Ben hiervan niet overtuigd omdat aankoopprijs en CO2 uitstoot (=benodigde energie om de panelen te maken) zeer proportioneel zijn met de energieprijs van fossiele,brandstof. Doch dit is een debat dat niet op een juridisch forum thuishoortAls u zonnepanelen wil installeren vanuit "groene" overwegingen dan bent u ofwel verkeerd bezig ofwel verkeerd ingelicht. De productie van zonnepanelen is nog altijd veel meer belastend voor het milieu dan bepaalde andere manieren om energie op te wekken. Het enige verschil is dat dit vooral in China gebeurt en niet om de hoek. Als u zonnepanelen wil installeren, dan zou dit ofwel vanuit economische motieven moeten gebeuren, ofwel vanuit een geloof in decentralisatie.
Collega is wellicht met een nieuwe teller op 0 begonnen. Bij de opname in september had hij een meerproductie van 4500KWh waardoor zijn teller, net voor de winter, op 995500 stond.9000 KW zonnepanelen gelegd.
Eerste jaar goed rendement gehad ondanks gebruik zware machines. Meter stond met 4500 KW in min (dus 995500 ) bij meteropname in september.
Dit kwam net op tijd voor de geinstalleerde warmtepomp en boiler (winter).
De volgende meteropname stond de meter met 500 KW in min (dus 999500).
De afrekening zei 4000 KW te betalen zijnde bijna 900 EUR.
Dus volgens u is het rechtvaardig dat jij de door u geproduceerde stroom GRATIS kan vervoeren naar andere klanten.Je moet huur en gebruikskosten betalen voor die draad die daar volgens u maar hangt te hangen of te liggen.Maar dat is geen rechtvaardigheid.
Het teveel aan stroom dat ik produceer, gaat 5 meter verder naar m'n buren die geen zonnepanelen hebben. Als ik 1KWh injecteer, en mijn buren halen diezelfde 1KWh terug van het net, betalen zowel mijn buren als ikzelf transport voor die 1KWh en daarboven de prijs voor die 1KWh...Dus volgens u is het rechtvaardig dat jij de door u geproduceerde stroom GRATIS kan vervoeren naar andere klanten.Je moet huur en gebruikskosten betalen voor die draad die daar volgens u maar hangt te hangen of te liggen.
Leg dan zelf een kabel tussen uw huis en dat van de buren, en koppel uw panelen van het net af. Probleem opgelost.Maakt niet uit of het naar de buren of 1000Km verder gaat, feit is dat zowel mijn buren als ikzelf betalen voor het gebruik van het net voor die KWh. Daar wringt het schoentje.De stroom gaat trouwens niet naar 'de buren', maar wordt in het net geïnjecteerd.
P.
Dit helpt je duidelijk niet om een simpele +/- berekening te maken...Laat het me zo zeggen, mijn beroep is boekhouder en mijn job is de tak analytisch boekhouden in een produktiebedrijf.
Meterstand na 1 jaar is het EINDSALDO van de afrekening, dus inderdaad, opbrengst van 4500KWhMeterstand bij aanvang = 000000 KW
Meterstand na 1 jaar = 995500 KW , dus een terugdraaiende meter = opbrengst van 4500 KW
Meterstand na 2 jaar = 999500 KW, dus nog steeds een terugdraaiende meter sinds aanvang = nog steeds reserve van 500 KW tegoed, dit in tegenstelling tot het betalen van 4000 KW
Manman, ik denk dat in sommige scholen de kursus Boekhouden dringend moet bijgewerkt worden.Dus heeft de netbeheerder een diefstal gepleegd van 4000 KW, moet kunnen !
Net dat is het onrecht. Zeker als het gebruik van het net ook betaald wordt, en niet min zelfs, ongeveer 1000 €.
Rechtvaardigheid is een persoonlijk gevoel. Dit is een juridisch forum.Het rechtvaardig forum heeft geen advies opgeleverd. Net zoals overal deksel op de neus.
Toch bedankt.