#4 , 16 jul 2009 20:14
Wirwar ,
ik versta dat ge een beetje slecht gezind bent. Geen probleem daarmee. Maar U ziet het toch verkeerd , daarin ben ik het met wolf eens.
U moet wel opkomen voor uw rechten en daar is de hulp van een betrouwbare notaris aan te raden. Simpel is het inderdaad niet. Eis dat U toekomt wat de wet voorziet!
De twee kinderen erven elk de helft van de blote eigendom (BE) van alle goederen die in zijn nalatenschap zitten : het huis , maar ook de helft van de auto plus de helft van alle gelden , zowel op naam van vader als op naam van zijn echtgenote. Dat is nu eenmaal het principe van het wettelijk stelsel met een gemeenschap van goederen. Sommen waarvan kan bewezen worden dat hij ze had voor het huwelijk tellen volledig mee.
Wat moeten de kinderen doen ?
Voor het huis = niets. Daar wordt alles geregeld door de Registratie. De vrouw heeft vruchtgebruik (VG) : zij mag er gaan wonen of de huur ervan innen.
Voor de auto : afspraak maken , vb. iemand koopt die.
De gelden op (spaar)rekeningen : na de onkosten, van begrafenis en de successierechten , 1/4 van het totaal bedrag ( van hem plus van haar) op elk kind laten blokkeren voor BE , met VG voor de echtgenote.
Het VG eindigt bij het overlijden van de vrouw. Maar , geen enkele van de betrokkenen kan over iets 'alleen' beslissen. Mevrouw kan het deel van de kinderen van vaders erfenis niet opdoen. Bovendien hebben jullie een toezichtsrecht to. haar als VG-ster van de woning.
In gevallen als deze van feitelijke scheiding bestond en bestaat er een simpele procedure om de echtgenoot/ote te onterven. Dit had hier een oplossing geweest : zij zou geen VG hebben gehad. Zodat jullie , de twee kinderen , al volledig eigenaar waren geweest van de woning en een deel van het geld konden besteden.
Nogmaals, zorg dat de wet wordt toegepast , die is gemaakt om de kinderen uit eerste huwelijk te bevoordeligen. Eis dat het minstens zo gebeurt!
Groeten.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon