Huurwaarborg niet vrijgegeven door (opgeloste) verstopping in waterafvoer naar riolering

Markje
Juridisch actief: Nee

Re: Huurwaarborg niet vrijgegeven door (opgeloste) verstopping in waterafvoer naar riolering

#16 , 23 jan 2019 17:56

Staat er een clausule in de huurders hun contracten dat zij gezamelijk instaan voor schade aan de gemeenschappelijke delen.

De regels inzake huurschade gelden in principe enkel voor schade in de eigen kamer, studio of appartement. Is er schade aan de traphal e.d., dan kunt u die enkel verhalen indien u kunt bewijzen wie de schuldige is. Voorzie eventueel een clausule in het contract om zo’n schade op alle huurders gezamenlijk te verhalen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger

#17 , 23 jan 2019 18:00

Staat er een clausule in de huurders hun contracten dat zij gezamelijk instaan voor schade aan de gemeenschappelijke delen.

De regels inzake huurschade gelden in principe enkel voor schade in de eigen kamer, studio of appartement. Is er schade aan de traphal e.d., dan kunt u die enkel verhalen indien u kunt bewijzen wie de schuldige is. Voorzie eventueel een clausule in het contract om zo’n schade op alle huurders gezamenlijk te verhalen.
Vrederechters maken met dergelijke clausules komaf omdat er geen causaal verband kan worden aangetoond tussen "een huurder" en de "schade".
Men kan immers enkel aansprakelijk worden gesteld voor schade die men zelf heeft veroorzaakt (of veroorzaakt door minderjarige kinderen onder uw toezicht of door personen die voor u in dienstverband werken).
Laatst gewijzigd door asperger op 23 jan 2019 18:08, 1 keer totaal gewijzigd.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

bambipower

#18 , 23 jan 2019 18:03

Contracten worden opgesteld door verhuurders. Huurders moeten dus geen clausules voorzien. We staan hier niet op de markt. Markje, kan je aub to the point blijven, en niet elk topic ingewikkelder maken dan het al is

Reclame

bosprocureur

#19 , 23 jan 2019 18:16

:D

Markje heeft gewoon een paragraaf uit de site

https://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q= ... NCKtHDN09I

geplukt, en hier weergegeven...

Markje

#20 , 23 jan 2019 18:42

Wel als jullie dan die slimmeriken bent, geef dan eens een finale weergave van uw interpretatie i.p.v rond de pot te draaien.
Maar let op slimmeriken ik zal uw uitleg laten toetsen door iemand die het zeker ten gronde moet weten.
We zullen dan eens zien hoe slim jullie wel zijn, want er zijn er hier een paar bij die harder draaien dan een windmolen.

asperger

#21 , 23 jan 2019 18:48

Ik was me al aan het afvragen hoe het komt waarom er nu ineens wel met punten en komma's wordt geschreven :? !
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Markje

#22 , 23 jan 2019 19:05

Ik was me al aan het afvragen hoe het komt waarom er nu ineens wel met punten en komma's wordt geschreven :? !

Beste, geef eens een duidelijk antwoord aan TS, in plaats van hier iemand belachelijk te maken.
Ge weet het niet en de meesten liggen rond de pot te draaien, dat is het.
Ik wacht vol ongeduld op jullie deskundige grootspraak, zodat ik het kan vergelijken met de uitspraak van iemand die het ten gronde weet.

bosprocureur

#23 , 23 jan 2019 19:06

:D Om de verwarring zo eenvoudig als mogelijk (?) te maken, wandelt hier zowel Markje als Markske rond.

Niet dooreen halen aub.

Markje

#24 , 23 jan 2019 19:11

:D Om de verwarring zo eenvoudig als mogelijk (?) te maken, wandelt hier zowel Markje als Markske rond.

Niet dooreen halen aub.
Doe maar verder, de lezers van deze topics denken dat het hier de kindertuin is van volwassenen, breek maar verder uw forum af.
De mensen denken dat jureca het child plaza is.

asperger

#25 , 23 jan 2019 19:41

Beste, geef eens een duidelijk antwoord aan TS, in plaats van hier iemand belachelijk te maken.
Ik wacht vol ongeduld op jullie deskundige grootspraak, zodat ik het kan vergelijken met de uitspraak van iemand die het ten gronde weet.
Lees #15 en #17. Het antwoord heb ik daar al gegeven.

Markje

#26 , 23 jan 2019 19:44

Kan zijn dat je gelijk hebt, ik zal het laten weten als ik mijn antwoord krijg, veel succes.

asperger

#27 , 23 jan 2019 19:48

Kan zijn dat je gelijk hebt, ik zal het laten weten als ik mijn antwoord krijg, veel succes.
Wat kom je hier doen op het forum als je alles aan grote broer met gaan vragen?
De antwoorden die je gaf heb je dus uit uw duim gezogen?

Markje

#28 , 23 jan 2019 19:52

Wat kom je hier doen op het forum als je alles aan grote broer met gaan vragen?
Er staat nergens dat het forum voorbehouden is aan een select groepje.
En duimzuigen mag je van mij zelf doen.Ik probeer een correct antwoord te geven, maar ja meningen of interpretaties verschillen.
Goed ook, want anders zouden advocaten niet zo veel te doen hebben.
En die vragen die ik stel aan mijn (kleine broer), zijn er waar ze hier op het forum niet uit geraken en waar ik het enige juiste van wil weten, zoals nu dit topic o.a.

mava105

#29 , 23 jan 2019 20:14

Een van de wettelijke huurdersverplichtingen is oa de putjes en aflopen te kuisen en te onderhouden. Gezien daar uiteindelijk ook de rioleringen naar de straat bij horen, valt dat onderhoud dus ook tlv de huurders. Verhuurder kan ook jaarlijks alle gemeenschappelijke rioleringen laten kuisen en nazien, en mag dat doorrekenen aan zijn huurders. Dat zou echter veel duurder uitvallen voor de huurders.
Ik heb veel malen gemeenschappelijke rioleringen laten ontstoppen op kosten van alle huurders samen. Meestal was het omdat één huurder er frietvet had in uitgegoten. Maar bewijs maar eens wie. Een paar huurders hebben de zaak voor de vrederechter van Deurne gebracht en die hebben aan het korstte eind getrokken. Kosten voor de huurders volgens quotiteiten.
Laatst gewijzigd door mava105 op 23 jan 2019 20:24, 1 keer totaal gewijzigd.

asperger

#30 , 23 jan 2019 20:21

"Verhuurder kan ook jaarlijks alle gemeenschappelijke rioleringen laten kuisen en nazien, en mag dat doorrekenen aan zijn huurders."

Dat hangt af van wat het huurcontract zegt over de wijze waarop de kosten worden aangerekend/verrekend.
Dikwijls is het gewoon een forfaitair bedrag voor de huurderskosten.
Bovendien worden de kosten door de syndicus in eerste instantie aangerekend aan de eigenaars van de appartementen.
Huurders hebben geen quotiteiten, eigenaars wel.
Wat er aan individuele huurders mag en kan worden doorgerekend hangt dus enkel af van het contract dat zij individueel met hun individuele verhuurder hebben afgesloten.
Het kan verschillend zijn voor verschillende huurders in eenzelfde gebouw!
Er is dus geen algemene regel...zonder de inhoud van de verschillende contracten te kennen kan men geen uitspraak doen.

Want:
Art. 1134 BW:
Alle overeenkomsten die wettig zijn aangegaan, strekken degenen die deze hebben aangegaan, tot wet.
Zij kunnen niet herroepen worden dan met hun wederzijdse toestemming of op de gronden door de wet erkend.
Zij moeten te goeder trouw worden ten uitvoer gebracht.

Terug naar “Huren”