Verzekering sluit mijn zoon uit

ataturk007
Topic Starter
Berichten: 108

Verzekering sluit mijn zoon uit

#1 , 15 mar 2019 15:46

Hallo,

Mijn zoon had 18/10/2018 een ongeval, spiegel tegen spiegel. Ons eigen verzekeraar stelde vast omdat de PV's tegenstrijdig waren, dat we niets konden doen. Ons verzekeraar tevens stelde ook vast dat ons spiegel reeds aangereden was een andere keer, en dat ze dus geen schade konden opmaken.

Even in het kort:
Tegenpartij moet wachten omdat er geparkeerde wagens staan, komt in het midden aangereden, rijdt spiegel eraf en pleegt vluchtmisdrijf. Er is een ooggetuige die dit bevestigde toen de politie ter plaatse was. Persoon wordt tegengehouden door m'n zoon, politie wordt erbij gehaald. Paar weken later krijgen we van ons eigen verzekeraar te horen dat wij niets kunnen doen.
Ik dien daar bezwaar in en dien een klacht in bij AG insurance ( eigen verzekeraar), vervolgens hoor ik via de klacht dat ze niet eens de PV's hebben opgevraagd. Ze stelden dat vast a.d.h.v. de pv van de tegenpartij ( waar de pv van de ooggetuige niet in zat!!).

Mijn zoon trok hem dat niet aan, vond dat ons eigen verzekeraar ons int zak zette, zijn dossier niet deftig afhandelde en ging vervolgens zijn eigen verzekering daar opzeggen en bij een andere verzekeraar gaan.

Mijn zoon sluit hem aan bij een andere verzekeraar, tekent de papieren en de verzekering zou 01/09/2019 ingaan. ( verzekering voor zijn eigen wagen)

NB: een week nadat ik een klacht indien krijg ik controle van AG insurance wie er met welk auto rijdt. Héél toevallig!
NB 2: Ik krijg een telefoon van mijn verzekering om paar papieren te tekenen!

Ik ga ter plaatse en ze zeggen mij, wij sluiten uw zoon uit, hij mag niet met een wagen meer rijden, gelieve deze documenten te tekenen. Ik weiger dit, zéér bizar!

Ik krijg deze week een brief binnen van AG insurance, mijn contract dat verlengd wordt, maar bijbestuurder Zoon 2 minder als 23 jaar => klopt niet hij is 24. En dan uitgesloten bestuurders: Naam Zoon 1.

Ik ga terug naar BNP, daar zeggen ze, ja hij mag nietmeer met eender welk wagen rijden dat verzekerd is van AG insurance, ik tegen NIETS.
Ze bellen naar Brussel en daar zeggen ze dat m'n zoon niet op die polis mag rijden, dus als hij sporadisch met iemand z'n wagen rijdt, dan moet dat geen probleem zijn.

Ongevallen laatste 3 jaar:
1. Spiegel eraf 0 euro 2018
2. Tijdens sneeuw lichte tik op een bestuurder: 1000 euro ( hij had geen schade, maar verzekering trok hem dat niet aan) 2017
3. Nog iets licht van 700 euro, 2016

Nu lijkt me dit allemaal verdacht. Hebben ze daar recht op? Kan de bank zomaar dit beslissen?
Ik heb verder niets getekend, ik vroeg een document met de reden van de uitsluiting, die gaven ze niet, gewoon laatste ongeval en zijn ongeval geschiedenis?

Dit kan toch niet? Wat kan ik doen? Er wordt hier een smerig spelletje gespeeld, mijn dochter heeft ook een autoverzekring daar, die kreeg vandaag ook een brief dat vanaf de volgende begindatum de nieuwe contract ingaat, met name: uitgesloten bestuurders: Zoon.

Hebben ze hierop recht?
Wat als ik niets teken?
Geeft dit een invloed op de andere verzekeraars?
Kan ik beter hier een proces op laten beginnen?

Wij zijn langer als 20 jaar klant, hebben 5 voertuigen die verzekerd zijn ( per jaar 3500 euro aan verzekering).
Ik kan evengoed volledig overstappen naar een andere verzekeraar, maar zou graag m'n rechten en plichten weten.

Alvast bedankt
Leuven the place to be!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 7052

#2 , 15 mar 2019 16:31

De verzekering heeft alleszins het recht om bepaalde risico's (dus bijvoorbeeld uw bij naam genoemde zoon) uit te sluiten van elke dekking.

En ik vrees zo'n beetje dat uw zoon ook "elders" problemen zou kunnen hebben; bij een nieuwe verzekering hoort een vragenlijst, en daar wordt praktisch zeker gevraagd of hij ergens geweigerd werd.

Terloops nog : hij was dus op korte tijd drie keer betrokken bij een ongeval. Sh*t happens… maar maak het niet erger dan het is.

Misschien eens met het hele pakket bij een onafhankelijke makelaar gaan?

houdt u ons op de hoogte ? :)

bosprocureur
Berichten: 7052

#3 , 15 mar 2019 19:54


Inazuma schreef
Ik kan u enkel een onafhankelijke verzekeringsmakelaar aanbevelen.
(Een die werkt met meerdere verzekeringsmaatschappijen.)
Die moet u een aangepast aanbod doen, geselecteerd uit meerdere aanbieders op de markt.
Een bank die maar met 1 verzekeraar samenwerkt, doorgaans een bedrijf waar ze nauwe bindingen mee hebben, mag u een aanbod doen dat voor u eigenlijk op geen bal trekt en aan slechte voorwaarden tov de rest van de markt ...
…. En als het erop aankomt, hebben de contactpersonen eigenlijk meestal geen benul van wat er moet gebeuren, laat staan dat ze eerst aan uw belangen gaan denken. En zeker, wiens brood men eet, diens woord men spreekt; zij moeten dus handelen zoals hun werkgever voorschrijft, niet altijd gehinderd door voldoende kennis van zaken.

U zal misschien iets meer premie betalen, maar u zal echte dekkingen krijgen, in plaats van alleen maar een groene kaart die bij een serieus schadegeval totaal waardeloos is. Op zijn minst.

Reclame

basejumper
Berichten: 5142
Locatie: Diest

#4 , 16 mar 2019 20:36

Bosprocureur en Inazuma

Toch graag enige nuance.
BNP Paribas Fortis commercialiseert verzekeringen van AG Insurance. De polisvoorwaarden én de schaderegeling worden in de markt als zeer behoorlijk gewaardeerd. "Op geen bal trekken" en "een groene kaart die bij een serieus schadegeval totaal waardeloos is" zijn dus op zijn minst overtrokken bewoordingen.

Makelaars kunnen zeker een toegevoegde waarde hebben maar ook hier is het verhaal niet zwart-wit.
Een makelaar is ook maar welkom bij verzekeringsmaatschappijen als er een voldoende volume verkocht wordt. De meeste makelaars werken doorgaans met een 3 tal maatschappijen. En de hoogte van commissies is minstens even doorslaggevend in hun advies als het belang van de klant...

En bijkomend zijn er makelaars en makelaars én bank kantoren en bank kantoren...

ik heb zelf leiding gegeven in bankkantoren die circa 600 schadeverzekeringen per jaar draaiden. Ik werk nu met makalaarskantoren die er 1500 draaien, maar ook maklaars die er maar 150 doen...

De competentie en ervaringen zijn dus een nuance van wit naar zwart over alle tinten grijs. Je hebt in beide netten zeer goede en zeer zwakke contactpunten...
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Ann45
Berichten: 194
Juridisch actief: Nee

#5 , 17 mar 2019 07:14

Als er verschillende voertuigen zijn is het beter die bij verschillende verzekermaatschappijen te laten verzekeren dan worden er minder vragen gesteld over wie met wat gaat rijden. We hebben zelf ook verschillende wagens en hebben dat ook zo opgelost. Bij elke wagen staan er bij ons ook namen van de kinderen als bij chauffeur. In de praktijk heeft niemand van ons een "vaste" wagen we nemen gewoon de auto die laatst op de oprit staat om niet steeds al de auto's te moeten verplaatsen. We hebben tot nu nog nooit problemen gehad met de verzekeringen.

basejumper
Berichten: 5142
Locatie: Diest

#6 , 17 mar 2019 09:34

Ann

En dat zal zo blijven tot er ooit een echt ernstig schadegeval gebeurt...
Dan wordt er een onderzoeker aangesteld en die zal bij buren/collega's enz gaan bevragen wie 'gewoonlijke' bestuurder is en wie occassionele. En wees gerust : die mannen vinden dat. Als dan blijkt dat een jonge bestuurder overal als occassionele chauffeur staat, terwijl buren, vrienden, collega's getuigen dat hij quasi altijd met voertuig X reed.... Dan heb je een probleem.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

ataturk007
Topic Starter
Berichten: 108

#7 , 18 mar 2019 14:13

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

Mijn zoon gaat al bij een andere verzekeringsmaatschappij, alles is al getekend en moet wachten tot in september.

De vraag:

Ik kreeg een nieuw contract opgestuurd, mijn dochter ook, en uitgesloten bestuurders: m'n zoon.

Ik heb al jaren daar een verzekering en deze wordt automatisch verlengd, ik teken dus niets. Wat gebeurd er als ik deze nieuwe contract ' gewijzigde', niet teken?

Ze kunnen mij toch niet aandringen om te tekenen? Ik denk dat ze dan wel de polis kunnen stopzetten.

Verder staat in de brief van AG insurance: in bijlage uw polis, er staat niet eens vermeld dat er wijzigingen zijn gebeurd.

Als er wijzigingen gebeuren, dan geldt er geen wachttijd om naar een andere verzekeringsmaatschappij te gaan eh?
Leuven the place to be!

WP002
Berichten: 1517

#8 , 18 mar 2019 14:21

Als u geen vertrouwen meer heeft in de verzekeringsmaatschappij en u wenst hun voorwaarden niet te tekenen, dan zou ik uw zoon volgen richting een andere verzekeringsmaatschappij.

ataturk007
Topic Starter
Berichten: 108

#9 , 27 mar 2019 13:36

Nee hoor, eerste pagina: zie bijlage
bijlage: nieuw contract

Ze proberen wat te sjoemelen, maar bon.
Leuven the place to be!

ataturk007
Topic Starter
Berichten: 108

#10 , 17 apr 2019 15:50

Bij nieuw contract of éénzijdig gewijzigde contractvoorwaarden, kan u desgewenst de verzekeraar laten weten dat u niet akkoord kan gaan met de nieuwe contractvoorwaarden, eenzijdig gewijzigd tegenover het vorige contract, en de polis opzeggen.

Wel zorgen voor een andere verzekering uiteraard !
Wij zijn niet akkoord gegaan, hebben het nieuw contract niet getekend, hebben dat telefonisch duidelijk gemaakt.
Nu kregen wij een papier van de bank, met de info dat ons contract verlengd is tot 2020 en dat ze daarna ons contract niet gaan verlengen.
Ik veronderstel zolang ik geen contract teken dat m'n zoon met die wagens kan rijden.

Ik ben bij een andere verzekeraar geweest, heb een papier van ongeval aangevraagd bij de bank, alles was in orde, maar helaas was ik niet binnen de 3 maand. Dus moet ik gewoon wachten tot 2020.

Kan ik gewoon niet mijn nummerplaten binnen geven en gewoon binnen een week opnieuw inschrijven? En dan bij een ander verzekeraar?

Prijs voor dezelfde verzekering is liefst 250 euro!!!
Leuven the place to be!

ataturk007
Topic Starter
Berichten: 108

#11 , 18 apr 2019 22:31

Klopt, heb ze nu een mail verstuurd met de opzegging en dat ik niet akkoord ga.
De vervaldatum van m'n contract is 11/06.

Morgen stuur ik dezelfde brief aangetekend naar de verzekeraar.

Klopt, normaal gezien kon mijn zoon de wagen gebruiken, maar die wordt nu uitgesloten omdat hij van verzekering veranderde en omdat hij veel ongevallen had de laatste 5 jaar. ( totaal 3, waarvan 2 in fout en dat 2000 euro gekost heeft de verzekering)

De bijvoegsel die ze verstuurd hadden heeft een ingangsdatum van 09/04/2019 en einddatum van 10/06/2020. Terwijl mijn vervaldatum 11/06 is.

Hopelijk ben ik nog niet te laat met de brief.

Ik kreeg deze week wel een aangetekende brief dat mijn nieuw contract loopt tot 10/06/2020 en dat ze het contract erna niet zullen verlengen. Ik weet nu natuurlijk niet of dit over het oude of nieuwe gaat.

Ik heb ervoor geen aangetekende brief gekregen, wel een gewoon brief met het nieuw contract dateerd op 09/03/2019.

Op het contract staat er wel:

Opgemaakt in 2 exemplaren op 08/03/2019:
Door de premie te betalen, erkent de verzekeringnemer kennis te hebben genomen van de pre contractuele documenten en van ons belangconflictenbeleid en aanvaardt hij/zij de voorwaarden van het contract.

Ik heb de brief niet aangetekend gekregen op die datum, enkel een brief deze week. Dus ik veronderstel dat de datum dat deze brief ingaat deze week is. Want ik lees dat ik maar 1 maand tijd heb om van verzekering te veranderen als ze een brief sturen. (aangetekend? )
Leuven the place to be!

ataturk007
Topic Starter
Berichten: 108

#12 , 21 apr 2019 09:49

Even om jullie op de hoogte te houden.

Gebeld naar AG insurance, ze zeiden dat wij hen telefonisch hadden gezegd dat wij een opzeg hadden gevraag en dat ons contract op vervaldatum eindigt.

Omdat wij geen aangetekende brief hebben gestuurd, hebben wij gevraagd of ze dit via mail konden bevestigen.
Contractnummer + dat contract wordt opgezegd op vervaldatum.

Dit werd gebeurd. Ons contract zal dus vervallen ( bewijs => MAIL )

Deze mail werd doorverstuurd naar de andere verzekeraar, deze zal dinsdag hopelijk nieuw polis starten en vanaf de vervaldatum zullen wij bij een nieuw verzekeraar zitten!

Prijsverschil 500 euro!
Wij betaalden nu 970 euro en zullen bij andere verzekeraar 490 betalen. (mede omdat ons krediet, bedrijf, etc ook bij hen zit.)
Leuven the place to be!

denlowie
Berichten: 15979
Juridisch actief: Nee

#13 , 21 apr 2019 10:10

Dit is goed nieuws voor u
Toch opletten met prijs verschil in auto verzekeringen.

Eens zeer goed de polissen vergelijken, want appelen en peren is niet het zelfde fruit .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Andere”