens we door 2 delen. Of bestaat er een betere berekening en moeten we nog met andere criteria rekening houden?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 17 aug 2009 23:50

Laat elk van beide een objectieve schatting maken door een immobiliën agent en kom overeen het gemiddelde van beide te aanvaarden als de waarde van het pand. Anders kan een dergelijk spel nog jaren duren en zal een van jullie beiden uiteindelijk een pand uitkopen voor een relatief hoge prijs aangezien er in al die tijd niemand werken in heeft durven verrichten.

Is een scheiding zo al niet moeilijk genoeg?

dieke

#3 , 18 aug 2009 00:18

Inderdaad, je volgt beter de raad van Vandebos. Andere criteria zijn bv. o.a. de huidige crisis die ervoor zorgt dat de huizen helemaal niet meer als zoete broodjes verkopen. Mij lijkt het wel beter het goed te laten schatten door een notaris.

Mijn ervaring: immo-makelaars schatten vaak aan de hoge kant; notarissen zitten nogal eens goed; onafhankelijke schatters (bv. voor gerecht) schatten aan de lage kant. Speel het eerlijk en bespreek met je ex-partner hoeveel en welke schatters jullie willen laten schatten en kom overeen dat jullie het allebei sowieso eens zullen zijn met de gemiddelde uitkomst van die schattingsverslagen.

Reclame

j.demoor

#4 , 19 aug 2009 12:48

Bij ontbreken van huwelijk geldt voor het huis :
“Art.577-2.§ 1. Bij ontstentenis van overeenkomsten en van bijzondere bepalingen, wordt de eigendom van een zaak die onverdeeld aan verscheidene personen toebehoort, geregeld als volgt :§ 2. De onverdeelde aandelen worden vermoed gelijk te zijn...”(Burgerlijk Wetboek).

Het enkele feit dat uw partner hogere inkomsten had dan u is geen weerlegging van dit wettelijk vermoeden,te meer daar hij die slechts kon verwerven door uw gezinsprestaties.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Kopen”