Hoge dossierkosten huurcontract voor huurder

Cilia
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Hoge dossierkosten huurcontract voor huurder

#1 , 23 jan 2019 22:44

Beste,
Ik onderhuur al een tijd in een huis waar er toestemming is om te cohousen. Dit vorige huurcontract wordt nu stopgezet, omdat de vorige hoofdhuurder uittrekt. Bij de opstelling van het vorige contract hadden we van het immokantoor schriftelijke toestemming tot overdracht van huur. De vorige hoofdhuurder had haar opzeg gedaan, en vroeg naar de procedure om het contract over te dragen. Hierop kregen we het antwoord dat er toch een nieuw contract moet opgemaakt worden (start februari 2019), en dat dit een administratieve kost met zich meebracht.

Deze kost bedraagt 1/2 maand huur + 21% BTW, en omvat, volgens het immokantoor, opmaak van de huurovereenkomst, intredende én uittredende plaatsbeschrijving, registratie huurcontract, registratie plaatsbeschrijving, opstellen huurwaarborg, e.d.

Dit lijkt me niet helemaal correct, aangezien een plaatsbeschrijving max. 300€ kan kosten, en normaal gezien gedeeld zou moeten worden tussen huurder & verhuurder. Registreren van een huurcontract moet nu wettelijk gebeuren door de verhuurder, maar kan gewoon gratis online gebeuren. De enigste aanpassing van het huurcontract die wij gevraagd hebben, is de namen aanpassen.
Het contract zou nu op 4 namen komen, waarvan 3 al een onderhuurcontract hebben bij het huidige contract (met domicilie). De uitleg van het immokantoor is dat het nu geen klassieke situatie is, omdat er geen nieuwe huurders gezocht moesten worden en er dus geen commissie gevraagd wordt aan de verhuurder.

De eigenaar zelf is amper betrokken geweest door het immokantoor, en heeft zelf ook geen weet van waar deze kosten vandaan kopen, enkel dat er voor hem geen kosten gingen zijn.

Ik heb het gevoel dat ze ons extra kosten willen aansmeren, aangezien ze geen commissie kunnen vragen aan de verhuurder.
Ons eerste rechtstreekse contact met het immokantoor, was de vraag wanneer we het contract kunnen komen tekenen (dat we nog niet te zien hebben gekregen) & een opsomming van de voorwaarden en kosten. De voorwaarden zijn niet met ons rechtstreeks besproken. Voor hoever zijn deze kosten te verantwoorden, zijn er dingen die we zelf kunnen doen (bv. zelf contract registeren) om deze kosten te drukken?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105

#2 , 24 jan 2019 09:08

Door de opzeg van hoofdhuurder zijn alle onderhuurcontracten niet meer van toepassing. Je zou deze supplementaire kosten dus eigenlijk ten kunnen leggen van de hoofdhuurder, van wie jij huurde. Door zijn opzeg werden deze kosten veroorzaakt. Immo probeert hier een extra inkomsten uit te slaan.

bosprocureur

#3 , 24 jan 2019 09:15

Ik twijfel toch een beetje.

Er is toelating tot overdracht van huur, dus een hoge administratiekost (in de zin van één maand herverhuringsvergoeding bijvoorbeeld) is m.i. niet aan de orde. Dat er iets van kosten is, lijkt me wel logisch.

Ook het argument dat een nieuw contract moet opgemaakt worden (wellicht omwille van de nieuwe reglementering vanaf 1.1.2019) gaat m.i. niet echt op, omdat het een voortzetting betreft van het oude contract. En die plaatsbeschrijving, die kan , ook weer mijns inziens, gewoon de oude beschrijving zijn, en aanvaard door de nieuwe bewoners. Of wringt hier het schoentje?

Reclame

bambipower

#4 , 24 jan 2019 10:44

Dat immo kantoren nogal doorrekenen is een feit. Maar anderzijds verbaasd mij het ook altijd, dat mensen de administratie onderschatten. Je kan misschien wel een contract gratis registreren, maar daarom is het niet gratis voor een immo. Time is money, personeel moet betaald worden.

Voor je een huurcontract kan registreren, moet je het laten ondertekenen door beide partijen. Om het dan online te registreren, moet je het inscannen... want het contract moet ondertekend geregistreerd worden. Toen ik het probeerde online te registreren, samen met de plaatsbeschrijving, kreeg ik bericht dat de bijlages te groot waren. Als ik wat verkleinwerk deed in de fotos, had ik het wel ok gekregen, maar ik was sneller af met naar het registratie kantoor te gaan.
Achteraf nog en duplicaat bezorgen aan de huurder, bij online registratie dus uitprinten, weer een afspraak maken, ....

Dan heb ik het alleen nog maar over de registratie. De plaatsbeschrijving max 300€, gedeeld door huurder en verhuurder.... geen idee waar je dat vandaan haalt. Ook daar zijn weer afspraken bij nodig, soms wel meer dan 1

Als we er van uitgaan dat iedereen gratis werkt, kan het allemaal hel goedkoop, maar zo werkt het niet. Neemt niet weg, dat immos wel overdrijven

LennieK

#5 , 24 jan 2019 10:59

Dat immo kantoren nogal doorrekenen is een feit. Maar anderzijds verbaasd mij het ook altijd, dat mensen de administratie onderschatten. Je kan misschien wel een contract gratis registreren, maar daarom is het niet gratis voor een immo. Time is money, personeel moet betaald worden.

Voor je een huurcontract kan registreren, moet je het laten ondertekenen door beide partijen. Om het dan online te registreren, moet je het inscannen... want het contract moet ondertekend geregistreerd worden. Toen ik het probeerde online te registreren, samen met de plaatsbeschrijving, kreeg ik bericht dat de bijlages te groot waren. Als ik wat verkleinwerk deed in de fotos, had ik het wel ok gekregen, maar ik was sneller af met naar het registratie kantoor te gaan.
Achteraf nog en duplicaat bezorgen aan de huurder, bij online registratie dus uitprinten, weer een afspraak maken, ....

Dan heb ik het alleen nog maar over de registratie. De plaatsbeschrijving max 300€, gedeeld door huurder en verhuurder.... geen idee waar je dat vandaan haalt. Ook daar zijn weer afspraken bij nodig, soms wel meer dan 1

Als we er van uitgaan dat iedereen gratis werkt, kan het allemaal hel goedkoop, maar zo werkt het niet. Neemt niet weg, dat immos wel overdrijven
Dat kan allemaal wel zijn, maar de kost van registratie mag wettelijk niet doorgerekend worden aan de huurder. Veel meer moet er daar niet over gezegd worden. Wil het immokantoor vergoed worden voor hun scanwerk, dan moeten ze maar aankloppen bij de eigenaar.

Idem dito met de plaatsbeschrijving, kost moet wettelijk fifty fifty gedeeld worden tussen huurder en verhuurder.

Het immokantoor is hier imho heel dom geweest om te zeggen naar de eigenaar toe dat hij geen kosten zou hebben...

mava105

#6 , 24 jan 2019 12:29

Terwijl heel die zaak kon geregeld worden met een bijlage of addendum aan de bestaande contracten.

bosprocureur

#7 , 24 jan 2019 13:17

Zo doe ik het, en dat heeft nog geen aanleiding gegeven tot problemen of discussies. Incluis aanvaarden van de vorige plaatsbeschrijving. Het gaat toch niet om een nieuw contract, maar om de voortzetting van huur door een deel andere mensen.

Let op, ook die bijlagen worden best geregistreerd.

bambipower

#8 , 24 jan 2019 14:28

Dat bedoel ik ook, dat immos overdrijven. Het kan veel simpeler.
Langs de andere kant, staat het topicstarter vrij om te weigeren om voor een nieuw contract te gaan. Daar zijn risicos aan, maar moet je zelf afwegen.

Cilia
Topic Starter

#9 , 25 jan 2019 11:36

Bedankt alvast voor jullie antwoorden. Ik heb het immokantoor gevraagd naar een overdracht van het bestaande contract, met onze namen toegevoegd in bijlage. Een nieuwe plaatsbeschrijving is voor ons ook niet nodig, wij zijn bereid de huidige staat te aanvaarden. De eigenaar heeft ook gezegd dat we bepaalde gebruiksschade nog niet moeten herstellen, dat we dit onderling mogen regelen en pas nadat wij uittrekken moeten herstellen. De huurwaarborg mag van ons blijven staan, enkel een naamswijziging; 3/4 daarvan is reeds van ons, en het vierde van degene die uitrekt zullen we onderling regelen & terugstorten. Registratie van het aangepast contract / toegevoegde bijlages moet inderdaad door de verhuurder gebeuren, maar als het immokantoor hier tijd voor aanrekent, willen we dit ook zelf doen, en dit heb ik ook vermeld. Ik ben benieuwd voor hoever ze hierin zullen meegaan.

mava105

#10 , 25 jan 2019 12:37

Als ze niet meewillen in dat veerhaal, meld hun dat je klacht zal indien bij het BIV (Beroepsinstituut voor vastgoedmakelaars)

Cilia
Topic Starter

#11 , 25 jan 2019 19:57

Het immokantoor heeft op mijn voorstel gereageerd dat de verhuring enkel kan doorgaan onder hun voorwaarden, en dat wanneer wij hier niet op in willen gaan zij zich terug trekken. Dat het oude contract dan gewoon blijft gelden, met de vorige huurder. Ze beweren dat er geen officiële opzeg is geweest (hoewel de vorige huurder 3m op voorhand via mail heeft laten weten dat ze verhuist & contract wenst over te dragen).

Ik vermoed dat zij weten dat we niet echt in een positie zijn om hun voorwaarden gewoonweg te weigeren, omdat we hier al effectief wonen en willen blijven wonen. Als we dit nieuwe contract nu laten opmaken onder deze voorwaarden, en een factuur vragen van deze kosten, kunnen we deze dan achteraf terugeisen? Of aanvaarden we ze door het te tekenen? Ik heb online ergens gelezen dat er in een huurcontract geen clausule mag staan dat de kost voor bemiddeling door de huurder betaald moet worden, maar weet niet voor hoever dit klopt, en of we ons hier dan desondanks toch aan moeten houden als we tekenen.

mava105

#12 , 26 jan 2019 09:41

Onderhuren geeft altijd problemen.
Wat zou er geburen als vertrekkende onderhuurder en nieuwe onderhuurder onderling een addendum hadden opgemaakt?. En de immo erbuiten hadden gehouden: NIETS.
Heb verschillende malen meegemaakt dat ik een pand bezocht en er plots een vreemde huurder voor me stond. De oude had zijn huurovereenkomst gewoon overgelaten met een onderling briefje. Dat geeft uiteindelijk dan toch weer problemen, maar dan is de oude al ver weg..

bosprocureur

#13 , 26 jan 2019 10:08

Inderdaad. Een beetje in de gaten houden, in de mate van het mogelijke en het redelijke zou ik zeggen.
Maar dan stoot je snel op de grenzen van de privacy, nog zo'n heilige koe.

En zoals in uw geval, met een groot aantal panden over een grote oppervlakte valt dit praktisch dikwijls wat moeilijk te behappen.

Terug naar “Huren”