Dat immo kantoren nogal doorrekenen is een feit. Maar anderzijds verbaasd mij het ook altijd, dat mensen de administratie onderschatten. Je kan misschien wel een contract gratis registreren, maar daarom is het niet gratis voor een immo. Time is money, personeel moet betaald worden.
Voor je een huurcontract kan registreren, moet je het laten ondertekenen door beide partijen. Om het dan online te registreren, moet je het inscannen... want het contract moet ondertekend geregistreerd worden. Toen ik het probeerde online te registreren, samen met de plaatsbeschrijving, kreeg ik bericht dat de bijlages te groot waren. Als ik wat verkleinwerk deed in de fotos, had ik het wel ok gekregen, maar ik was sneller af met naar het registratie kantoor te gaan.
Achteraf nog en duplicaat bezorgen aan de huurder, bij online registratie dus uitprinten, weer een afspraak maken, ....
Dan heb ik het alleen nog maar over de registratie. De plaatsbeschrijving max 300€, gedeeld door huurder en verhuurder.... geen idee waar je dat vandaan haalt. Ook daar zijn weer afspraken bij nodig, soms wel meer dan 1
Als we er van uitgaan dat iedereen gratis werkt, kan het allemaal hel goedkoop, maar zo werkt het niet. Neemt niet weg, dat immos wel overdrijven
Dat kan allemaal wel zijn, maar de kost van registratie mag wettelijk
niet doorgerekend worden aan de huurder. Veel meer moet er daar niet over gezegd worden. Wil het immokantoor vergoed worden voor hun scanwerk, dan moeten ze maar aankloppen bij de eigenaar.
Idem dito met de plaatsbeschrijving, kost moet wettelijk fifty fifty gedeeld worden tussen huurder en verhuurder.
Het immokantoor is hier imho heel dom geweest om te zeggen naar de eigenaar toe dat hij geen kosten zou hebben...